Overnamemarkt komt weer op gang na coronaschrik

29 juni 2020 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Volgend op de sterke dip net na de uitbraak van het coronavirus, komt de markt voor overnames weer op gang. Dat stellen M&A adviseurs van EY, Hogenhouck m&a en Marktlink, tegenover het Financieele Dagblad.

Toen de coronacrisis zich afgelopen maart ontvouwde, werden veel lopende overnameprocessen in de ijskast gezet. Toch waren er ook uitzonderingen, hoewel het daarbij om slechts een handvol bedrijven ging, vooral bedrijven die een solide businesscase hadden voor een deal. Te denken valt aan partijen in de foodsector, of bedrijven gespecialiseerd in digitalisering, vertelt Mark van Beusekom, partner bij Hogenhouck m&a. 

Zo heeft in de foodsector Cornelis Vrolijk, een groot visserijbedrijf uit IJmuiden, recent een belang genomen in Garnalenpelcentrum Kant in Lauwersoog, is vegaproducent Bobeldijk overgenomen door Kennemervis, en zijn er in de sector voor gekoeld transport de afgelopen periode drie deals geclosed.

Over het algemeen was er binnen het M&A-landschap echter een teruggang in M&A-activiteit: veel investeerders en andere strategische kopers zijn huiverig om te investeren door de onzekerheid in de markt, en over de impact die de ontwikkelingen zullen hebben op de waarderingen.

Overnamemarkt komt weer op gang na coronaschrik

Aan de andere kant van het spectrum, de verkoperszijde, zorgde de pandemie voor een forse teruggang in de dealprocessen. De meeste verkopers zagen de bedrijfswaardes sterk dalen en waren bang voor lagere bedrijfsopbrengsten. Daarnaast waren ze voorzichtig geworden doordat ze in de due diligence-processen allerlei complicaties zagen optreden.

Inmiddels, drie maanden later, lijken zowel kopers als verkopers van de grootste coronaschrik te zijn bekomen. Volgens Tim van der Meer van Marktlink komt dit doordat veel bedrijven lijken te beseffen dat de ‘fundamentals’ in de markt aantrekkelijk blijven. Aan de verkoperskant geldt: “Veel van onze opdrachtgevers lijken te beseffen dat het nog steeds geen slecht moment is om te verkopen.”

Aan de koperskant gelden dezelfde fundamentals als voor de crisis. Bij investeerders geldt dat ze op grote hopen zogeheten ‘dry powder’ zitten – onbestede middelen die nu niet met returns terugvloeien naar investeerders. Kortom, dit geld dient te worden geïnvesteerd. 

Vanuit het perspectief van de corporates geldt dat zij aanvankelijk al hun focus richtten op bedrijfscontinuïteit en het draaiende houden van de operaties. Maar wanneer dit gewaarborgd is, kijken ze verder vooruit. Daarbij vormen overnames en afsplitsingen een belangrijk onderdeel van het opnieuw afstemmen van het businessmodel en het inspelen op het nieuwe normaal. 

Deze twee factoren zorgen ervoor dat “de markt weer in beweging komt”, zegt Jeroen Valk, hoofd van de fusie- en overnametak van advieskantoor EY tegenover het FD. Vooral bedrijven die een robuust businessmodel hebben en niet of nauwelijks worden geraakt door de crisis – denk aan partijen in de foodsector of gespecialiseerd in digitalisering – vallen in de smaak.

Kees Lieve, partner bij adviesbureau Kruger, geeft aan dat gedwongen verkopen een segment vormt dat de dealactiviteit vanaf het vierde kwartaal zal stuwen. Tot nu toe hebben de middelgrote bedrijven in hoge mate gebruik kunnen maken van overheidsregelingen en het doorschuiven van belastingen.

Maar wanneer deze regelingen stoppen, zal er “meer ellende naar boven komen” en zal naar verwachting het aantal op behoud van continuïteit gerelateerde deals toenemen.