Johan Cruijff ArenA werkt met KPMG aan innovatie

02 juli 2020 Consultancy.nl

De Johan Cruijff ArenA en KPMG hebben hun samenwerking met vijf jaar verlengd. Met hulp van KPMG wil de Arena zijn innovatiekracht verder ontwikkelen. Niet alleen ten behoeve van het eigen stadion, maar ook om stadions én steden wereldwijd slimmer en duurzamer te maken.

Momenteel is het nog even stil in de Arena, maar daar komt na de zomer hopelijk verandering in. Vanaf september wordt er waarschijnlijk weer gevoetbald en zijn waarschijnlijk zelfs alweer toeschouwers welkom. En dan gaat het niet alleen om voetbalfans, maar bijvoorbeeld ook bezoekers van grote muziekevenementen. Het multifunctionele stadion – geopend in 1996 – is met 54.784 plaatsen Nederlands grootste voetbalstadion, en biedt voor concerten zelfs plaats aan maximaal 71.000 bezoekers.

“Sinds de opening van het stadion wordt de Johan Cruijff ArenA gedreven door innovatie”, stelt Henk Markerink , CEO van de Johan Cruijff ArenA. “Inmiddels wordt het stadion internationaal erkend als een state-of-the-art, multifunctioneel stadion.”

Johan Cruijff ArenA werkt met KPMG aan innovatie

Amsterdam Innovation Arena

Deze innovatieve mentaliteit komt onder meer tot uiting in Amsterdam Innovation Arena, een ‘living lab’ waar samen met partners zoals de gemeente Amsterdam ideeën en technologieën worden ontwikkeld en getest om te komen tot nieuwe smart stadium & city-oplossingen. Denk aan concepten op het gebied van mobiliteit, bereikbaarheid, crowd management, leefbaarheid, inclusie en duurzaamheid, maar ook veiligheid en digitalisering.

In het realiseren van zijn innovatieve ambities werkt de Arena al sinds 2015 samen met KPMG. Het adviesbureau helpt de Arena onder meer op het gebied van data analytics, maar draagt bijvoorbeeld ook bij aan Amsterdam Innovation Arena.

“Onlangs is de reikwijdte van het innovatieprogramma verbreed om ook maatschappelijk impact te maken”, legt Markerink uit. “KPMG brengt expertise en waardevolle tools in, zoals de True Value-methode. Hiermee kan het werkelijke resultaat van innovatie worden gemeten in termen van economische waarde, sociale waarde en duurzame waarde voor de samenleving. Daarnaast zullen KPMG en Johan Cruijff ArenA in de markt actief blijven zoeken naar zowel corporate als startup- en scale-up-partners voor het innovatie-ecosysteem, waardoor de mogelijkheden kunnen worden uitgebreid.”

“Om het innovatie-ecosysteem van de Johan Cruijff ArenA verder te versterken en de waarde voor alle stakeholders te vergroten, gaat KPMG niet alleen haar wereldwijde netwerk en brede expertise inzetten”, voegt KPMG-Head of Advisory Edwin Herrie toe. “Wij zullen de Johan Cruijff ArenA en haar innovatiepartners verder ondersteunen bij het opzetten en beheren van open innovatiecampagnes en een living lab om nieuwe innovatieve oplossingen te vinden en te implementeren.”

Change the Game

Herrie legt uit dat dit een uitbreiding is van het vorig jaar gelanceerde Change the Game-programma, een wereldwijde open innovatie-challenge met meer dan 600 actieve gebruikers en 190 inzendingen van innovatieve bedrijven.

“Het programma resulteerde uiteindelijk in 26 samenwerkingsverbanden”, vertelt Herrie. “Het gaat hierbij om het gezamenlijk bedenken van oplossingen voor uitdagingen die de traditionele bedrijfsketens en supply chains overstijgen. Sommige uitdagingen gaan veel verder dan wat bedrijven individueel aankunnen. Om tot effectieve oplossingen voor deze uitdagingen te komen zal de kracht van open en gezamenlijke innovatie worden ingezet.”

“Onze missie is het gezamenlijk leveren van impact voor een veiligere, duurzamere en inclusievere samenleving.”

De Advisory-directeur legt uit dat “people en planet” hierbij op de eerste plaats komen: “Onze missie is het gezamenlijk leveren van impact voor een veiligere, duurzamere en inclusievere samenleving. We realiseren ons meer dan ooit dat de innovatie-inspanningen van onze partners nodig zijn om gezamenlijk ‘echte’ impact te bereiken en een verschil te maken voor die nieuwe samenleving.”

Wereldwijde stadionadviseur

Met behulp van KPMG wil de Arena zijn innovatie-ecosysteem verder versterken en de living lab-mogelijkheden internationaal opschalen. Ook kunnen zo de stadion- en smart city-consulting services worden uitgebreid. De Johan Cruijff ArenA werkt al jaren als stadionadviseur. Vanuit die rol is de organisatie betrokken bij diverse UEFA European Championships en FIFA World Cups.

In het kader van de nieuwe overeenkomst met KPMG wordt ook samengewerkt aan het opzetten van living labs over de gehele wereld en het aanbieden van adviesdiensten. “Een mooi voorbeeld is de recente overeenkomst om een living lab voor een smart city-initiatief te helpen realiseren in India”, vertelt Markerink. “Hiermee wordt een omgeving gecreëerd waar smart services worden getest voordat ze hun weg vinden naar smart cities in het hele land.”

Al met al hebben de samenwerkingspartners genoeg te doen de komende tijd. En nu maar hopen dat de sfeer van tienduizenden bezoekers snel weer terugkeert naar het stadion. Ook op dat gebied nemen de Arena en KPMG overigens graag het voortouw: momenteel onderzoeken ze samen hoe de inzet van het innovatielab in de Arena kan bijdragen aan het vinden en testen van oplossingen voor de anderhalvemetersamenleving en de ‘back-to-normal’-aanpak.

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.