Amber Kesselaer en Skadi Mobius starten Move to Impact

29 januari 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd

De advieswereld is een bureau rijker. Move to Impact is een managementadviesbureau dat organisaties helpt hun duurzaamheidsimpact meetbaar te maken. Een gesprek met de oprichters Amber Kesselaer en Skadi Mobius over de start, de dienstverlening en hun ambities.

De twee nog jonge oprichters (27 en 31 jaar) waren al ondernemende types voordat ze aan dit nieuwe avontuur begonnen. Nadat ze elkaar leerden kennen tijdens hun master Business Administration met de specialisatie Management Consulting, gingen ze ieder hun eigen weg.

Na een carrière als projectmanager bij verschillende organisaties, waaronder advieskantoor PwC, startte Amber Kesselaer haar onderneming Data Kingdom. Met haar team helpt ze organisaties datagedreven te werken, door onder andere het ontwikkelen van online dashboards en het leveren van datagedreven trainingen.

Amber Kesselaer en Skadi Mobius starten Move to Impact

Skadi Mobius begon haar loopbaan bij Ormit, waar ze het management traineeship doorliep en opdrachten vervulde bij onder andere ABN Amro en DSM. Na een periode bij War Child en Ink Strategy, koos ze voor het ondernemerschap. Met Architects of the Future begeleiden Mobius en haar team organisaties in het vormen van een duurzame strategie met behulp van design thinking en visualisaties.

Nadat hun paden elkaar voor de tweede keer kruisten, bleven Kesselaer en Mobius in contact. Al snel kwamen hun gedeelde passies en interesses bovendrijven, en beseften ze dat ze samen weleens een hele waardevolle formule in handen konden hebben. “We werken samen geïnspireerd om onze specialisaties – datagedreven werken en organisaties begeleiden tot een duurzame organisatie – te combineren”, legt Mobius uit.

“Er zijn genoeg organisaties die aangeven duurzaam bezig te zijn, maar dit niet kunnen aantonen”, vult Kesselaer aan. “Er wordt door een enkeling wel gerapporteerd rondom de duurzaamheidsdoelstellingen in jaarverslagen, maar daar blijft het vaak ook bij. Echter om écht stappen te kunnen maken, is ook stuurinformatie nodig.”

Meetbare impact

En dus werd Move to Impact een feit. “We zetten bedrijven in beweging om een onderling verbonden en duurzame organisatie te worden”, legt Mobius uit. “We geven de medewerkers van de organisatie inzicht in de impact van de organisatie op de gebied van ‘people, planet en profit’. Dit betekent dat ook de impact op de sociale maatschappij en het milieu meegenomen wordt in de beoordeling of een organisatie succesvol is.”

“Door de bestuurders te challengen, wil Move to Impact duidelijke doelstellingen afspreken”, voegt Kesselaer toe. “Wat gaat de organisatie nastreven om niet alleen te nemen, maar ook vooral te geven?”

Dit kan bijvoorbeeld middels een ‘Sustainability Design Thinking-workshop’, waarin de missie en visie van de organisatie opnieuw tegen het licht worden gehouden. Een ander hulpmiddel is het ‘Sustainability Monitoring Dashboard’, waarop de duurzaamheidsimpact visueel inzichtelijk én meetbaar wordt gemaakt. Zo kan ook het probleem van greenwashing worden aangepakt.

“Door het dashboard krijgt de organisatie stuurinformatie rondom de impact op people, planet en profit”, aldus Kesselaer. “Het is toch vreemd dat elk bedrijf precies weet wat de financiële impact is, maar niet of de winst wel in verhouding staat met de schade die het mogelijk aanbrengt aan het milieu of de ongelijkheid binnen maatschappij?”

Door de impact meetbaar te maken helpt Move to Impact bedrijven ook met het worden van een B Corp. Om dit duurzaamheidskeurmerk te behalen moeten bedrijven een streng assessment doorlopen. Mobius: “We helpen organisaties in de B Impact Assessment-fase om te zien welke aspecten binnen de organisatie onvoldoende in balans zijn om te kunnen voldoen aan de B Corp-certificering. Hiervoor hebben we een tool ontwikkeld, waardoor gericht actie ondernomen kan worden.”

Zelf wil Move to Impact natuurlijk ook een zo groot mogelijk bijdrage leveren aan een betere wereld. “We hebben als doelstelling om binnen vijf jaar minstens 1 miljoen mensen te helpen hun organisatie te veranderen in een duurzame organisatie”, aldus Mobius. Genoeg werk aan de winkel dus.