‘Consultancy as a Service’ dient wél de belangen van de klant

08 juni 2021 Consultancy.nl 7 min. leestijd
Meer nieuws over

De manier waarop organisaties samenwerken met consultants is aan verandering onderhevig. Eén trend die aan populariteit wint is het zogeheten ‘Consultancy as a Service’ (CaaS)-model. Thijs Speet van next-generation consultancy Onbrdng legt uit wat CaaS is en waarom het steeds geliefder wordt onder opdrachtgevers. 

Het maakt niet uit hoe groot ze zijn of in welke sector ze opereren: bijna elke organisatie zal op een gegeven moment gebruik willen maken van de externe expertise van een consultant. Echter, de manier waarop organisaties consultants inhuren en met hun samenwerken is (drastisch) aan het verschuiven. Net als bij andere vormen van ‘as a service’, kiezen ondertussen steeds meer klanten voor CaaS als de de-facto vorm van bedrijfsconsultancy.

Hoe het CaaS-model werkt

In de kern werkt CaaS op basis van een flexibel consumptiemodel (FCM), waardoor organisaties begeleiding kunnen krijgen van meerdere specialisten voor een vast budget en binnen een duidelijke scope. Het aantal uur dat besteed wordt is de zorg van de CaaS-dienstverlener, niet de klant. Voor de meeste organisaties is het simpelweg niet haalbaar om alle vaardigheden die ze op dat moment tijdelijk nodig hebben voltijds in huis te halen. 

Thijs Speet, ONBRDNG

CaaS-dienstverleners werken doorgaans binnen specifieke expertisedomeinen, bijvoorbeeld klinische levering in de gezondheidszorg, marketing en sales, digitale transformatie of supply chain management. Een organisatie die ervoor kiest om met een CaaS-dienstverlener samen te werken doet dat op basis van een eenmalige projectopdracht, op maandelijkse basis, of in eerste instantie als een eenmalig project om vervolgens over te schakelen op een doorlopende samenwerking zodra er een duidelijke businesscase is vastgesteld. 

CaaS-leveranciers werken nauw samen met de interne teams van hun opdrachtgever en de belangrijkste medewerkers binnen die organisatie, en fungeren als een verlengstuk van hun eigen middelen. Deze dienstverlening is bedoeld voor organisaties met de ambitie om marktaandeel en omzet te vergroten zonder het risico te lopen om te veel te investeren.

Een klantgericht model

Binnen de consultancybranche kun je heel veel kanten op. Vaak wordt getwijfeld aan de toegevoegde waarde van een strategisch adviseur, of wel het ontbreken ervan. Bedrijven willen niet langer legioenen consultants die hen enkel van advies dienen zonder verantwoordelijkheid te nemen over het resultaat. In plaats daarvan willen ze dat consultants producten en technologieën ontwikkelen die ze een voorsprong geven op de concurrentie. 

Een ander verwijt dat moeilijk te weerleggen valt is de praktische implementatie van het gegeven advies. Is er wel daadwerkelijk iets veranderd in de organisatie? En is het probleem in kwestie opgelost?

Strategieconsulting wordt enerzijds zwaar bekritiseerd, terwijl het anderzijds een markt is die nog steeds elk jaar fors groeit. Er is iets mis met de manier waarop consulting wordt gedaan en er is duidelijk nood aan verandering. 

Je kunt er ook voor kiezen om samen te werken met een freelance consultant. Freelancers die volgens ‘uurtje factuurtje’ werken, moeten veel uren maken om hun omzetten binnen te halen. Conflict of interest ligt op de loer; hoe langer de opdracht rekken, hoe efficiënter men is met de facturabele uren. Als opdrachtgever is het bijna onmogelijk om een transparant overzicht te krijgen van de urenberekening.

Wat CaaS-leveranciers onderscheidt van traditionele consultants is de snelheid en flexibiliteit waarmee ze kunnen worden ingezet. De moderne dienstverleners werken doorgaans volgens een cyclisch (doorgaans het befaamde agile) model. Dit zorgt voor een constante, minutieuze afstemming van de geboden begeleiding die ook nog eens wordt onderbouwd door prestatiemetingen.

Deze voortdurend iteratieve manier van samenwerken geniet daarom vaak de voorkeur boven een traditionele, vaak eenmalige verbintenis met een open einde, omdat het zorgt voor een grotere mate van klantgerichtheid. Daardoor ontstaat een grote betrokkenheid bij de klant, want zonder de evoluerende strategische en operationele vereisten van de opdrachtgever te begrijpen wordt aantoonbaar resultaat boeken onmogelijk. 

Dat zou het eigen businessmodel ondermijnen. De last komt namelijk in grote mate bij de consultant te liggen om zijn waarde te bewijzen. Alleen zo kan die zijn klanten behouden. 

Bovendien hebben zakelijke consumenten een voorkeur voor de aanschaf van complete ‘best of breed’-oplossingen, en veel minder zin in individuele services met een enkelvoudig doel. Waarom een kapitein aannemen en zelf het schip besturen?

Daarmee is het risico verschoven van de organisatie naar de dienstverlener. Het wordt zijn taak om efficiënt en effectief te worden op het gebied van levering en prestaties. Zijn reputatie, en daarmee het aantal klanten dat terugkeert voor een volgend project, hangen ervan af. 

Financiële flexibiliteit en risicobeperking

In de afgelopen jaren heeft zich nog een andere verschuiving voorgedaan die de populariteit van het CaaS-model in de hand heeft gewerkt. Deze heeft te maken met de manier waarop men tegenwoordig diensten en producten wil inkopen. Veel organisaties maken gebruik van een breed scala aan externe diensten. Denk aan technologische (zoals cloud-gebaseerde IT-platformen) of zakelijke expertise (zoals human resources en boekhouding). 

Organisaties scharen deze diensten bij voorkeur onder de operationele kosten, in plaats van deze te zien als kapitaalinvesteringen. En zo niet, dan willen ze op zijn minst de mogelijkheid om te kunnen bepalen welke uitgavencategorie ze gebruiken. OpEx staat meestal synoniem voor minder zakelijke rechtvaardiging, financiële prognoses en andere vereiste goedkeuringshindernissen. 

Specialistische vaardigheden ‘on demand’

Het brede aanbod aan specialistische vaardigheden dat als dienst, of op afroep beschikbaar is zorgt ervoor dat zelfs startende organisaties zich zeer snel van een volledig pakket aan vaardigheden kunnen bedienen dat qua niveau vergelijkbaar is met dat van een volwassen en gevestigde organisatie. En omdat CaaS-aanbieders met een reeks klanten in verschillende bedrijfstakken werken, kunnen zij op hun beurt profiteren van een steeds veranderende, en daardoor snelgroeiende ervaring. 

Het veld van sales en marketing is een uitstekend voorbeeld van hoezeer consultancy is geëvolueerd. De tijd dat men kon vertrouwen op traditionele marketing- en salesmodellen ligt ver achter ons. Schieten met hagel en advertentiecampagnes gericht op een zo breed mogelijk bereik hebben maar zelden de meest optimale impact.

Tegenwoordig zijn korte iteratieve campagnes, wendbaarheid, data-analyse, minutieuze targeting, testen, social media en zorgvuldig uitgekiende contentstrategieën op maat essentiële componenten om het beoogde publiek te bereiken en aan een merk te binden.

Conclusie

Voor elk bedrijf dat op zoek is naar een snelle injectie van domeinexpertise om hun bedrijfsprestaties te verbeteren, een nieuw aanbod te lanceren, de organisatie adequaat voor te bereiden op een nieuwe fase, of een andere behoefte, biedt Consultancy as a Service de middelen om dit te realiseren. En dat op een manier waarbij de kosten onder controle zijn en de risico’s beperkt. 

De CaaS-specialisten werken niet alleen nauw samen met interne teams, maar worden door hun eigen businessmodel gedwongen om een onvermoeibare, betrouwbare partner te worden die in een minimaal tijdsbestek de gewenste resultaten bereikt.