Hoe haal je maximaal resultaat uit online marketplaces?

08 januari 2021 Consultancy.nl

De rol van marketplaces in het online landschap neemt toe. Voor retailers is het dus van steeds groter belang om een aanwezigheid te hebben op marktplaatsen zoals Bol.com of Amazon. Hoe haal je het maximaal resultaat uit marketplaces? 

Steeds meer consumenten weten hun weg naar een marketplace te vinden en starten daar met het oriënteren naar een product of dienst. Vaak biedt zo’n e-commerceverzamelplek ook een end-to-end customer journey – consumenten kunnen de juiste informatie vinden, producten en diensten vergelijken en overgaan tot een aankoop. 

Merken en retailers kunnen hierdoor overbodig worden, en dus is het voor hen van belang om na te denken of marketplaces onderdeel dienen te zijn van de online strategie. Een aantal overwegingen en tips voor marketeers:

Hoe haal je het maximaal resultaat uit marketplaces?

Strategische keuzes maken

Als merk of retailer is de eerste vraag die onder de loep moet worden genomen: kiezen we voor een bestaande marketplace zoals Bol.com of Amazon of bouwen we onze eigen marketplace? Marketplaces veranderen wel snel, waardoor het noodzakelijk is om over technologische kennis te beschikken. 

Voor elk bedrijf is een marketplace-strategie anders. Hierbij kan ook onderscheid worden gemaakt of je een merkeigenaar of een wederverkoper bent van een merk. Wanneer je merkeigenaar bent krijg je vaak extra mogelijkheden aangeboden, zoals het aanmaken van een eigen merkpagina en extra advertentietypen. Zo kun je bij Amazon bijvoorbeeld een brand store aanmaken, zodat je je brandstory kunt vertellen en je productportfolio kunt laten zien. 

Daarnaast moet je nadenken over je prijsbeleid. De prijs is een belangrijke factor bij het verkopen op Amazon en Bol.com. Daarbij helpen een competitieve prijs en zo laag mogelijke bezorgkosten. Ook zijn er nog andere factoren die het succes op een marketplace kunnen vergroten. 

Succesfactoren

Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan het succes van verkoop via marketplaces. Eén van de eerste factoren is het bieden van relevante en kwalitatieve content. Zorg voor duidelijke productinformatie met goede productfoto’s of -video’s en zoekwoorden op de juiste plaats. 

Zorg er verder voor dat je reviews krijgt. Wanneer er meerdere beoordelingen aanwezig zijn, worden consumenten eerder overgehaald tot het doen van een aankoop. Ook zijn reviews een bepalende factor voor het algoritme van marketplaces, waardoor de organische zichtbaarheid van je product verbetert.

Daarnaast kun je de gebruikersdata gebruiken om je content te verbeteren zodat je nog beter zichtbaar wordt op de marketplaces. Denk bijvoorbeeld aan de zoektermen waarop de consument zoekt en verwerk deze in je productinformatie. Ook kun je door middel van betaalde advertenties de organische resultaten beïnvloeden.