Zijn er straks nog wel voldoende piloten?

30 juni 2021 Consultancy.nl

De luchtvaartsector zal nadat de pandemie achter ons ligt te maken krijgen met een fors pilotentekort. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van adviesbureau Oliver Wyman. 

Toen de wereld in maart 2020 voor de eerste keer in lockdown ging, kwam het vliegverkeer vrijwel direct stil te liggen. Om die reden stuurden luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een deel van hun piloten met verlof, terwijl eveneens duizenden ontslagen werden. 

Tot op heden heeft dat nog geen probleem opgeleverd. Wat vooral komt doordat er in 2020 – volgens cijfers van het CBS – ruim 50% minder vluchten plaatsvonden dan in 2019, waardoor ook stukken minder piloten nodig waren. Maar dat evenwicht is slechts van tijdelijke aard, benadrukt Oliver Wyman in zijn rapport.

Wereldwijde vraag en aanbod van piloten

Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten. 

Want naast dat door de coronacrisis veel piloten op straat zijn komen te staan, heeft de pandemie maar weinig jongeren kunnen enthousiasmeren voor een baan als piloot. Derhalve zijn de afgelopen vijftien maanden stukken minder studenten begonnen aan een pilotenopleiding, aldus Oliver Wyman. 

“Na eerdere crises, zoals 9/11 in 2001 en de wereldwijde financiële crisis in 2008, daalden de toestroom van nieuwe piloten met circa 35% voor een periode van vijf jaar. In het licht van de massale impact van de coronacrisis, denken we dat 25.000 tot 35.000 studenten de komende tien jaar voor een andere beroep zullen gaan kiezen dan dat van piloot.”

Pilotentekort naar regio

Daarnaast is er nog een oorzaak voor het oplopende pilotentekort te noemen. Een deel van de piloten dat is ontslagen of met verlof is gestuurd, heeft inmiddels gekozen voor een carrière buiten de luchtvaartsector of is met vervroegd pensioen gegaan. En die vele jaren aan ervaring haal je niet van de ene op de andere dag weer in huis.

De onderzoekers merken verder op dat het pilotentekort niet overal ter wereld even hard gevoeld zal worden. Zo kampt de Aziatisch Pacifische regio in 2029 met het grootste tekort. Ook voor Noord-Amerika zijn de vooruitzichten ongunstig. “Dat komt door een vergrijzende pilotenpopulatie en doordat men daar veel gebruikmaakt van vervroegde pensioneringen”, zegt Oliver Wyman.

More on: Oliver Wyman
Netherlands
Company profile
Oliver Wyman is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Oliver Wyman is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.