Bosal weer kerngezond na omvangrijke turnaround
Drie jaar geleden stond auto-onderdelenproducent Bosal aan de rand van de afgrond. De schulden stapelden zich op en de reputatie brokkelde af. Dure adviesbureaus en de huisbankier zagen geen andere uitweg dan het opsplitsen en verkopen van de bedrijfsdivisies. Dat was voor de familie Bos – die Bosal een kleine 100 geleden oprichtte – geen optie. Boer & Croon werd ingeschakeld en inmiddels is Bosal kerngezond en klaar voor de toekomst.
Het is 1923 wanneer de heer Bos zijn in Alkmaar gevestigde familiesmederij omvormt tot uitlatenbedrijf – Bosal is geboren, een samenvoeging van Bos en Alkmaar. Het bedrijf – inmiddels met zijn hoofdkwartier gevestigd in Vianen – groeide uit tot hofleverancier van de auto-industrie, vooral met zijn uitlaatsystemen en trekhaken.
Over twee jaar mag het familiebedrijf zijn honderdjarige bestaan vieren. En hoe: vandaag de dag draait Bosal een omzet van meer dan €400 miljoen en biedt het werk aan meer dan 2.500 mensen in 16 fabrieken, 12 distributiecentra en 7 R&D-centra.
Het einde of een nieuw begin?
Bijna was het jubileum echter nooit gehaald. In het voorjaar van 2018 leek het einde nabij. De samenhang van het concern was uit balans. De productie in de fabrieken en de internationale sales liepen niet in de pas. Het resultaat: een steeds hogere schuldenlast en eroderende reputatie. De winstgevende trekhakendivisie was al verkocht en de overige bedrijfsassets stonden in de etalage.
De familie wilde verdere opsplitsing kost wat kost voorkomen. Zo kwam Boer & Croon in beeld. “Men zocht in eerste instantie een ervaren CFO met restructeringervaring”, blikt partner Jos Zandhuis terug. “Zo zijn wij in augustus begonnen met René de Wit, een ervaren herstructureerder en als associate partner verbonden aan de gespecialiseerde Transformatie- en Herstructurering-groep van Boer & Croon.”
“Wij maakten een andere analyse dan eerdere adviseurs en zagen wel mogelijkheden om het bedrijf er weer bovenop te helpen”, vult de Wit aan.
De productie vlottrekken
Dat betekende wel dat snel en stevig moest worden ingegrepen. Van de oude adviseurs werd na twee maanden afscheid genomen, Boer & Croon nam de opdracht over en De Wit werd benoemd tot CEO van Bosal. Ze kregen van de aandeelhouders het vertrouwen om de organisatie weer onder controle te brengen en grip te krijgen op de financiën.
Met de €207 miljoen die de verkoop van de trekhakendivisie had opgeleverd was de schuldenlast gesaneerd, maar voor 2018 dreigde weer een verlies van €17 miljoen.
“Waar het met name fout dreigde te gaan was in Praag. Daar zit een grote productiefabriek van Bosal, waar zo’n €200 miljoen in omgaat”, legt De Wit uit. “Het is bovendien een complexe site. Er wordt voor veel verschillende klanten gewerkt in kleine batches. Dan zit je met omschakeltijden en allerlei ingewikkelde processen. Productie- en planning-technisch uitdagend en interessant.”
De Wit schakelde Jochem van Bueren in, die naam had gemaakt bij onder meer Audi. “Jochem heeft grote kennis van industriële logistiek in deze branche en is ook al lang een vaste speler in onze Transformatie- en Herstructureringsgroep. Onder zijn leiding werd onder andere outsourcing in Praag weer teruggedraaid en de productie weer in eigen hand genomen om zo meer inkomsten te genereren. De voorraden werden op het goede niveau gebracht en de uitval van de productie werd aanzienlijk verminderd.”
Het resultaat? Waar de Tsjechische fabriek in 2018 nog een verlies draaide van €20 miljoen, draagt ze nu €15 miljoen bij aan het resultaat van de onderneming.
Ook in de andere fabrieken ging het roer om. “Heel transparant werden resultaten onderling gedeeld, en zo kon men van elkaar leren”, licht De Wit toe. “De verschillende divisies kregen financiële doelstellingen en door de invoering van een managementinformatiesysteem is het hoofdkantoor actueel en gedetailleerd geïnformeerd over de ontwikkelingen.”
Vertrouwen terugwinnen en schaal vergroten
Daarnaast werd gewerkt aan het herstellen van het vertrouwen van klanten. De nieuwe directie ging op bezoek bij de hoofdkantoren van de grote spelers in de internationale automotive-industrie.
“Wij maakten een andere analyse dan eerdere adviseurs en zagen wel mogelijkheden om het bedrijf er weer bovenop te helpen.”
Een belangrijke doorbraak was de opdracht die Bosal kreeg voor het leveren van de uitlaatsystemen voor de Ford Transit, die geproduceerd worden in Turkije. Daarna volgde al snel de opdracht voor het leveren van brandstoftanks aan vrachtwagen-OEM’s in Europa.
De volgende stap betrof het uitbouwen van het portfolio en een productie-schaalvergroting. In de consolidatiemarkt van auto-onderdelen heb je te maken met grote spelers. Als je te klein bent, ben je geen gesprekspartner. “Bedrijven moet ook afhankelijk van jou zijn, anders gaat het spel niet goed”, licht Zandhuis toe. Daarom werd verder gediversifieerd en zijn er activiteiten gekocht en in de Bosal groep opgenomen.
Klaar voor de toekomst
Zo stond Bosal er weer gezond voor. Maar om gezond te blijven moest ook vooruit worden gekeken. Daarom richt het bedrijf zich nu ook vol op innovatie en diversifiëring van de markten en het productaanbod.
Als voorbeeld noemt De Wit de ontwikkeling van de warmtewisselaar. “Met de elektrificatie van transport zal de vraag naar uitlaatsystemen wel teruglopen in de komende jaren maar niet verdwijnen. Maar Bosal heeft ook al 20 jaar R&D gestopt in geavanceerde warmtewisselaars. En deze technologie is onder meer erg belangrijk voor nieuwe transportmodellen gebaseerd op waterstof of e-fuels.”
“In Bosal Nederland in Vianen wordt meer dan 10 miljoen euro geïnvesteerd per jaar, om de groei te ondersteunen van onze Energy-afdeling”, legt hij uit. “We worden in onze industrie dan ook beschouwd als een vernieuwende technische partij.”
Ook werd als onderdeel van de strategie onlangs een fabriek geopend in China. Bovendien wordt een vestiging geopend in Zweden en start Bosal ook weer met de productie van trekhaken, drie jaar nadat deze activiteit werd verkocht. “Trekhaken maken zijn we nog niet verleerd”, zegt De Wit tevreden.
Op naar de 100
De betrokkenheid van Boer & Croon is inmiddels afgebouwd. Op verzoek van de familie Bos blijft De Wit langer aan om leiding te geven aan de verdere groei en innovatie. Daarnaast is Zandhuis nog betrokken als non-executive Board member.
“De basis van deze succesvolle turn-around is samenwerken”, aldus Zandhuis. “De reorganisatie uitvoeren met de mensen op locatie. Met de medewerkers die het werk moeten doen, ook als wij – de tijdelijke hulpkrachten – weer weg zijn.”
Zo is Bosal weer kerngezond, kapitaalkrachtig en vertrouwd door de klanten, en kan het familiebedrijf vol optimisme vooruitkijken naar het aankomend jubileum.