Adviesbranche viermaal vertegenwoordigd in lijst van topmanagers
Zakenblad MT heeft de 2020-editie van zijn Next Leadership 50 (voorheen: Goudhaantjes) uitgebracht, een lijst van ’s lands 50 meest talentvolle leiders tot en met 45 jaar. In de lijst staan ook leiders die aan de top staan van een bedrijf in de consultancybranche.
Monika van Hoogenvest
Monika van Hoogenvest is een zeer ervaren marketing manager die al ruim zes jaar actief is in de top van Korn Ferry, met meer dan 7.500 werknemers ’s werelds grootste executive search-kantoor. In 2014 startte ze als Marketing & Communication Manager Benelux bij Hay Group, dat kort daarna door Korn Ferry werd overgenomen.
In zes jaar tijd heeft haar carrière een flinke vlucht genomen. Zo groeide ze door naar de rol van Marketing Director voor Centraal Europa, werd vervolgens Global Marketing Director, en werd medio 2019 benoemd tot VP Global Strategic Marketing, haar huidige rol. Eerder in haar loopbaan heeft ze meerdere leidende marketing-, management- en adviesfuncties vervuld bij de Kamer van Koophandel, Capgemini Consulting en EY.
Op de vraag van MT waar toekomstige leiders zich op moeten focussen, geeft Van Hoogenvest aan dat deze “meer moeten opereren als ondernemer”. Ze licht toe: “Er is meer lef nodig om persoonlijke relaties te bouwen en daarmee de groeiende afstand tussen generaties, culturen en door thuiswerken te overbruggen.”
Ashnie Bisalsingh
Ashnie Bisalsingh begon haar loopbaan als teamleider customer service binnen life sciences bedrijf Barentz Europe. Begin 2008 maakte ze de overstap naar KPMG, waar ze nu twaalf jaar werkzaam is. In haar huidige rol als Hoofd CSR is ze verantwoordelijk voor de corporate social responsibility (csr-)activiteiten van het Big Four-kantoor.
KPMG streeft ernaar om in zijn controle- en advieswerkzaamheden, evenals zijn bredere bedrijfsvoering, rekening te houden met zijn verantwoordelijkheid voor mens, milieu en de samenleving. Dat betekent bijvoorbeeld een sterke focus op onderwerpen als kennis, onderwijs, duurzaamheid en maatschappelijke projecten.
Een dergelijke focus en verantwoordelijkheid kan volgens het MT worden toevertrouwd aan Bisalsingh. Gevraagd naar de belangrijke eigenschappen voor next generation managers, wijst ze op het belang van het openstaan voor inclusiviteit (“oog voor talentontwikkeling en het behoud van divers talent”), een focus op innovatieve oplossingen en duurzaamheid, allemaal zaken die ze in haar eigen werkzaamheden en werkwijze incorporeert.
Frank van Es
Frank van Es nam afgelopen september plaats in de directie van TwynstraGudde, waar hij inmiddels kan terugkijken op een loopbaan van ruim twaalf jaar. De afgelopen vier jaar fungeerde Van Es binnen het organisatieadviesbureau als managing partner van de adviesgroep Mobiliteit & Infrastructuur.
De ervaren bestuurder en adviseur is onder meer gespecialiseerd in asset management. Zo heeft hij uitgebreide ervaring in het helpen van beheerders van infrastructuur met organisatorische vraagstukken, zoals het vervangen en renoveren van assets en het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Van Es begon zijn loopbaan als trainee bij de Rijksoverheid, maar besloot al snel te kiezen voor een uitdaging in het bedrijfsleven.
Volgens Van Es moeten ‘next generation’-leiders meer maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen: “Dus niet alleen doelen stellen op duurzaamheid, maar daar ook zelf naar leven”, aldus Van Es tegenover Management Team. Ook stellen ze zich als op een “verbinder”, zowel binnen als buiten de eigen organisatie. “Hij of zij brengt de competenties en vaardigheden binnen de organisatie bij elkaar, maar ook buiten de organisatie om opgaven te realiseren.”
Tot slot worden next generation volgens Van Es gekenmerkt door een hoge mate van zelfbewustzijn: “Hij of zij toont openheid, kwetsbaarheid, reflectie en ontwikkelpotentieel en omringt zich met de beste mensen die kritisch en eerlijk kunnen én mogen zijn.”
Kelly Grooteman
Sinds 2015 staat Kelly Grooteman als Algemeen directeur aan het roer van Calco, een detacheerder en opleider van IT-professionals met zo’n 550 medewerkers. Sinds de oprichting in 2004 is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grotere zakelijke detacheerders van IT-professionals in ons land, bekend om zijn IT-traineeships. Om zijn groei verder te versnellen voerde Calco twee jaar terug een management buy-out door.
Grooteman begon haar loopbaan bij Calco in 2008, waar ze was gestart als accountmanager. Een jaar later groeide ze door naar de rol van Salesmanager, om nog geen vijf jaar later de rol van Commercieel directeur te mogen bekleden. Op 32-jarige leeftijd kreeg Grooteman vervolgens de vraag of ze Algemeen directeur van Calco wilde worden.
Vanuit haar leiderschap heeft ze zich in het bijzonder hard gemaakt voor meer diversiteit – 40% van het personeelsbestand is vandaag de dag vrouw, iets wat in de IT-branche nog altijd uniek te noemen is. Naast Grooteman is in de directie ook Rianne Kool te vinden, die net als Grooteman sinds het begin van haar loopbaan werkzaam is bij Calco – Kool is actief als Directeur Projects & Innovation.