Roland Berger zet in op netto nul-uitstoot tegen 2028

10 februari 2021 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

Wereldwijd strategisch consultancykantoor Roland Berger heeft de ambitie uitgesproken om tegen 2028 een netto nul CO2-uitstoot te realiseren. Met deze ambitieuze target wil het kantoor concurrenten als Boston Consulting Group, Bain & Company en de Big Four voorblijven door de uitstootdoelstelling al twee jaar eerder te bereiken.

“We zijn ervan overtuigd dat de wereld een ‘nieuw duurzaam paradigma’ nodig heeft dat rekening houdt met de hele waardecyclus”, stelt Global Managing Partner Stefan Schaible in een reactie op de plannen. “Het terugdringen van emissies, innovaties voor het gebruik van hulpbronnen, de reorganisatie van toeleveringsketens en nieuwe productiemethoden zullen de doorslaggevende concurrentiefactoren worden.” 

In het afgelopen jaar wist Roland Berger reeds klimaatneutraliteit te bereiken, maar het van oorsprong Duitse strategiekantoor neemt daar geen genoegen mee: het wil dat zijn gehele uitstoot tegen 2028 netto nul is. Een CO2-neutrale ambitie heeft immers enkel betrekking op de uitstoot van koolstofdioxide, terwijl een netto nul-doelstelling alle broeikasgassen omvat. “Als wereldwijd consultancykantoor zijn we ons volledig bewust van de impact van ons bedrijf op het klimaat”, aldus Schaible.

Roland Berger wil netto nul uitstoot realiseren in 2028De druk op de publieke en private sector om meetbare, duurzame maatregelen te nemen en zo de ergste gevolgen van klimaatverandering te voorkomen, neemt toe. Zo ook op (advies)organisaties – de afgelopen maanden heeft een groeiend aantal grote adviesorganisaties zich ten doel gesteld om tegen het einde van dit decennium netto nul uitstoot in hun operaties te realiseren.

Niet 2030, maar 2028

Binnen de sector houden de meeste bedrijven de 2030-norm aan (bekijk de pagina CSR op Consultancy.org voor een overzicht) om hun netto nul-doelstellingen te realiseren – twee jaar later dan Roland Berger, dat bewust voor een ambitieuzere target kiest. Schaible: “We willen niet alleen het goede voorbeeld geven in onze branche, maar we willen onze klanten ook laten zien dat we op een effectieve manier duurzaam zaken kunnen doen.”

Als onderdeel van dit plan zal Roland Berger een aantal maatregelen nemen om zijn CO2-voetafdruk verder te verkleinen, waaronder het herzien van het bestaande autobeleid, vaker te kiezen voor hernieuwbare energie, het gebruik van telewerken te vergroten en door de uitstoot van reizen terug te dringen.

Alle CO2-uitstoot die niet vermeden kan worden, zal worden gecompenseerd via een gecertificeerd portfolio van hoogwaardige klimaatbeschermingsprojecten op het gebied van herbebossing, preventie van ontbossing, energie-efficiëntie en hernieuwbare energiebronnen.