2021 een dramatisch jaar voor luchtvaartmaatschappijen
Ondanks een stijging in het aantal boekingen in de herfstvakantie en het groeiende animo voor internationaal toerisme in de komende drie maanden, zal 2021 voor de luchtvaartsector over de gehele linie een dramatisch jaar blijken.
Volgens de laatste berekeningen van Bain & Company, een strategisch consultancykantoor dat maandelijks de laatste vliegbewegingen in de sector bijhoudt, komt de jaaromzet van commerciële vliegtuigmaatschappijen aan het einde van 2021 uit rond de $235 miljard. Dit komt neer op een daling van maar liefst 65% ten opzichte van de totale omzet van de sector in 2019 (toen $666 miljard).
Dat de sector het jaar met een megaverlies zal afsluiten lijkt daarmee dan ook onoverkomelijk. Een rapport van brancheorganisatie IATA, dat begin oktober werd gepubliceerd, becijfert het totale financiële verlies voor luchtvaartmaatschappijen op bijna $52 miljard dit jaar.
Voor het tempo waarin de vraag naar luchtvaart zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen hebben de onderzoekers van Bain & Company vier verschillende scenario’s opgesteld.
Vast staat dat de luchtvaartbranche zich sterk gaat herstellen, maar in het meest pessimistische scenario zal de totale omzet van de sector eind 2023 uitkomen op rond de 80% van het niveau van eind 2019. In een dergelijk scenario duurt het tot 2024 of zelfs 2025 alvorens de markt weer op het niveau van voor corona is teruggekeerd.
In het meest optimistische scenario, dat uitgaat van een snelle uitrol van de Covid-19-vaccinaties in alle delen van de wereld (sommige regio’s lopen nog fors achter), schatten de onderzoekers dat het pre-corona omzetniveau reeds in de zomer van 2023 kan worden bereikt.
Voor de rest van 2021 zijn er drie belangrijke aanjagers van commercieel reizen. Allereerst de door de VS aangekondigde plannen om het land weer open te stellen voor Europese reizigers, met ingang van november. Ten tweede de vergelijkbare stap waarin Australië voor het eerst in 18 maanden tijd zijn grenzen weer openstelt voor buitenlandse bezoekers. En tot slot hoe de ‘West naar Oost’-reisbewegingen zich in de wintermaanden zullen ontwikkelen. Doorgaans reizen veel toeristen in deze periode af naar het Oosten voor met name zonvakanties.
Een segment waarin naar verwachting niet zo snel herstel te zien zal zijn is dat van zakelijke reizen, zo voorspellen de onderzoekers van Bain & Company. Daarmee sluiten ze zich aan bij eerder onderzoek van branchegenoot McKinsey & Company, dat inschat dat de omzet uit zakelijke reizen zo’n 20% lager zal uitvallen in het post-corona tijdperk.
Ondertussen zorgt de Covid-19-pandemie binnen de luchtvaart voor nog een ander probleem: een tekort aan piloten. Dit tekort valt vandaag de dag weliswaar nog mee, maar vanaf begin 2022 zullen maatschappijen dit echt beginnen te voelen. De oorzaak: veel piloten hebben de cockpit ingeruild voor een baan in een sector die meer perspectief biedt (vergelijkbaar met wat er in de horeca is gebeurd).