Hospitality Group bouwt community voor FM-professionals

06 mei 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd

Communities zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Ze bieden vakgenoten de kans kennis en ervaringen te delen, elkaar te inspireren en ieders professionele ontwikkeling te stimuleren, maar ook gewoon samen plezier te hebben. Hospitality Group bouwt al jaren aan exclusieve communities voor management professionals.

“Wij geloven in de kracht van verbinding. Om continu met oplossingen te komen in deze snel veranderende wereld is kennisdeling en samenwerking essentieel. Samen weet je gewoon echt meer”, begint Sandy Brouwer, Partner bij Hospitality Group.

Het bureau uit Amersfoort is een specialist in facility management en erkent al lange tijd de kracht van communities. “We brengen al jaren vanuit diverse organisaties peers in facility management, HR, hospitality, inkoop en real estate bij elkaar”, aldus Brouwer. “Dat doen we met verschillende community managers zowel op doelgroep als op thema.”

Hospitality Group bouwt community voor FM-professionals

“In de Future Work community verbinden we bijvoorbeeld FM- en HR-professionals die bezig zijn met de toekomst van werk en werkomgeving. Onze FM Executive community brengt eindverantwoordelijken voor FM en RE samen binnen een groep grotere corporate organisaties en een groep topklinische ziekenhuizen. De laatste groep kon aan het begin van de Covid-crisis bijvoorbeeld veel van elkaar leren om het opschalen van de IC’s sneller vorm te geven. Daarnaast helpen we ook organisaties bij het bouwen van uiteenlopende communities.”

Verbinding in tijden van afstand

Naast deze besloten communities start Hospitality Group nu ook een bredere FM Community, voor facility management professionals. De leden hebben toegang tot een online platform en kunnen maandelijks deelnemen aan online inspiratie- en kennisdelingssessies over actuele thema’s en uitdagingen.

Met de nog altijd voortdurende coronacrisis is het thema van verbinding – en het gebrek daaraan – vandaag de dag actueler dan ooit. Organisaties lopen bovendien tegen vergelijkbare nieuwe uitdagingen aan en zoeken allen naar de beste oplossingen voor (het faciliteren van) nieuwe manieren van werken. Kennisdeling is nog relevanter.

En daarmee toont de waarde van de FM Community zich volgens Brouwer nog nadrukkelijker: “In het zoeken naar oplossingen voor facilitaire uitdagingen spelen professionals uiteraard een sleutelrol. De FM Community stelt ze in staat van elkaar te leren in deze niet eerder vertoonde werksituatie”.

Daarbij benadrukt ze dat de ongekende uitdagingen en dynamiek van het FM-vak ook kunnen worden aangegrepen als unieke kans. “Nú is het moment om de kans te benutten om de beste manier van werken te initiëren. Een manier van werken waarmee we productiviteit, sociale connectie en vooral well-being, duurzaamheid en werkgeluk stimuleren. Een manier van werken waarin we effectiviteit en de flexibiliteit van het thuiswerken maximaal integreren. Het vakgebied van facility management, huisvesting en HR is dynamischer dan ooit!”

Samen tot innovatieve oplossingen komen

De FM Community is exclusief voor professionals binnen facility management en huisvesting “We vinden het belangrijk peers bij elkaar te brengen die iets aan elkaar hebben, elkaar aanvullen of samen tot innovatieve oplossingen kunnen komen.”

“We worden door experts, best practices, diverse omgevingen en elkaar geprikkeld om vorm te geven aan de werkomgeving van de toekomst.”

In lijn met die opzet, wordt de waarde van de community mede bepaald door ieders bijdrage. “We moedigen onze leden dan ook aan om actief deel te nemen aan het platform en de online sessies.”

Voor de sessies worden tevens experts uitgenodigd die hun visie delen op actuele trends en ontwikkelingen. “Wat doet een crisis met ons? Hoe kun je deze periode gebruiken om te optimaliseren en innoveren? Hoe kun je nu doorpakken op duurzaamheid? Dergelijke vragen komen uitgebreid aan bod. Bovendien krijgen leden zo de kans experts en visionairs te ontmoeten en ze persoonlijk vragen te stellen.”

Daarnaast is er het online FM Community Platform, waarop iedereen zijn eigen profiel kan aanmaken. “Je kunt hier bijvoorbeeld vragen stellen, een poll creëren of tips en successen delen. Openbaar of in een besloten groep. Algemeen facilitair of juist specifiek op thema’s als nieuwe manieren van werken, well-being, workplace, duurzaamheid, gastvrijheid, inkoop of tech & data.”

Spontane ontmoetingen in het FM Community Café

Omdat iedereen tegenwoordig al zoveel achter een beeldscherm zit, is er naast de online sessies en het platform tot slot ook nog het FM Community Café.

“Wij blijven ook offline ontmoeten heel waardevol vinden”, geeft Brouwer aan. “Ontmoetingen zorgen voor andere gesprekken, meer energie en nieuwe ideeën. Leden van de community kunnen een dag komen werken in ons FM Community Café in Amersfoort, even weg uit hun eigen werkomgeving. Elke laatste vrijdag van de maand zijn leden welkom om te werken en kennis en ideeën te delen tijdens spontane ontmoetingen met peers en experts, uiteraard binnen de richtlijnen van het RIVM.”

Met deze combinatie van online en offline kunnen FM-professionals ook in deze uitdagende tijden bij elkaar komen en van elkaar leren. Om zo uiteindelijk sterker uit de crisis te komen.

“We worden door experts, best practices, diverse omgevingen en elkaar geprikkeld om te komen met oplossingen en innovaties waarmee we gezamenlijk vorm kunnen geven aan de werkomgeving van de toekomst”, besluit Brouwer.