Loes Coppens over de stap van een traineeship naar consultancy

24 februari 2020 Consultancy.nl

Met het traineeshipprogramma bij Randstad als bagage, kon Loes Coppens vele kanten op. Aan de slag in een lijnfunctie bij een corporate of startup, of de consultancy in. Vol overtuiging koos ze voor het laatste. “Ik haal veel energie uit het bloot leggen van de kern van een probleem en vervolgens werken aan de oplossing daarvan”, aldus Coppens.

Met die uitspraak refereert Loes aan haar ervaringen die ze de afgelopen twee jaar als management trainee heeft opgedaan. Ze kijkt tevreden terug op die periode: “Een traineeship is in mijn ogen een mooie basis om meer te leren over jezelf als mens en om ervaring op te doen als professional.”

Van traineeship naar consultancy

in deze periode heeft Loes vooral gewerkt aan HR vraagstukken, zoals onder meer strategische personeelsplanning, employer branding, het ontwikkelen en opleiden van medewerkers en hoe om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt. Loes licht toe: “Hierbij wisselde het perspectief tussen arbeidsbemiddelaar, uitzendkracht en werkgever. Ook de transitie naar de nieuwe wet arbeidsmarkt in balans, die sinds januari 2020 van kracht is en grote impact heeft op personeelszaken, heeft een grote rol gespeeld in mijn vorige baan.”

Als onderdeel van het traineeship werd daarnaast één dag per week vrijgespeeld om te werken aan strategische vraagstukken, afkomstig van de directie, vervolgt ze: “Tijdens deze traineedagen werkten we in groepjes intensief samen aan deze vraagstukken, met oog voor inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Dit heeft mij veel geleerd over samenwerking en welke rol ik als persoon aanneem binnen een groep. Tijdens de twee maandelijkse intervisies ging de persoonlijke ontwikkeling nog een stap verder aan de hand van thema’s als drijfveren en leiderschap.”

Loes Coppens, Management Consultant bij Summiteers

Op de vraag waarom ze de consultancy in wilde, legt Loes uit dat haar keuze is voortgekomen uit het besef dat verschillende voor haar belangrijke elementen – “hechte samenwerking, het realiseren van verbeteringen in een professionele omgeving en mijn grenzeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen” – allemaal samenkomen in consultancy.

Waar veel afgestudeerde jonge talenten met consultancyambities er voor kiezen om te solliciteren bij een grote adviesorganisatie, koos Loes juist bewust voor een wat kleiner adviesbureau. Ze is uitgekomen bij Summiteers, een jong adviesbureau uit Utrecht dat organisaties en ondernemers helpt met het definiëren en realiseren van hun visie, strategie en organisatievraagstukken. Gevraagd waarom ze juist voor Summiteers heeft gekozen, geeft Loes aan: “Het klinkt misschien cliché, maar het goede gevoel bij de mensen die werken bij Summiteers gaf de uiteindelijke doorslag. Dat gevoel was vanaf moment één goed. Hoe vaak heb je dat nou?”

Snel impact maken

Wat haar verder aantrekt in het nog relatief jonge (opgericht in 2017), maar snelgroeiende (inmiddels alweer 10 professionals) adviesbureau? Loes: “Ik was bewust op zoek naar een kantoor met een hechte club gedreven mensen, zodat je snel impact kan maken. In Summiteers zie ik die drive bij alle collega’s en dat geeft mij veel inspiratie. De drie oprichters hebben veel consultancy- en ondernemerschapservaring waar ik van kan leren en dankzij hun grote netwerk doet Summiteers hele gave projecten waaraan ik graag wil bijdragen.”

Ook waardeert ze de focus van haar werkgever op zowel de harde en zachte kant van consultancy: “Het zijn inhoudelijke strategische projecten met veel aandacht voor veranderingen en de rol die mensen daarin spelen. Die combinatie van inhoudelijk advies en een stuk coaching op gedrag spreekt mij ontzettend aan.”

Met oog voor de menselijke kant van verandering

Haar nieuwe werkgever richt zich in het bijzonder op organisatieverandering. Op de vraag, welke lessen en kennis ze op dit gebied heeft meegenomen naar haar nieuwe rol bij Summiteers, antwoordt Loes: “Wederom een cliché: ieder mens is uniek. Mensen hebben verschillende (communicatie) stijlen waardoor er zomaar misverstanden kunnen ontstaan. Daar moet je je heel bewust van zijn bij verandervraagstukken. Om iedereen mee te krijgen zal je ook iedereen moeten weten te bereiken en je woorden zorgvuldig kiezen, afgestemd op ieder individu.”

“Het zijn inhoudelijke strategische projecten die Summiteers aanpakt, met veel aandacht voor veranderingen en de rol die mensen daarin spelen. Die combinatie van inhoudelijk advies en een stuk coaching op gedrag spreekt mij ontzettend aan.”
– Loes Coppens, Summiteers

Ook legt ze uit hoe ze tijdens haar traineeship heeft ervaren dat veranderingen op verschillende manieren kunnen plaatsvinden. Loes licht toe: “Afhankelijk van het type organisatie werkt de ene veranderstijl beter dan de andere. Daarom is het belangrijk om een organisatie te leren kennen voordat je in het wilde weg gaat veranderen. Daarbij kan de kracht van observeren een essentiële rol vervullen. Af en toe doen alsof je op het balkon van de organisatie staat kan helpen om van een afstandje te kijken wat er gebeurd. Dan vallen je ineens weer nieuwe dingen op. Dat geeft kennis voor verbeteringen.”

Een andere les die Loes heeft geleerd in haar eerdere rol, zo legt ze uit, is “dat het slagen van een organisatieverandering valt of staat met het betrekken van de juiste personen.” Ze vult aan: “Zo kan je bijvoorbeeld trekken wat je wil, maar als je dat niet in samenwerking met de ‘beslisser’ doet, komt het nooit tot concrete besluiten. Het scherp in kaart brengen en betrekken van stakeholders is in mijn ogen een van eerste stappen voor het realiseren van iedere organisatieverandering.”

Met de komst van Loes Coppens groeit het team van Summiteers naar in totaal tien professionals. Afgelopen jaar werd het team reeds versterkt met Arjen Verwer
 en Cleo Mauritsz.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup