Datagedreven werken staat nog in de kinderschoenen
Meer dan de helft van de Nederlandse organisaties onderschat stelselmatig het belang van data. Dat blijkt uit een nieuwe onderzoek van IT-dienstverlener Ordina.
In de studie (genaamd: ‘Ordina Digital Monitor’) wordt duidelijk dat organisaties nog maar weinig op hebben met het inzetten van data om bedrijfsprocessen te verbeteren of de klanttevredenheid te verhogen. Zo zegt 58% van ondervraagden dat datagedrevenheid nog niet hoog op hun bedrijfsagenda’s staat, terwijl 21% zegt dat binnen hun bedrijf nog geen datagedreven toekomstvisie is ontwikkeld.
“Dat zijn verontrustend hoge percentages”, stelt Emiel van Bockel, Director Data Driven bij Ordina. “Om de digitale transitie te versnellen, is data de sleutel.”
Van Bockel legt uit dat data “de drijvende kracht is achter innovatie, en bepalend voor het onderscheidend vermogen. Organisaties die data omzetten in waardevolle informatie en dit toepassen in hun gehele bedrijfsvoering presteren beter en blijven relevant. Het zijn intelligente, datagedreven organisaties. Het resultaat hiervan is meer slagvaardigheid, een uitstekende klantbeleving en het inzicht om met een aangepast businessmodel te anticiperen op de wereld van morgen.”
Bedrijven die data niet op een slimme manier weten te benutten, worden door concurrenten ingehaald of vervangen door nieuwe partijen die wel verstand hebben van digitale oplossingen, geeft Van Bockel aan: “Een CEO zonder data mindset zal op den duur onderscheidend vermogen verliezen. Want binnen afzienbare tijd is de gehele bedrijfsvoering, van strategie tot executie, binnen vrijwel alle organisaties datagedreven.”
Data is niet alleen zeer waardevol om besluiten te nemen, maar vooral ook om voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen. “Je kan als organisatie alleen exponentieel versnellen als je volledig je data benut”, aldus Van Bockel. “Organisaties hoeven hierbij niet direct volledige dataprogramma’s te implementeren. Mijn advies is: klein beginnen, leren, meten en verder gaan. Zie je effect, laat dat effect vervolgens toenemen. Zo groei je uit tot een datagedreven organisatie.”
De macro-economische kracht van data
De voorzichtige houding van het bedrijfsleven rondom data is niet alleen een bedreiging op micro- “maar ook op macroniveau”, geeft Van Bockel aan, waarbij hij wijst op een ranglijst van het World Economic Forum, met daarin de meest concurrerende economieën, die Nederland aanvoert.
Hij stelt dat we die positie alleen maar kunnen behouden als het bedrijfsleven inziet dat data van levensbelang is. “Data betekent kennis. Juist daar ligt in Nederland onze kracht. We zijn niet voor niets een kennisland, we staan bekend om ons ondernemerschap en innovatiekracht. Data is daarmee de randvoorwaarde voor de toekomst van de kenniseconomie van Nederland.”
Gebrek aan kennis en budget
De respondenten geven de onderzoekers van Ordina verschillende redenen waarom binnen hun organisaties de focus nog niet ligt op het verhogen van de datagedrevenheid. Medewerkers met een gebrek aan kennis (22%) en te weinig budget (22%) worden genoemd als belangrijkste redenen, gevolgd door een verouderde IT-infrastructuur (19%) en te weinig tijd (14%).
Door een gebrek aan kennis en de juiste IT-omgeving zetten veel bedrijven data enkel in voor managementrapportages of stuurinformatie, terwijl de mogelijkheden groter zijn.
“Organisaties hebben moeite om er een business case van te maken. Een visie ontbreekt waardoor ze geen budgetten kunnen vrijspelen. Daarom is een CEO met een data mindset vandaag de dag zo belangrijk voor iedere organisatie”, besluit Van Bockel.