Na 12 jaar verhuist Issuemakers naar een nieuw kantoor
Communicatieadviesbureau De Issuemakers is verhuisd. “Precies op het moment dat de coronaregels wat versoepeld werden, de ‘thuiswerkmuren’ op ons af begonnen te komen en de drang om collega’s weer te zien toenam, konden wij ons nieuwe kantoor betrekken”, vertelt managing partner Mayke van Keep.
Ver hoefde er niet gesjouwd te worden met de verhuisdozen, want de nieuwe thuisbasis is welgeteld één verdieping verwijderd van het oude kantoor. Waar de fysieke afstand naar het voormalige onderkomen klein is, voelt de verhuizing voor Issuemakers echter als een enorme stap voorwaarts. “Het is een wereld van verschil”, aldus Van Keep. “We zaten al ruim twaalf jaar in dezelfde ruimte en waren toe aan een nieuwe inrichting.”
Het oude kantoor raakte langzamerhand uitgewoond, geeft Van Keep aan. “We wilden dus of verbouwen of verhuizen. Toen bleek dat we terecht konden in hetzelfde pand, een etage lager, in het pand waar Hudson’s Bay een tijd had gezeten. Net groter en vooral efficiënter qua inrichting. Veel meer kamers en ruimtes, geschikt voor verschillende functies, zoals brainstormen, vergaderen, telefoneren, rustig werken, samen overleggen, mediatrainingen, coalities smeden et cetera.”
Een verandering die meteen in het oog springt is de kleur van het nieuwe kantoor. “Het oude pand was oranje, onze huisstijl-kleur, maar na zo’n lange periode ben je daar wel op uitgekeken. We hebben nu gekozen voor een licht kantoor, met veel licht, hout en glas, passend bij deze tijd. Ook is de hele automatisering geoptimaliseerd: dubbele schermen, mooie monitorarmen en een telefooncentrale via Teams. Dat maakt het lekkerder werken. De centrale ruimte is nu meer ingericht als huiskamer, met een bartafel, piano en een grote bank voor 20 personen bij de ingang. Of we ooit met zoveel man op die bank komen te zitten, moeten we nog even afwachten.”
Nieuw kantoor in tijden van thuiswerken
Daarmee zijn we aanbeland bij het thema dat tegenwoordig altijd om de hoek komt kijken, waar je het ook over hebt: corona. Want was het niet gek om een splinternieuw kantoor in te richten in een tijd dat iedereen juist thuis werkt? “Het had ook zijn voordelen”, stelt de managing partner. “Doordat we een tijdje niet op kantoor waren konden we bijvoorbeeld tijdens werktijden aan de verhuizing werken. Bovendien had iedereen twee maanden de tijd om een keer rustig zijn spullen op te ruimen en in te pakken.”
Het kantoor is nu af, maar het RIVM adviseert om nog steeds zoveel mogelijk thuis te werken. “We houden ons uiteraard aan de RIVM-richtlijnen”, aldus Van Keep. “Mensen mogen wel op kantoor werken, maar we hebben het aantal medewerkers gemaximeerd op het aantal beschikbare kamers.”
En hoe zit het met de langere termijn? Door heel Nederland geven veel werknemers al aan permanent minder naar kantoor te zullen komen. Van Keep: “Medewerkers werken nu meer dan voorheen thuis en dat zal de komende tijd zeker niet veranderen. Dat is voor ons geen probleem. Wat dat betekent voor het pand in de toekomst weten we nog precies. Maar op dit moment zijn we gewoon heel blij met het nieuwe kantoor.”
“Het is nu voor iedereen die dat wil mogelijk om rustig op een eigen kamer te werken, je af te zonderen en toch de gezelligheid van collega’s op te zoeken”, vervolgt ze, “zonder dat dit een inbreuk op de coronaregels betekent. We hebben geen traditionele kantoortuin en geen kantoorkamers. Dat geeft energie. Het is professioneler én gezelliger. Eigenlijk ‘the best of two worlds’.”
Dus of het nou een dagje minder is dan eerst of niet, de mensen van De Issuemakers komen met veel heel plezier naar hun nieuwe kantoor. “Als een koe die in het voorjaar de wei ingaat”, zegt Van Keep lachend. “We genieten van de ruimte, het licht en zijn stiekem blij dat de huisstijl kleur oranje minder prominent aanwezig is. Door de nieuwe inrichting is het meer een verlenging van de sfeer thuis. Opvallend wat kleur doet in het pand!”