Han Driessen blikt terug op een bewogen jaar en kijkt vol vertrouwen vooruit

04 maart 2021 Consultancy.nl

BlinkLane Consulting wist in een veelbewogen jaar €30 miljoen aan groeikapitaal aan te trekken van de Duitse investeringsmaatschappij Auctus Capital Partners. Het geld zal de transformatiespecialist ondersteunen in zijn ambitieuze internationale buy-and-build-strategie. Hoog tijd om eens te gaan zitten met medeoprichter en partner Han Driessen. “We willen groeien naar een organisatie die ongeveer vijf keer zo groot is als de huidige organisatie en willen dit binnen vijf jaar realiseren.”

Voor een specialist in transformatie was 2020 een hoogst interessant jaar. Terwijl al vele jaren wordt gesproken over de ongekende snelheid waarmee het bedrijfslandschap verandert, zagen we dit jaar pas écht wat snelle verandering is. Halsoverkop moest werkend Nederland zich aanpassen aan de verregaande en uiteenlopende gevolgen van de coronapandemie.

Waar BlinkLane normaliter andere organisaties helpt transformeren, moest het nu eerst zelf omschakelen. “We hebben ons flink moeten aanpassen”, vertelt Han Driessen. “Een aantal klanten viel direct weg in die industrieën die zwaar getroffen zijn zoals airline, travel en entertainment. We hebben deze projecten afgerond en ons moeten richten op organisaties die zich in minder afhankelijke sectoren bevonden. We hebben de dienstverlening eigenlijk heel snel omgedraaid, het heeft me positief verrast hoe snel dat ging. Ook hoe onze relaties daarop reageerden.”

Han Driessen blikt terug op een bewogen jaar en kijkt vol vertrouwen vooruitOok het trainingsbedrijf van BlinkLane, Gladwell Academy, paste zich razendsnel aan. “We moesten van live-trainingen volledig omschakelen naar remote dienstverlening. Dit hebben we in een paar dagen tijd georganiseerd. Er werden studio’s gebouwd en technisch ingericht zodat de trainers daar hun trainingen konden geven.”

Daarbij werd tevens het aanbod aangepast. “Niet alleen omdat we het remote moeten leveren, maar ook door goed te kijken naar hoe je het interactief en entertaining houdt – hoe je mensen in die remote setting goed bij je diensten betrekt en gemotiveerd houdt.”

De nieuwe realiteit gaat niet meer weg

De eerste maanden van de lockdown stond alles even stil. Maar nu de eerste schok alweer een poosje achter ons ligt, kijken organisaties weer volop vooruit. “Veel organisaties realiseren zich nu pas echt dat dit de nieuwe realiteit is die niet meer weggaat”, geeft Driessen aan. “Maar ze realiseren zich ook dat ze aan hun organisatie moeten blijven werken om maximaal flexibel te kunnen blijven en hun mensen betrokken te houden bij wat ze doen.”

In dit kader hebben organisaties de coronatijd aangegrepen om hun organisatie te moderniseren, waarbij BlinkLane ze goed kan helpen. “Bedrijven hebben zich gerealiseerd dat er nog een hoop werk aan de winkel is en ze nog veel kunnen doen om flexibeler en sneller te kunnen reageren op de vraag. Dus responsiever te zijn en goed op te letten op wat er in hun omgeving gebeurt. En dit is nu precies onze business.”

Na de eerste spannende maanden ziet het bureau sinds het najaar dan ook een “enorme toename” in de vraag naar zijn diensten. “Bedrijven zijn heel druk met goed voorbereid te zijn op de toekomst. Dit was voor de hele wereld een wake-up call. We zien nu dat bedrijven doorpakken met hun digitale transformatie om continu waarde te kunnen blijven leveren aan hun klanten. Traditionele manieren om te communiceren zijn weggevallen en ze moeten daardoor creatiever en ondernemender zijn. De Agile way of working is natuurlijk een uitstekende manier om dat te realiseren.”

“Veel organisaties realiseren zich nu pas echt dat dit de nieuwe realiteit is die niet meer weggaat.”

Het Agile gedachtegoed stelt organisaties in staat om wendbaarder te opereren, iets dat van grote waarde is in de huidige markt. In zijn Agile diensten werkt BlinkLane samen met AgilityMasters, een partij die Agile Coaches en Scrum Masters aanbiedt. “De druk op zelfbeschikking, eigen initiatief en zelfwerkzaamheid neemt alleen maar toe”, aldus Driessen. “Medewerkers zitten thuis, werken in teams en moeten samen naar het nieuwe werken begeleid worden, daar helpen onze Agile Coaches in.”

De grens over

Ook buiten de landsgrenzen ziet Driessen volop kansen. “In bijvoorbeeld Duitsland zie ik dat het in eerste instantie gedwongen remote werken een enorm belangrijk moment is geweest waarin bedrijven zich hebben gerealiseerd dat ze moeten investeren, willen ze niet achterblijven. Dit geldt ook voor markten als Frankrijk en Engeland. Corporate Europa maakt de komende jaren de versnelling door met betrekking tot digitale transformatie en het moderniseren van hun organisatie. Dat zal niet stoppen.”

BlinkLane staat dan ook te popelen om de grens over te gaan. Ter ondersteuning van de ambitieuze groeiplannen werd afgelopen zomer de Duitse investeerder Auctus Capital Partners aan boord gehaald.

“Na 14 jaar hebben we een stevige positie in de Nederlandse markt verworven en ook buiten Nederland doen we grote projecten. Met name in het buitenland liggen nog groeikansen. Een aantal van onze consultants is native Duits of Frans, maar om onze dienstverlening echt te kunnen opschalen in die markten die veel groter zijn dan Nederland, moeten we onze BlinkLane-familie fors gaan uitbreiden.”

Dat betekent dat BlinkLane de komende tijd het overnamepad opgaat. “Om dit breed uit te kunnen rollen in Europa verwachten we een snellere groei te moeten realiseren dan dat we nu organisch kunnen doen. We willen groeien naar een organisatie die ongeveer vijf keer zo groot is als de huidige organisatie en willen dit binnen vijf jaar realiseren. Dat is ambitieus, maar we denken dat daar ruimte voor is.”

Dicht bij de klant

Daarbij put Driessen vertrouwen uit de propositie van BlinkLane. “Er is nu veel vraag van onze internationale klanten naar een gespecialiseerde partij zoals wij, waarin werkelijke organisational transformation op basis van Agile principes centraal staat. En ook naar de manier waarop wij onze dienstverlening leveren: dicht bij de klant, gespecialiseerd, kleine teams, in co-creatie samen met de klant de reis aangaan. Ik denk dat wij daarin een unieke positie in de markt hebben.”

“Bovenal ben ik trots dat we met z’n allen hier nu staan.”

In zijn buy-and-build strategie richt het bureau zijn pijlen in eerste instantie op Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië. “Daar zoeken we partijen die bij ons willen aansluiten zodat we samen met hen een middelgrote gespecialiseerde Europese speler kunnen worden op het vlak van organisational transformation.”

Nu en de komende periode is Driessen dan ook druk met het zoeken naar internationale partners en bedrijven. “Ik vind dat ontzettend leuk: werken in meerdere landen en binnen verschillende culturen. In Nederland blijf ik in de tussentijd druk met het onderhouden van contact met onze klanten en het managen van onze organisatie. Ik verwacht in de toekomst wel weer wat meer buiten de deur te zijn, maar het is wel prettig en efficiënt werken zo. Ook ik heb ook ondervonden dat het niet nodig is om telkens in het vliegtuig te stappen.”

Prachtige toekomst

Eén ding moge duidelijk zijn: Driessen heeft er zin in. “Ik kijk komend jaar uit naar de internationale groei van ons bedrijf en naar de focus die we hebben op het verder bouwen aan een prachtige toekomst. Het helpen van klanten in geheel Europa, samen met de nieuwe en bestaande partners. Dit gaat betekenen dat er veel nieuwe ontmoetingen zullen plaatsvinden en dat we veel zullen gaan samenwerken met relaties die we nu nog niet zo goed kennen. Verder groeien we in Nederland door en het is prachtig om te zien dat we de consultancy community van BlinkLane hebben weten uit te breiden en te versterken.”

Met het turbulente 2020 net achter de rug is het vizier van BlinkLane duidelijk gericht op de toekomst. En waar velen 2020 zien als een jaar om zo snel mogelijk te vergeten, kan Driessen tevreden terugkijken naar wat BlinkLane in dat ongekende jaar toch nog wist te bereiken.

“Een mijlpaal was de deal met het investeringsbedrijf en het groeikapitaal dat we daarmee aan hebben kunnen trekken. We zijn hier een jaar mee bezig geweest, ik ben er zelf veel bij betrokken geweest dus daar zijn we trots op en blij mee. Maar bovenal ben ik trots dat we met z’n allen hier nu staan.”

“Dit voorjaar was er wel een paniekmoment”, erkent hij, “er was onzekerheid over wat de toekomst ons zou brengen, wat het zou betekenen voor de organisatie; er gaat van alles door je hoofd. Maar als ik zie hoe de organisatie is opgestaan en we samen door die moeilijke tijd heen zijn gekomen, dan is dat is een inspanning die we met z’n allen hebben geleverd. Het was een jaar van ups en downs maar we kijken positief naar de toekomst.”

More on: BlinkLane Consulting
Netherlands
Company profile
BlinkLane Consulting is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

BlinkLane Consulting is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.