Cleo Mauritsz verruilt BCG voor Summiteers

29 juli 2019 Consultancy.nl

Summiteers heeft een nieuwe adviseur aan boord: Cleo Mauritsz. Ze is aangesteld als Consultant bij het adviesbureau uit Utrecht en werkte hiervoor voor strategy consultancykantoor Boston Consulting Group. Tegenover Consultancy.nl vertelt ze over haar beweegredenen voor de overstap, over haar nieuwe rol en haar eerste indrukken.

Voor veel jonge, ambitieuze talenten is het een droom om aan de slag te mogen in het management- en strategy consulting-domein, al jaren een van de meest populaire werkvelden voor starters. Waar dit voor velen ook blijft bij een droom, werd het voor Cleo Mauritsz werkelijkheid. Na haar bachelor Econometrie behaalde ze haar master in Strategic Management aan Tilburg University in 2017, en lukte het haar om een plek te bemachtigen binnen Boston Consulting Group (BCG), een van de grootste strategy consultancykantoren ter wereld.

Stevige consultancybasis

Ruim anderhalf jaar was ze werkzaam voor BCG, waar ze naar eigen zeggen een “stevige consultancybasis” heeft meegekregen. Mauritsz blikt terug: “Mijn allereerste project bij BCG was binnen het (inmiddels openbare) BCG-KLM partnership. Dat was natuurlijk erg gaaf omdat het zo'n innovatieve samenwerking is in een industrie die tot de verbeelding spreekt. Daarnaast heb ik projecten binnen banking en de non-profit sector gedaan. Het bijzondere aan BCG is dat je met zo’n diversiteit aan mensen samenwerkt, uit allerlei landen, waardoor je van veel verschillende ‘ways of working’ kan leren. Ik ben BCG ontzettend dankbaar voor de rijke ervaring die ik daar heb opgedaan.”

Voorafgaande aan haar tijd bij het strategiekantoor, heeft Mauritsz gewerkt voor studentenadviesbureau De Kleine Consultant (DKC), waar ze haar eerste relevante consultancyervaring opdeed: “Bij DKC heb ik een aantal projecten voor kleine ondernemers gedaan. Ik vond het erg bijzonder om te delen in hun passie voor hun onderneming, en te ontdekken dat ze vaak zo dankbaar zijn voor je hulp. Daarnaast vond ik het hechte en ondernemende karakter van de (net geopende) vestiging in Tilburg heel leuk.”

Werken voor DKC was een goede springplank voor de start van haar consultancycarrière, erkent Mauritsz: “Het was goed voor mijn zelfvertrouwen dat ik al een beetje wist hoe ik een slide moest maken en hoe ik met een klant om moest gaan. Desondanks leerde ik vanaf mijn eerste week bij BCG weer heel veel bij. Ik zie DKC als een accelerator voor je leercurve en een bijzonder goede besteding van je studententijd”.

Cleo Mauritsz, SummiteersOndanks de mooie tijd bij BCG, merkte Mauritsz na anderhalf jaar dat ze terugverlangde naar het “gemoedelijke karakter van een kleinschaliger organisatie”. “Het was pijnlijk om aan mezelf toe te geven dat dit toch niet mijn ‘droombaan’ was en dat ik opnieuw moest gaan uitzoeken wat ik eigenlijk wilde, maar ik ben erg trots dat ik dat wel heb gedaan.”

Mauritsz besloot te solliciteren bij Summiteers
, een jong adviesbureau uit Utrecht dat organisaties en ondernemers helpt met het definiëren en realiseren van hun visie, strategie en organisatievraagstukken. Ze voelde zich direct thuis: “Tijdens de sollicitatie bij Summiteers merkte ik dat de partners veel tijd maakten om mijn vragen te beantwoorden en mij te leren kennen, en dat er hier veel ruimte is voor ‘de mens achter de consultant’. Dat maakte dat ik met enthousiasme ben overgestapt.”

Warm welkom

“Ik heb een ontzettend warm welkom genoten!”, vervolgt ze.“Iedereen maakt tijd om me te leren kennen, onder het genot van een kopje koffie of een gezonde wandeling door het Griftpark. Vanaf dag één wordt mijn input gewaardeerd, zowel intern als bij klanten. In mijn eerste weken mocht ik mee naar veel verschillende klantworkshops om een indruk te krijgen van de klanten waar we mee werken en de opdrachten die we doen, en het was erg leuk dat ik me daar meteen nuttig kon maken. In week twee kon ik meteen aansluiten bij de jaarlijkse ‘off site’, de Summit Days, hier kon ik meteen meedenken over de toekomst van Summiteers en mijn nieuwe collega’s nog beter te leren kennen.”

Gevraagd naar de werkzaamheden die ze bij Summiteers zal gaan verrichten, legt Mauritsz uit: “Klanten helpen helder te krijgen waar ze heen willen en daar vervolgens concrete stappen naartoe zetten. Dat kan bijvoorbeeld door samen in workshops dieper in de organisatie te duiken, door structuur aan te brengen wanneer iemand door de bomen het bos niet meer ziet, of door de cijfers zo te ontleden dat iedereen snapt waar het geld nou eigenlijk vandaan komt en waar het heen gaat. Een inhoudelijk probleem is verbonden met persoonlijke ontwikkeling. Waar veel kantoren zich exclusief focussen op de inhoud, besteden wij ook veel tijd aan het coachen van de klant. Dit maakt het werk nog diverser en leuker. Wat je precies doet om die ene klant het beste te helpen, dat is natuurlijk elke keer net even anders.” 

Op de vraag hoe ze haar toekomst bij Summiteers en in de adviesbranche ziet, legt Mauritsz uit dat ze “geen concreet langetermijndoel voor zichzelf voor ogen heeft in de zin van: ‘Ik wil CEO van Ahold worden’. Mijn voornaamste doel is om op ieder punt van mijn leven waanzinnig leuk werk te hebben, wat voor mij nu betekent: veel positieve klantinteractie, ruimte om mezelf te zijn en te blijven ontwikkelen en fijne collega’s. Daarnaast wil ik ook graag tijd overhouden voor familie en vrienden, voor wandelingen met onze pup Lex, et cetera.”