Wepublic bouwde mee aan de lobby voor de F1 GP Zandvoort
Komend weekend is het dan echt zover. Na jaren van overleggen en organiseren, nog eens een jaar uitstel door corona en verschillende gewonnen rechtszaken staat niets meer in de weg: het ongekende Formule 1-spektakel zal in alle hevigheid losbarsten tussen de Zandvoortse duinen. Communicatieadviesbureau Wepublic was vanaf het prille begin betrokken bij de lobby die dit mogelijk heeft gemaakt.
Op 25 augustus 1985 werd voor het laatst een Formule 1-race gehouden op het circuit van Zandvoort. Na 70 ronden en ruim anderhalf uur kwam de onlangs overleden legende Nikki Lauda als winnaar over de streep, nauw op de hielen gezeten door Alain Prost. Het podium werd gecompleteerd door een nóg grotere legende – Ayrton Senna.
We moeten nog even geduld hebben voor we weten welke drie coureurs dit illustere trio zullen opvolgen op het podium van de GP van Zandvoort, maar na ruim 36 jaar wachten kunnen die paar dagen er ook nog wel bij. Dát er in Zandvoort überhaupt ooit weer geracet zou worden in de koningsklasse van de autosport hielden velen jarenlang voor onmogelijk.
Maar met de schijnbaar onstuitbare opmars van supertalent Max Verstappen glooide er zo’n vijf jaar geleden ineens weer hoop aan de horizon. Dankzij de fantastische prestaties van de Red Bull-coureur explodeerde de populariteit van de Formule 1 in Nederland, en begonnen liefhebber zich stilletjes af te vragen of het toch mogelijk zou zijn om het circus eindelijk terug te halen naar Zandvoort.
Zo ook Mark van den Anker, partner bij Wepublic. Hij voelde dat “het maatschappelijke en politieke moment er was” en begon vanuit Wepublic met een lobby om de Formule 1 weer naar Nederland te brengen.
“Samen met diverse partners hebben we in de afgelopen jaren achter de schermen gewerkt aan het creëren van nationaal draagvlak voor de Dutch Grand Prix en het bij elkaar brengen van alle relevante stakeholders”, aldus het in Amsterdam en Den Haag gevestigde bureau.
De vraag of grote mondiale sportevenementen al dan niet in Nederland moeten worden gehouden zorgt steevast voor flink wat discussie over de toegevoegde waarde, impact op de samenleving en de omgeving. Wepublic ontwikkelde een storyline en plan van aanpak met een stapsgewijze aanpak om op alle niveaus draagvlak voor een Grand Prix in Nederland te creëren.
“Met een gerichte public affairs-strategie hebben we beleidsmakers, beslissers en beïnvloeders meegenomen in de waarde voor de BV Nederland om de ambitie te realiseren”, aldus Wepublic. “Gezamenlijk met onze partners hebben we een uitgebreid netwerk ingezet en de wil en ambities om deze droom te realiseren en partijen met elkaar te verbinden.”
Inmiddels weten we dat de inspanningen niet voor niets zijn geweest: in het voorjaar van 2019 kondigden Formula One Management (FOM) en het circuit Zandvoort aan dat de Dutch Grand Prix op de officiële kalender kwam voor 2020. Nadat corona vervolgens voor bijna anderhalf jaar vertraging zorgde, is het nu dan echt bijna zover.
Het enige dat nu nog roet in het eten kan gooien is het weer. Voorlopig zijn de voorspellingen gelukkig heel wat beter dan in Spa vorige week.