Nextgen consultancy: denk in oplossingen, niet in problemen

17 november 2020 Consultancy.nl

Veel klanten benaderen consultants om hun strategische slagvaardigheid te vergroten. Maar met het identificeren van een probleem en een suggestie om deze te verhelpen, is het euvel nog niet verholpen. Het vermogen om een oplossing te implementeren, dat is waar het eigenlijk om zou moeten draaien, stelt Thijs Speet van adviesbureau ONBRDNG.

Net als enkele andere sectoren, verandert de consultancybranche sneller dan ooit tevoren. Digitale ontwrichting en technologische transformatie zorgen voor grote uitdagingen en een herdefiniëring van wat een consultant precies kan betekenen. Hoewel veel consultancybedrijven klanten adviseren over strategieën om in te spelen op ontwrichtende trends en technologieën, passen slechts weinigen deze op hun eigen organisaties toe. 

Uit onderzoek van Sioo blijkt dat consultants op korte termijn tevreden zijn met hun huidige businessmodel, maar de meerderheid denkt dat hun bedrijfsmodel op lange termijn onhoudbaar is en zal moeten veranderen. 

De wereldwijde consultancysector heeft een geschatte waarde van zo’n $250 miljard. Het is een van de grootste markten binnen de professionele dienstverlening. Wereldwijd zijn er meer dan 700.000 adviesbureaus die jouw organisatie kunnen vertellen wat je zou moeten doen. Hoewel de grote spelers jarenlang immuun leken voor verstoring, zullen zij ook niet ongeschonden blijven. 

Thijs Speet, ONBRDNG

Ontkomen aan ontwrichting

De eersten die deze nadelige gevolgen van ontwrichting zullen voelen, zijn waarschijnlijk de grote onderzoeks- en adviesbureaus zoals Gartner en Forrester. Deze organisaties hanteren modellen die afhankelijk zijn van legers aan analisten, aanzienlijke abonnementskosten en rapporten die bij publicatie al verouderd zijn. Maar vrijwel elke consultant die onderzoek doet, zal de bereidheid van klanten om ervoor te betalen aanzienlijk zien afnemen.

De volgende vragen zijn essentieel voor consultancybedrijven die toekomstgericht managementadvies willen uitbrengen:

  • Welke naderende uitdagingen en behoeften zouden organisaties 10 of zelfs 100 keer kunnen transformeren?
  • Hoe kunnen we onnodige complexiteit vermijden bij big data, kunstmatige intelligentie en andere technologieën?
  • Hoe schalen we onze methoden en bereiken we een zo breed mogelijk publiek?
  • Hoe maken we onze middelen, modellen en tools beschikbaar terwijl we een duurzaam bedrijfsmodel hanteren?
  • Welke netwerken kunnen we bouwen of vergroten die de waarde die we leveren exponentieel verhogen? 

Tirannie van succes

Op het gebied van bedrijfsstrategie is de ‘tirannie van succes’ een bekende dynamiek: wat tot het succes van vandaag heeft geleid, zal uiteindelijk tot het falen van morgen leiden. Individuele consultants en adviesbureaus die de beperkingen van hun bestaande bedrijfsmodel erkennen terwijl ze mogelijkheden onderzoeken die gebruikmaken van opkomende technologieën en nieuwe leveringsmodellen, hebben de beste kans om te gedijen in de snel naderende ontwrichtende toekomst.

Traditionele consultancybedrijven zijn gewend de hele ‘consultingtaart’ voor zichzelf te hebben. In de toekomst blijven ze waarschijnlijk alleen achter met een piepklein stukje, de trieste rest van de taart, of slechts enkele kruimels. Het grootste deel zal worden opgegeten door de nextgen consultancybedrijven. Deze zullen strategische plannen en tactische oplossingen op het hoogste niveau leveren.

Traditionele aanpak

Deloitte, een van de grootste consultancybedrijven in Nederland, werkte in 2019 samen met Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) om software te leveren voor de inhuur van extern personeel. Het adviesbureau wilde (of kon) geen eigen software maken, en koos ervoor een bestaand pakket te implementeren: SAP Fieldglass. Ook dat bleek een maatje te groot: Deloitte voldeed verschillende keren niet aan de deadline waardoor het contract uiteindelijk werd ontbonden. Het ministerie stelde Deloitte aansprakelijk voor de vertraging. 

De interne systemen van traditionele adviesbureaus zijn niet ingericht op prestatieafhankelijke beloning. Het succes van een consultant is afhankelijk van de tijdsduur van projecten: hoe meer uren denkkracht er kunnen worden gesleten, hoe beter! De kwaliteit van de uiteindelijke oplossing is hieraan ondergeschikt. Dat zou automatisch uit de inspanning moeten volgen, zo is de redenering. Bij een prestatieafhankelijke beloning zouden consultants echter veel meer uitgedaagd worden om vernieuwend te werken. 

Nextgen aanpak

Naast de traditionele consultancybedrijven, waait er een frisse, nieuwe wind in de consultancymarkt: de zogenaamde nextgen consultancybedrijven. Deze zijn niet alleen in staat om problemen te identificeren, maar ook om oplossingen te implementeren. Vaak ligt de focus op het ontwikkelen van een strategie, beantwoording van strategische vraagstukken en het maken van tactische keuzes, en staan kernwoorden als betrokkenheid, klanttevredenheid en oplossingsgerichtheid centraal om de gewenste doelstellingen te bereiken. 

Organisatieadviesbureau Turner is gespecialiseerd in strategie-executie waar het recept voor sneller verbeteren, vernieuwen én innoveren bestaat uit 20% strategie en 80% executie. De organisatie heeft de apotheek van het Prinses Maxima Centrum geholpen om op slimmere manieren te werken aan maatwerkmedicatie. De implementatie resulteerde in een helder productieschema waarin alle verschillende medicatiestromen zijn gecombineerd.

Dankzij de oplossingsgerichte en proactieve werkwijze van Turner is de complexe logistiek rondom het medicatieproces goed ingericht, loopt alles daardoor soepel en kunnen de werknemers zich focussen op verder verbeteren van de zorg. 

Beide voorbeelden tonen aan dat consultancybedrijven in staat moeten zijn om te bepalen welke ontwikkelingen belangrijk zullen zijn voor hun klanten en advies te bieden om te overleven. Met de opkomst van technologische ontwikkelingen en een reeks andere ontwrichtende krachten die in de toekomst kunnen optreden, is het niet langer mogelijk om op een grote naam te vertrouwen. 

Over de auteur: Thijs Speet is verantwoordelijk voor ‘growth’ bij ONBRDNG, een nextgen digital consultancybureau.