Loes Coppens over de stap van een traineeship naar consultancy

24 februari 2020 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met het traineeshipprogramma bij Randstad als bagage, kon Loes Coppens vele kanten op. Aan de slag in een lijnfunctie bij een corporate of startup, of de consultancy in. Vol overtuiging koos ze voor het laatste: “Ik haal veel energie uit het blootleggen van de kern van een probleem en vervolgens werken aan de oplossing daarvan.”

Met die uitspraak refereert Loes aan haar ervaringen die ze de afgelopen twee jaar als management trainee heeft opgedaan. Ze kijkt tevreden terug op die periode: “Een traineeship is in mijn ogen een mooie basis om meer te leren over jezelf als mens en om ervaring op te doen als professional.”

In deze periode werkte Loes vooral aan HR vraagstukken, zoals onder meer strategische personeelsplanning, employer branding, het ontwikkelen en opleiden van medewerkers en hoe om te gaan met de krapte op de arbeidsmarkt.

Loes Coppens, Management Consultant bij Summiteers

“Hierbij wisselde het perspectief tussen arbeidsbemiddelaar, uitzendkracht en werkgever”, licht Loes toe. “Ook de transitie naar de nieuwe wet arbeidsmarkt in balans, die sinds januari 2020 van kracht is en grote impact heeft op personeelszaken, heeft een grote rol gespeeld in mijn vorige baan.”

Als onderdeel van het traineeship werd daarnaast één dag per week vrijgespeeld om te werken aan strategische vraagstukken, afkomstig van de directie. “Tijdens deze traineedagen werkten we in groepjes intensief samen aan deze vraagstukken, met oog voor inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Dit heeft mij veel geleerd over samenwerking en welke rol ik als persoon aanneem binnen een groep. Tijdens de twee maandelijkse intervisies ging de persoonlijke ontwikkeling nog een stap verder aan de hand van thema’s als drijfveren en leiderschap.”

Gevraagd waarom ze de consultancy in wilde, legt Loes uit dat haar keuze is voortgekomen uit het besef dat verschillende voor haar belangrijke elementen – “hechte samenwerking, het realiseren van verbeteringen in een professionele omgeving en mijn grenzeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe dingen” – allemaal samenkomen in consultancy.

“Het goede gevoel bij de mensen die werken bij Summiteers gaf de uiteindelijke doorslag.”

Waar veel afgestudeerde jonge talenten met consultancyambities ervoor kiezen om te solliciteren bij een grote adviesorganisatie, koos Loes juist bewust voor een wat kleiner adviesbureau. Ze kwam uit bij Summiteers, een jong adviesbureau uit Utrecht dat organisaties en ondernemers helpt met het definiëren en realiseren van hun visie, strategie en organisatievraagstukken.

“Het klinkt misschien cliché, maar het goede gevoel bij de mensen die werken bij Summiteers gaf de uiteindelijke doorslag”, verklaart ze haar keuze. “Dat gevoel was vanaf moment één goed. Hoe vaak heb je dat nou?”

Snel impact maken

Wat haar verder aantrekt in het nog relatief jonge (opgericht in 2017), maar snelgroeiende (inmiddels alweer 10 professionals) adviesbureau? Loes: “Ik was bewust op zoek naar een kantoor met een hechte club gedreven mensen, zodat je snel impact kan maken. In Summiteers zie ik die drive bij alle collega’s en dat geeft mij veel inspiratie. De drie oprichters hebben veel consultancy- en ondernemerschapservaring waar ik van kan leren en dankzij hun grote netwerk doet Summiteers hele gave projecten waaraan ik graag wil bijdragen.”

Ook waardeert ze de focus van haar werkgever op zowel de harde als zachte kant van consultancy: “Het zijn inhoudelijke strategische projecten met veel aandacht voor veranderingen en de rol die mensen daarin spelen. Die combinatie van inhoudelijk advies en een stuk coaching op gedrag spreekt mij ontzettend aan.”

Met oog voor de menselijke kant van verandering

Haar nieuwe werkgever richt zich in het bijzonder op organisatieverandering. Gevraagd welke lessen en kennis ze op dit gebied heeft meegenomen naar haar nieuwe rol bij Summiteers, antwoordt Loes: “Wederom een cliché: ieder mens is uniek. Mensen hebben verschillende (communicatie)stijlen waardoor er zomaar misverstanden kunnen ontstaan. Daar moet je je heel bewust van zijn bij verandervraagstukken. Om iedereen mee te krijgen zal je ook iedereen moeten weten te bereiken en je woorden zorgvuldig kiezen, afgestemd op ieder individu.”

“De combinatie van inhoudelijk advies en een stuk coaching op gedrag spreekt mij ontzettend aan.”

Ook legt ze uit hoe ze tijdens haar traineeship heeft ervaren dat veranderingen op verschillende manieren kunnen plaatsvinden. “Afhankelijk van het type organisatie werkt de ene veranderstijl beter dan de andere. Daarom is het belangrijk om een organisatie te leren kennen voordat je in het wilde weg gaat veranderen. Daarbij kan de kracht van observeren een essentiële rol vervullen. Af en toe doen alsof je op het balkon van de organisatie staat kan helpen om van een afstandje te kijken wat er gebeurt. Dan vallen je ineens weer nieuwe dingen op. Dat geeft kennis voor verbeteringen.”

Een andere les die Loes heeft geleerd in haar eerdere rol is “dat het slagen van een organisatieverandering valt of staat met het betrekken van de juiste personen”, legt ze uit. “Zo kan je bijvoorbeeld trekken wat je wil, maar als je dat niet in samenwerking met de ‘beslisser’ doet, komt het nooit tot concrete besluiten. Het scherp in kaart brengen en betrekken van stakeholders is in mijn ogen een van eerste stappen voor het realiseren van iedere organisatieverandering.”

Met de komst van Loes Coppens groeit het team van Summiteers naar in totaal tien professionals. Afgelopen jaar werd het team reeds versterkt met Arjen Verwer en Cleo Mauritsz.