Datagedreven werken staat nog in de kinderschoenen

22 oktober 2020 Consultancy.nl

Meer dan de helft van de Nederlandse organisaties onderschat stelselmatig het belang van data. Dat blijkt uit een nieuwe onderzoek van IT-dienstverlener Ordina.

In de studie (genaamd: ‘Ordina Digital Monitor’) wordt duidelijk dat organisaties nog maar weinig op hebben met het inzetten van data om bedrijfsprocessen te verbeteren of de klanttevredenheid te verhogen. Zo zegt 58% van ondervraagden dat datagedrevenheid nog niet hoog op hun bedrijfsagenda’s staat, terwijl 21% zegt dat binnen hun bedrijf nog geen datagedreven toekomstvisie is ontwikkeld.

“Dat zijn verontrustend hoge percentages”, stelt Emiel van Bockel, Director Data Driven bij Ordina. “Om de digitale transitie te versnellen, is data de sleutel.”

Over het agendabelang van datagedrevenheid

Van Bockel legt uit dat data “de drijvende kracht is achter innovatie, en bepalend voor het onderscheidend vermogen. Organisaties die data omzetten in waardevolle informatie en dit toepassen in hun gehele bedrijfsvoering presteren beter en blijven relevant. Het zijn intelligente, datagedreven organisaties. Het resultaat hiervan is meer slagvaardigheid, een uitstekende klantbeleving en het inzicht om met een aangepast businessmodel te anticiperen op de wereld van morgen.”

Bedrijven die data niet op een slimme manier weten te benutten, worden door concurrenten ingehaald of vervangen door nieuwe partijen die wel verstand hebben van digitale oplossingen, geeft Van Bockel aan: “Een CEO zonder data mindset zal op den duur onderscheidend vermogen verliezen. Want binnen afzienbare tijd is de gehele bedrijfsvoering, van strategie tot executie, binnen vrijwel alle organisaties datagedreven.” 

Op welke termijn verwacht u dat uw organisatie volledig datagedreven is?

Data is niet alleen zeer waardevol om besluiten te nemen, maar vooral ook om voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen. “Je kan als organisatie alleen exponentieel versnellen als je volledig je data benut”, aldus Van Bockel. “Organisaties hoeven hierbij niet direct volledige dataprogramma’s te implementeren. Mijn advies is: klein beginnen, leren, meten en verder gaan. Zie je effect, laat dat effect vervolgens toenemen. Zo groei je uit tot een datagedreven organisatie.”

De macro-economische kracht van data

De voorzichtige houding van het bedrijfsleven rondom data is niet alleen een bedreiging op micro- “maar ook op macroniveau”, geeft Van Bockel aan, waarbij hij wijst op een ranglijst van het World Economic Forum, met daarin de meest concurrerende economieën, die Nederland aanvoert.

Hij stelt dat we die positie alleen maar kunnen behouden als het bedrijfsleven inziet dat data van levensbelang is. “Data betekent kennis. Juist daar ligt in Nederland onze kracht. We zijn niet voor niets een kennisland, we staan bekend om ons ondernemerschap en innovatiekracht. Data is daarmee de randvoorwaarde voor de toekomst van de kenniseconomie van Nederland.”

Op welke termijn verwacht u dat uw organisatie volledig datagedreven is?

Gebrek aan kennis en budget

De respondenten geven de onderzoekers van Ordina verschillende redenen waarom binnen hun organisaties de focus nog niet ligt op het verhogen van de datagedrevenheid. Medewerkers met een gebrek aan kennis (22%) en te weinig budget (22%) worden genoemd als belangrijkste redenen, gevolgd door een verouderde IT-infrastructuur (19%) en te weinig tijd (14%).

Door een gebrek aan kennis en de juiste IT-omgeving zetten veel bedrijven data enkel in voor managementrapportages of stuurinformatie, terwijl de mogelijkheden groter zijn.

“Organisaties hebben moeite om er een business case van te maken. Een visie ontbreekt waardoor ze geen budgetten kunnen vrijspelen. Daarom is een CEO met een data mindset vandaag de dag zo belangrijk voor iedere organisatie”, besluit Van Bockel.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup