Feyenoord sluit maatschappelijke samenwerking met B&A
Advies- en onderzoeksbureau B&A heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de Rotterdamse voetbalclub Feyenoord.
De samenwerking heeft betrekking op PIT 010, een dochterbedrijf van B&A dat zich richt op het verhogen van het welzijn van kinderen, jongeren en hun ouders in IJsselmonde. “Ons doel is zorgen dat bewoners van IJsselmonde zo goed mogelijk in hun vel zitten en actief meedoen aan het leven in hun wijk”, zo valt te lezen op de site van de welzijnsaanbieder.
Met de samenwerking willen Feyenoord en PIT 010 de sportparticipatie onder jongeren in de regio bevorderen, maar hen daarnaast ook onderwijsondersteuning en begeleiding naar werk bieden. Beide partijen voeren al verschillende activiteiten uit op dit vlak, en deze krachtenbundeling is dan ook een “logische stap”, zegt Oscar Papa van PIT 010.
“PIT 010 is al jaren actief met activiteiten voor kinderen en jongeren in IJsselmonde”, aldus Papa. “Samen met Feyenoord creëren we nu de unieke situatie om het aanbod van sportactiviteiten, huiswerkbegeleiding en stageplaatsen voor de jeugd van IJsselmonde te combineren en te vergroten. Hiermee vergroten we hun kansen op een toekomst met perspectief en daar zetten we graag met Feyenoord onze schouders onder!”
Initiatieven die PIT 010 organiseert omvatten bijvoorbeeld het verzorgen van trainingen (taalcursus, sollicitatieles), het houden van evenementen (beweeglessen, creatieve workshops, kaartavonden, enzovoorts), het verzorgen van ontmoetingsplekken binnen de wijk (‘De Huizen van de Wijk’) en het coachen en begeleiden van mensen. Daarnaast faciliteert PIT 010 een netwerk voor vrijwilligerswerk en helpt het mensen bij het oplossen van geldproblemen.
Feyenoord behoeft niet echt een verdere introductie, maar wat mogelijk wel minder bekend is, is dat de club zich buiten het veld inzet voor maatschappelijk doeleinden. “De impact van onze club en kennis van sport als doel, maar vooral ook als middel, kunnen we inzetten om PIT 010 te helpen hun doelstellingen te realiseren. In dit geval is dat om IJsselmonde en haar inwoners het spreekwoordelijke duwtje in de rug te geven”, vertelt Ton Strooband, manager maatschappelijk zaken bij Feyenoord.