KPMG UK boekt minder winst en wil van chique herenclub af
De Britse tak van KPMG staat onder druk. Hoewel het bedrijf het afgelopen boekjaar opnieuw positieve financiële resultaten wist neer te zetten, zag het de gemiddelde winst per partner met bijna 10% dalen. Daarnaast kampt het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk met een imagoprobleem: het is in de ogen van het publiek te decadent.
Dit laatste probleem komt onder meer voort uit de wijk waar de Britse tak van KPMG een exclusieve club (naam: ‘Number Twenty’) heeft voor medewerkers en klanten. De club ligt in het Londense Mayfair, een in de ogen van velen decadente wijk waar luxe hotels en winkels, ambassades en andere gerenommeerde organisaties hun onderkomen hebben.
Reden voor het Big Four accountants- en advieskantoor om zijn chique herenclub van de hand te doen. Volgens de zakenkrant Financial Times (FT) is de Japanse techinvesteerder SoftBank geïnteresseerd om de vestiging over te nemen.
Over de precieze reden van de eventuele verkoop wil KPMG vooralsnog niets kwijt. Volgens de FT heeft het Big Four-kantoor in het Verenigd Konikrijk de afgelopen tijd flinke reputatieschade opgelopen. Zo viel bouwgigant Carillion om, waar het bureau bijna twintig jaar de boeken controleerde, terwijl KPMG daarnaast in de Verenigde Staten en in Zuid-Afrika ook al met kampte schandalen. De exclusieve club, in een van de duurste straten van Londen, zou daarom niet meer goed passen bij het nieuwe imago dat KPMG probeert uit te dragen.
Twee vliegen in één klap
Naast het opschroeven van het imago, moet de kostenbesparing die een eventuele verkoop van de club oplevert ook niet worden onderschat. Zo bedraagt de huur £4,1 miljoen per jaar. In een jaar waarin ook de winst daalde met 14% naar €427 miljoen, lijkt zo’n besparing meer dan welkom. KPMG UK keerde eind 2019 al £6 miljoen minder uit aan zijn bestuursleden en executive committee vanwege de tegenvallende cijfers.
De besparing van £6 miljoen is niet eenmalig maar onderdeel van een kostenbesparings- en kwaliteitsverbeteringsprogramma, genaamd ‘Project Zebra’. Dit programma heeft als doel om circa honderd miljoen pond te besparen en ongeveer tweehonderd miljoen pond te investeren in de verbetering van de kwaliteit van de diensten van KPMG. De verkoop van het pand aan 20 Grosvenor Street, die volgens bronnen van de FT nog niet definitief is bezegeld, is eveneens onderdeel van ‘Project Zebra’.
Enkele weken geleden presenteerde de internationale organisatie van KPMG zijn cijfers. De omzet van het concern kende een groei van 2,7% en heeft nu een omvang van een slordige $30 miljard. “We zijn blij dat we sterke groei hebben gerealiseerd gedurende een belangrijk transitiejaar voor KPMG”, stelt Bill Thomas, de wereldwijde voorzitter en CEO van KPMG International.