AT Osborne helpt Amsterdam bij het herstellen van bruggen en kades

27 juli 2020 Consultancy.nl

Een groot deel van de Amsterdamse bruggen en kades is in slechte staat. Door decennialang achterstallig onderhoud staan verschillende bruggen op het punt van bezwijken. Met de kades lijkt het nog erger gesteld: alle tot nu toe onderzochte kades met een hoog risicoprofiel moeten worden vernieuwd. Vorig jaar startte gemeente Amsterdam met een grote actie om bruggen en kademuren te onderzoeken en zo nodig te herstellen. AT Osborne-adviseur Geertje van Engen is sinds de start bij het programma betrokken.

Vorige maand werd brug 215, beter bekend als de Paulusbroedersluis, per direct volledig afgesloten. De fundering van brug in het hart van de grachtengordel bleek in zo’n slechte staat dat “hij had kunnen instorten”, zo stelt wethouder Sharon Dijksma in Het Parool.

Het instortingsgevaar kwam aan het licht toen duikers de houten palen onder de brug onderzochten. Dit gebeurde als onderdeel van het ‘Programma Bruggen en Kademuren’. De plotselinge afsluiting is illustratief voor het voorlopige beeld dat ontstaat uit het onderzoek: de veelal historische bruggen en kademuren zijn technisch op en moeten vervangen worden.

“Alles wat op hout staat is heel, héél slecht. We wisten al dat er ernstige verwaarlozing was, maar de laatste onderzoeksresultaten vallen tegen”, aldus Dijksma.

Het vorig jaar ingerichte programma richt zich op circa 829 verkeersbruggen en zo’n 200 kilometer op diepere grondlagen gefundeerde kademuren. Dit zijn de bruggen en kademuren die belangrijk zijn voor het functioneren van de stad of waarbij de risico’s op constructieve gebreken hoog wordt ingeschat.AT Osborne helpt Amsterdam bij het herstellen van bruggen en kadesVan de 21 bruggen die tot nu toe volledig zijn onderzocht bleek de helft (10 bruggen) er zo slecht aan toe te zijn dat direct maatregelen zijn getroffen. Bij 43 bruggen is de fundering onderzocht, die in 16 gevallen aangetast bleek. De eerste 80 onderzochte rakken – rechte stukken kade – met een hoog risicoprofiel moeten zelfs allemaal worden vernieuwd.

Deze eerste resultaten onderstrepen de enorme urgentie van het grootschalig onderzoek en herstel dat nu is begonnen. Veel van de Amsterdamse bruggen en kades zijn gebouwd voor veel minder zwaar (vracht)verkeer dan er tegenwoordig gebruik van maakt. Bovendien is vanaf de jaren tachtig steevast bezuinigd op onderhoud. Bestuurders gaven liever geld uit aan leefbaarheid of sociale zaken.

Het Programma Bruggen en Kademuren moet al dit achterstallig onderhoud nu inhalen. Dit zal uiteraard een lieve duit gaan kosten. In eerste instantie is voor de komende jaren €300 miljoen vrijgemaakt, maar er werd vorig jaar als gesproken van een bedrag van €2 miljard. Bovendien kan de enorme operatie de komende jaren ten koste gaan van de bereikbaarheid van delen van de stad. “Als we overal tegelijk aan het werk zouden gaan, als dat al zou kunnen, zou de stad geheel vastlopen”, stelt Dijksma in Het Parool. “We zullen daar slimme oplossingen voor moeten verzinnen.”

In de enorme operatie wordt Amsterdam onder meer bijgestaan door AT Osborne. Vanuit het adviesbureau is Geertje van Engen sinds de start van het programma in 2019 betrokken. Momenteel vervult Van Engen de rol van strategisch directieadviseur.

Ze heeft onder andere geholpen met de opbouw en de inrichting van de organisatie, het vormgeven van de aanpak en opstellen van het programmaplan, het maken van samenwerkingsafspraken met partners en het inrichten van de rapportagecyclus. Ook heeft Van Engen meegewerkt aan het in april gepubliceerde dashboard.