PNO coördineert project voor zelfvarende vrachtschepen

07 april 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

AUTOSHIP is begonnen. De komende vier jaar doet een consortium van acht partijen onderzoek naar autonoom varende vrachtschepen. Met financiering vanuit de EU worden twee verschillende typen schepen ontwikkeld en getest. Uiteindelijk moet dit zelfsturende scheepvaart in de kust- en binnenwateren mogelijk maken, waarmee zowel het verkeer als het milieu worden ontlast. Het project wordt gecoördineerd door de Italiaanse tak van PNO Consultants.

Het startschop voor het project werd op 21 januari gegeven in het Noorse Kristiansund, op de brug van de Pioneer, een van de twee schepen die worden uitgerust met technologie die afstand-gestuurd en autonoom varen mogelijk moet maken. Het Schip van expediteur Eindsvaag opereert langs de Noorse kust, waar het vissenvoer bezorgt aan vissenkwekerijen in de kwetsbare fjordwateren.

Het andere schip dat wordt uitgerust met autonome technologie is een zogeheten pallet shuttle barge (PSB), een binnenvaartschip voor het vervoer van pallets. Het Belgische schip van Blue Line Logistics vervoert goederen van en naar grote havens. Naar verwachting kan een autonoom opererende PSB jaarlijks zo’n 7.500 vrachtwagens van de weg halen.

Middels de twee schepen test en ontwikkelt het consortium technologie voor volledig autonome navigatie, intelligente machinesystemen, zelfdiagnostiek, -prognostiek en operatieplanning, evenals de communicatietechnologie die nodig is voor het hoge vereiste cybersecurity-niveau en om de schepen te integreren binnen de overkoepelende e-infrastructuur. “We zullen demonstreren dat het mogelijk is verschillende schepen op afstand te besturen vanaf het vasteland en over grote geografische gebieden”, stelt Egil Haugsdal, CEO van Kongsberg, het Noorse bedrijf dat de technologie levert.

PNO coördineert project voor zelfvarende vrachtschepen

Naast Kongsberg, Eindsvaag en Blue Line Logistics bestaat het consortium uit vijf andere Europese partijen – de scheepvaarttak van Rolls-Royce, de Finse onderzoeksorganisatie Sintef Ocean, het Belgische waterwegbeheer-agentschap De Vlaamse Waterweg, het Franse test-, inspectie- en classificatiebedrijf Bureau Veritas en de Schotse University of Strathclyde.

Ciaotech, de Italiaanse afdeling van PNO Consultants, is verantwoordelijk voor het projectmanagement. Daarnaast verzorgt het onafhankelijke bureau voor innovatie- en subsidieadvies een aantal bedrijfseconomische analyses.

Van de weg naar het water

Het leeuwendeel van het budget voor AUTOSHIP is afkomstig van de Europese Unie. Vanuit Horizon 2020 – een grootschalig programma voor onderzoek en innovatie – is ruim €20 miljoen beschikbaar gesteld. In totaal kost het project zo’n €27,7 miljoen.

Met de financiële ondersteuning wil de EU de transitie naar de zogeheten ‘next-generation’ autonome schepen versnellen, werkgelegenheid creëren en Europees technologisch leiderschap stimuleren. Concreet moet AUTOSHIP een roadmap creëren voor de commercialisering van autonome scheepvaart in de EU voor de komende vijf jaar. 

“Er is binnen de EU een toenemende marktvraag naar watertransport”, licht Haugsdal toe. “Het AUTOSHIP-project zal leiden tot veiliger en groener transport in Europa, waarbij een van de belangrijkste uitkomsten een verschuiving is van goederentransport van autowegen naar waterwegen.”