MLC levert procesmanagement consultants aan Eneco

27 mei 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Twee adviseurs van MLC zijn recent gestart bij Eneco. Het duo helpt de energieleverancier met het verbeteren van de volwassenheid van zijn credit managementprocessen.

De Credit Management-afdeling van Eneco zorgt voor de financiële continuïteit van de onderneming, en managet onder meer het debiteurenbeheer, de kredietinformatie en incassoprocessen. Door de inspanningen van de afdeling kan Eneco zijn betalingen tijdig uitvoeren en ontvangen, waarmee het een gezonde cashflow kan waarborgen.

Continu verbeteren

Om te ondersteunen op het snijvlak van continu verbeteren, zijn MLC-adviseurs Alex van Elst en Dennis Vermeij een aantal weken geleden op consultancybasis gestart bij de afdeling. In de rol van Procesexpert signaleren zij knelpunten in de klantprocessen en doen ze verbetervoorstellen voor de (keten)processen.

Ook leveren ze een bijdrage aan de beleidsvoorbereiding op het vakgebied. De afdeling Credit Management werkt continu aan het verbeteren van haar processen. Dit kan bijvoorbeeld door te zorgen voor slimmere processen, business rules die beter aansluiten bij de wensen van de ‘klant’ of door digitalisering.

MLC levert procesmanagement consultants aan Eneco

Door de impact van de coronacrisis heeft de afdeling te maken met een veranderd speelveld. “De huidige crisissituatie heeft impact op de liquiditeit van een deel van de klanten. Dit betekent dat men geconfronteerd kan worden met niet eerder vertoonde problemen. Dit heeft ook zijn weerslag binnen Credit Management”, legt Van Elst uit. 

Digitaal onboarden

Dit betekende ook dat de twee adviseurs zich digitaal moesten inwerken en onboarden. Van Elst: “Het inwerktraject zag er in de huidige situatie anders uit dan normaal. Dit is voor iedereen wennen. Het team van Eneco is daar heel behulpzaam in gebleken.” Zijn collega Vermeij is het daar mee eens en vult aan:

“Een compliment naar Eneco voor de manier waarop het Credit Management-team op afstand invulling heeft gegeven aan de onboarding”, vult collega Vermeij aan. “Ondanks dat iedereen vanuit zijn eigen huis werkt, is het gemakkelijk om persoonlijk kennis te maken. Het team is net zo benaderbaar als dat het op de kantoorvloer zou zijn.”

Het agile werken is waardevol gebleken in de inwerkperiode. De dagelijkse stand-up geeft een ieder uit het team inzicht in de voortgang en samenwerking. “Het gaf mij snel een beeld van de activiteiten en doelen van de collega’s. Dit heeft mij erg geholpen om te zien waar wij naar toe werken en waar het team voor staat”, besluit Vermeij.