Amber Kesselaer over de start van Data Kingdom

03 juli 2020 Consultancy.nl

Vorig jaar zomer verliet Amber Kesselaer haar functie bij PwC om Data Kingdom te lanceren, een specialist in datagedreven werken en het ontwikkelen van online dashboards. Consultancy.nl sprak met Kesselaer over haar het drijfveren, wat Data Kingdom precies doet en haar ambities.

Amber Kesselaer werkte tot en met de zomer 2019 als Senior Projectcoördinator Assurance Change voor accountants- en advieskantoor PwC. In die rol hield ze zich bezig met het opzetten van een digitaal innovatieproces, portfoliomanagement van de digitale innovatieprojecten, het uitdenken van digitale strategieën en het uitdenken en implementeren van diverse innovatieve cultuurstimulatieprogramma’s.

“Een van mijn taken was het beheren van PwC’s digitale innovatie portfolio”, vertelt Kesselaer. “Oftewel alle projecten die de accountants hielpen om hun werkzaamheden te automatiseren werden door mij bijgehouden. Hierover moest maandelijks een rapportage naar de board.”

Amber Kesselaer over de start van Data Kingdom

“Ik was echter voor mijn gevoel elke maand hetzelfde aan het doen”, blikt ze terug. “En omdat ik toch al de hele tijd met digitalisering bezig was, besloot ik mij te verdiepen in het automatiseren van managementinformatie en visualiseren van data.”

In dit kader wijst Kesselaer op een Microsoft-tool – Power BI – die ze veel gebruikt om data te visualiseren: “Je kunt een rapport opmaken en dan koppel je daar de originele databron aan vast. Vervolgens wordt het rapport automatisch ververst. Dus zie je altijd de laatste status zonder er iets aan te doen, het staat er dan gewoon. Ik ben daar toentertijd een beetje mee gaan spelen en toen dacht ik: ‘hé, dat kan ik ook voor andere bedrijven gaan doen.’”

Data Kingdom

Zo gezegd zo gedaan. In augustus 2019 richtte Kesselaer Data Kingdom op, een bureau waarmee ze nu bedrijven helpt met datagedreven werken en het inzichtelijk maken van managementinformatie en rapportages, onder meer door overzichtelijke dasboards.

Haar affiniteit en expertise in datagedreven werken en datavisualisatie zijn deels voortgekomen uit een IT-traineeship (True Legends IT Professionals) dat ze volgde in 2016. Dat is ze gestart nadat ze een master in Management Consulting aan de Vrije Universiteit Amsterdam had afgerond.

Gevraagd naar wat Data Kingdom precies doet, vertelt Kesselaer: “Wij proberen alles rondom datagedreven werken te bewerkstelligen. Het is onze missie om de inzichten voor bedrijven makkelijker te maken, niet voor niets is onze slogan: Word koning van uw eigen data.”

“Bedrijven hebben zo veel data, waar ze niks mee doen”, licht ze toe. “Veel klanten denken: ‘het is veel en eng, dus laat maar’. Wij willen het behapbaar voor onze klanten maken door via design thinking uit te vragen waar ze behoefte aan hebben en voor welk doel deze informatie echt gebruikt gaat worden. We willen dat ze het gevoel krijgen dat ze echt op de hoogte zijn hoe het daadwerkelijk met het bedrijf gaat.”

De dienstverlening van Data Kingdom kent twee stromen, legt Kesselaer uit: “We geven Power BI-training, waarin we beginners leren om te gaan met de tool, zodat ze hun eigen geautomatiseerde rapporten kunnen maken.”

Daarnaast verzorgt Data Kingdom ook zelf geautomatiseerde rapportages voor klanten: “We halen de informatiebehoefte op door middel van een workshop. We gaan vervolgens een ontwerp maken en leveren het dashboard gebruiksklaar op. We geven bij de oplevering een kleine training over hoe je het dashboard kunt gebruiken. Dus eigenlijk leren we klanten hoe ze met de ontwikkeltool kunnen werken of nemen dit voor hen over”. 

Geen onderbuikgevoel, maar inzichten op basis van data

Een mogelijke definitie van datagedreven werken is het sturen op feiten en data (bijvoorbeeld input van de klant, financiële resultaten) voor betere inzichten en kennis ten behoeve van besluitvorming. “Eigenlijk worden de vage signalen van bijvoorbeeld klanten of leveranciers omgezet naar keiharde cijfers”, aldus Kesselaar. “Je kijkt daarbij naar welke doelstellingen een organisatie heeft. Een organisatie wil bijvoorbeeld in één oogopslag kunnen zien of ze het beter doen dan vorig jaar.”
Data Kingdom - DashboardDat kan volgens Kesselaer op basis van gevoel, maar liever zouden bestuurders en managers direct beschikbare en feitelijke data raadplegen en op basis daarvan een besluit nemen. In de praktijk betekent dit bij veel organisaties nog altijd dat dergelijke data eerst uit allerlei Excel-bestanden of andere systemen gevist dient te worden. Dat kan volgens Kesselaer veel slimmer: “Wat wij doen is zorgen dat de omzet van vandaag, of dit jaar, meteen naast de omzet van een jaar geleden staat. Zo krijgen managers snel inzicht in hun prestaties en kunnen zich in plaats van op gevoel zich baseren op feiten.”

Naast het verzorgen van rapportages of ondersteuning bij het gebruik van Power BI verzorgt Data Kingdom ook diverse trainingen over het voorbereiden van de organisatie op datagedreven werken: “Deze zijn meer bedacht voor eigenaren of bestuurders binnen een organisatie. Wat wij dan doornemen is een stappenplan met hoe zij hun organisatie kunnen voorbereiden om datagedreven te werken. Dan kun je denken aan het beginnen met een datastrategie.”

Kesselaer geeft aan erg te genieten van haar werkzaamheden. “Wat ik echt heel leuk vind is de afwisseling, want nu ik mijn eigen bedrijf heb, moet ik voor alles zorgen. Ik heb wel twee stagiaires, dus hoef gelukkig niet alles alleen te doen.”

”Ik vind het zo leuk om af en toe met marketing bezig te zijn, maar ook echt met klanten. Ik ga dan met hen zitten om de informatiebehoeften in kaart te brengen. Op dat moment ben je echt bezig met: ‘wat doet zo’n bedrijf nou echt en wat vindt zo’n bedrijf nou belangrijk?’ Om hier vervolgens een design bij te maken en dan een online dashboard. Ik vind het echt leuk om daar iets moois van te maken, dat ze met die demo echt denken van ‘wow, hier heb ik echt iets aan’. Laatst had een klant op LinkedIn spontaan een post geplaatst met hoe blij ze waren met het dashboard. Dan denk ik: we hebben een organisatie echt geholpen. Dat maakt me blij en bevestigt weer waarom ik hiermee gestart ben!”

“Ik wens dat mensen met plezier bij Data Kingdom werken en gewoon blij worden van het feit dat ze klanten de koning kunnen laten maken van hun eigen data.”

Nog geen jaar oud, heeft Data Kingdom in de afgelopen periode al diverse klanten mogen ondersteunen op het gebied van datagedreven werken. Zo hielp Kesselaar bijvoorbeeld M&A-kantoor Florijnz Corporate Finance, door een dashboard te ontwikkelen dat de salesafdeling kon gebruiken om zich voor te bereiden op pitches, of actief bedrijven te benaderen die met enige regelmaat op hun website zijn geweest. Verder ontwikkelde ze in samenwerking met het management van Caliber Europe een dashboard dat zorgt voor overzicht en constant actuele rapportages over het operationele en financiële deel.

“Verder zijn we met een partner gestart om datagedreven smarketing aan te bieden”, voegt ze toe. “We beginnen daarmee met de doelstellingen vastleggen en het dashboard bouwen. Onze partner helpt vervolgens de organisatie met sales- en marketingadviezen. Zo wordt de impact van de acties meteen inzichtelijk.” 

Ambities voor de toekomst

Gevraagd naar waar ze met Data Kingdom over zo’n tien jaar wil staan, geeft Kesselaer aan: “Ik hoop dat we dan met tussen de 12 en 15 personen zijn. Ik wil bewust naar een team toewerken ter grootte van een sportteam. Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen binnen de groep elkaar écht kent en ook met elkaar dingen onderneemt. Verder wens ik dat mensen met plezier bij Data Kingdom werken en gewoon blij worden van het feit dat ze klanten de koning kunnen laten maken van hun eigen data.”

“Ook streven we er naar om in de toekomst met steeds meer aparte bureaus samenwerkingen aan te gaan, zodat steeds meer delen van een bedrijf worden bestuurd op een datagedreven manier…Uiteindelijk willen we zorgen dat iedereen van het ‘ik doe maar wat’ naar doordachte en goed onderbouwde acties kan gaan. Daar worden we allemaal een beetje beter van, en daar helpen we graag mee. Wij gaan met Data Kingdom in ieder geval nog even door om zoveel mogelijk bedrijven daarmee te helpen”, besluit Kesselaer.