Silver Flight kijkt samen met HillFive naar vliegen voorbij de lockdown

14 mei 2021 Consultancy.nl

Een vliegtuigmaatschappij starten midden in de coronacrisis – het klinkt als een nachtmerrie. Maar wat als de propositie juist perfect aansluit op de grootse veranderingen die de vliegmarkt te wachten staan?

Silver Flight is een luchtvaartstartup die zich volledig richt op de zakelijke vliegmarkt. De nieuwkomer onderscheidt zich door te vliegen met Europa’s groenste commerciële privévliegtuig, de Zwitserse Pilatus PC-12. Het eenmotorige toestel stoot half zo weinig CO2 uit als de traditionele businessjets én kan (naast de asfalt landingsbaan) ook landen op gras, zand en zelfs sneeuw, zodat makkelijk van deur tot deur kan worden gevlogen.

Met dit groenere alternatief speelt Silver Flight slim in op de snel veranderende luchtvaart, waarin duurzaamheid een steeds belangrijkere factor wordt. Eén verandering kwam echter zo snel en onverwacht dat niemand haar zag aankomen: alweer ruim een jaar geleden legde de coronapandemie het wereldwijde vliegverkeer grotendeels plat.
Silver Flight kijkt samen met HillFive naar vliegen voorbij de lockdown

Toen Silver Flight in september 2020 zijn vliegvergunning verwierf, bleef het aantal klanten dan ook flink achter bij de oorspronkelijke verwachtingen. Voor de toekomst ligt nog altijd een grote belofte in het verschiet, maar om die in te lossen moet wel eerst de crisis worden overleefd. Silver Flight schakelde HillFive in, een adviesbureau dat bedrijven in de industrie- en energiebranche helpt met prestatieverbetering.

“Het moge duidelijk zijn dat het een roerige tijd is om een luchtvaartmaatschappij op te richten”, vertelt HillFive-partner Wietze Fabriek. “Onze opdracht was gericht op het levensvatbaar houden van de klant en het klaarmaken van de klant voor de groeiende markt die er na de lockdown weer aankomt.”

“We hebben eerst de markt en interne organisatie geanalyseerd en vervolgens een aantal maatregelen voorgesteld die het bedrijf financieel en operationeel door de lockdown heen helpt. Daarnaast hebben we focus aangebracht in de strategie van het bedrijf zodat het eigen groeiplan toch nog kan worden gerealiseerd.”

Daarbij is de groeistrategie uiteraard aangepast aan het nieuwe normaal. “In de markt bestaat grote onzekerheid over wanneer mensen weer mogen en willen vliegen. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar geleerd dat digitaal werken het misschien wel minder nodig maakt om zakelijk te vliegen”, licht Fabriek toe.

Tegelijkertijd ziet hij juist dat de propositie van Silver Flight straks nog beter aansluit op de markt dan voor de coronacrisis. “Een groeiend inzicht is dat er een behoefte is aan vliegen met meer afstand voor de passagiers tot elkaar en duurzamer vliegen met afnemende CO2-uitstoot. En terwijl digitaal werken veel mogelijkheden biedt, is het afgelopen jaar ook het besef ontstaan dat het regelmatig bezoeken van fabrieken en relaties in het buitenland noodzakelijk blijft voor een effectieve bedrijfsvoering.”

Al met al voorziet Fabriek dan ook een grootse toekomst voor Silver Flight. “De behoefte aan het verlagen van de CO2-footprint in combinatie met de grote flexibiliteit in vertrektijden en aantal landingsbanen voor het type vliegtuig dat Silver Flight gebruikt is de sleutel tot succes in de toekomst. Bedrijven willen dat medewerkers in hun bubbel blijven met minimale reistijd en daardoor gaat privévliegen een vlucht nemen.”

Ondertussen kijkt Silver Flight ook al verder vooruit. Want hoewel de luchtvaartmaatschappij al een stuk duurzamer vliegt dan de concurrenten, is op dit gebied nog altijd veel winst te behalen. “In de nabije toekomst zullen ook full electric-vliegtuigen worden toegevoegd aan de vloot”, geeft Fabriek tot besluit aan. “De eerste stappen naar duurzamer vliegen zijn hiermee gezet en het uiteindelijke doel is volledig elektrisch vliegen.”

More on: HillFive
Netherlands
Company profile
HillFive is a Netherlands partner of Consultancy.org