Merkle helpt retailklanten met inzetten van marktplaatsen

05 december 2019 Consultancy.nl

Merkle heeft een nieuw team opgezet, dat klanten gaat helpen met het verbeteren van de manier waarop zij hun producten en diensten aanbieden en verkopen via marktplaatsen als Amazon en Bol.com.

Wereldwijd zijn grote retail- en matchingplatforms niet meer weg te denken uit de samenleving. In Nederland is Bol.com al jaren marktleider, en internationaal zijn Amazon (VS) en Alibaba (China) de toonaangevende spelers. Om hun machtspositie binnen de markt weer te geven: op 11 november, beter bekend als Singles Day, draaide Alibaba een omzet van maar liefst $38 miljard. En afgelopen week, tijdens de jaarlijkse koopjesdag ‘Black Friday’, vloeide er alleen al in de VS voor meer dan $7 miljard aan goederen door de handen van Amazon. 

Marktplaats ideale one-stop-shop

De populariteit van marktplaatsen heeft te maken met verschillende factoren. Om te beginnen zijn marktplaatsen online zeer sterk, aangezien ze bovenaan Google opduiken in de meeste zoekopdrachten van mensen. Verder vormen ze voor veel mensen de ideale ‘one-stop-shop’, waar uiteenlopende producten en diensten te verkrijgen zijn, wat voor klanten gebruiksgemak betekent. Bovendien kunnen grote marktplaatsen door hun schaal scherpere inkoopvoorwaarden afspreken, waardoor ze hun concurrenten eveneens op prijs kunnen aftroeven.

Merkle helpt retailklanten met inzetten van marktplaatsen

Aan het belang van marktplaatsen lijkt vooralsnog geen einde te komen. “Zoekopdrachten met de intentie om een product te kopen bewegen zich steeds meer richting marktplaatsen”, zegt Ted Hartkamp, consultant bij Merkle Nederland.

Hoewel het gemakkelijk is om zichtbaarheid te krijgen op een marktplaats, is het een effectieve inzet ervan dat niet vanzelfsprekend. De experts van Merkle zijn hierin gespecialiseerd en helpen retailers en andere verkopers met het volledige proces dat hierbij komt kijken. Dat wil zeggen: vanaf het effectief inzetten van advertenties en accountmanagement, tot het verkrijgen van data-inzichten en de toepassing daarvan in de campagnestrategie. Merkle ondersteunt ook bij alle technische aspecten en levert tooling om bijvoorbeeld de juiste biedingen in te stellen voor een maximaal resultaat. 

Het team van Merkle in Nederland bestaat inmiddels uit tien specialisten. Zij kunnen putten uit de best practices en lessen van zo’n 35 collega’s wereldwijd, verspreid over tien landen, waaronder de US, UK, Duitsland en Frankrijk. “Hartkamp: “Met de kennis en ervaring in ons nieuw samengestelde team kunnen we onze klanten nog beter helpen met hun marktplaats-ambities om zo voorop te blijven lopen.”

More on: Merkle
Netherlands
Company profile
Merkle is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Merkle is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.