M&A-activiteit in consumer- en retailsector koelt fors af

09 juni 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Volgens een nieuw rapport van Kearney kromp de wereldwijde M&A-activiteit binnen de consumenten- en retailsector vorig jaar met meer dan een derde. Dat is de grootste daling sinds de wereldwijde financiële crisis.

De onderzoekers stellen dat er meerdere redenen zijn voor de drastische daling in M&A-activiteit. Een wereld vol onzekerheid, veroorzaakt door handelsoorlogen, de Brexit en een dreigende Amerikaanse recessie gaat niet hand in hand met een bloeiend M&A-landschap, zegt Bahige El-Rayes, partner bij Kearney in Londen: “Deze zaken remden de investeringslust aanzienlijk.”

Consumer and retail M&A activity levelDe onderzoekers concluderen dat ook de oververhitte dealmarkt heeft bijgedragen aan de forse krimp. Zo was er bijna een decennium sprake van piekactiviteit binnen het M&A-landschap, die werd aangewakkerd door een aanhoudende economische groei. Dit heeft geleid tot een grote consolidatiegolf, waardoor de fusie- en overnamemarkt op een zeker moment verzadigd raakte.

Ondertussen zijn leidinggevenden – met name die van grote spelers in de branche – kritischer geworden over hun M&A-investeringen, wat onder meer komt door de almaar toenemende complexiteit van het integratieproces dat volgt na een overname. De digitale transformatie die de wereld momenteel ondergaat doet hier nog een schepje bovenop.

Deze ontwikkelingen hebben geleid tot hogere integratiekosten en tot minder waardecreatie, zegt Robert Haas, partner bij Kearney in New York, die toevoegt dat 45% van de ondervraagde leidinggevenden aangeeft dat hun recente M&A-activiteiten minder voordelig uitpakten dan verwacht.M&A market compositionMeer dan de helft van de in 2019 gesloten deals waren zogenaamde ‘scope-deals’. Dat zijn deals waarmee wordt geprobeerd om diversificatie te realiseren op het gebied van locatie, capaciteit of sector. Dit in tegenstelling tot zogenaamde ‘scale-deals’, waarbij het voornaamste doel het vergroten van het marktaandeel is.

Om problemen te voorkomen, zijn veel partijen die opereren in het M&A-landschap overgestapt op kleinere en minder risicovolle deals, een trend die zich in 2020 naar verwachting zal voortzetten. “Dit jaar zal 69% van de executives in de consumentensector en 47% van de executives in de retailbranche op zoek gaan naar assests met een waarde kleiner dan $500 miljoen”, zegt El-Rayes.

Wat ligt voor 2020 in het verschiet?

De vooruitzichten voor dit coronajaar zijn volgens de onderzoekers wisselend. “Ondanks dat wereldwijd sprake zal zijn van economische krimp, verwachten we dat de activiteiten binnen de fusie- en overnamemarkt toch wel hun doorgang zullen vinden”, zegt El-Rayes, die toevoegt dat 2020 “ongekende kansen” zal bieden voor kopers. Deze kunnen namelijk tegen lagere prijzen hoogwaardige consumer- en retailbedrijven in de wacht te slepen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat circa 70% van de ondervraagde leidinggevenden van mening is dat dit een goed moment is om te investeren, ondanks de grote economische gevolgen van de coronacrisis, vertelt Haas.

Op de korte termijn verwachten de onderzoekers een piek van zogeheten recessiedeals. Denk hierbij aan noodlijdende bedrijven die worden overgenomen of aan organisaties die takken van de hand doen om hun voortbestaan te garanderen. “Maar naarmate de tijd verstrijkt, zullen er in 2020 eveneens meer strategische deals gaan plaatsvinden”, besluit Haas.