Magnus Red organiseert SDG challenge voor masterstudenten
Magnus Red heeft zijn krachten gebundeld met vier andere leden van NextContinent – een internationale alliantie van consultancybureaus – om gezamenlijk een pan-Europese uitdaging voor masterstudenten (de ‘NextContinent SDG student challenge’) te ontwikkelen.
Doel van de studentencompetitie is het bedenken van innovatieve concepten, waarmee zij vervolgens bedrijven helpen bij het aanvliegen van enkele van hun meest urgente duurzaamheidsuitdagingen. De zogeheten NextContinent SDG student challenge wordt in verschillende Europese landen gehouden, waarbij de best presterende studententeams van ieder land zullen worden uitgenodigd voor de finale in Lissabon, die op 23 en 24 april van dit jaar zal plaatsvinden.
Organisatoren
De vijf deelnemende NextContinent-leden zijn Magnus Red (Nederland), Eurogroup Consulting (Frankrijk), Arch (België), Umlaut (Duitsland) en Prospectus (Ierland). Elk van de vijf adviesbureaus zal een lokale competitie organiseren tussen januari en maart van dit jaar. Masterstudenten van elke opleidingsachtergrond, die interesse hebben in consultancy en duurzaamheid, worden uitgenodigd om in teams van drie of vier personen deel te nemen aan de wedstrijd.
Voor alle teams luidt de opdracht om een businessplan te ontwikkelen voor een innovatief product of innovatieve dienst. Met elk plan kunnen bedrijven geholpen worden een van de negen geselecteerde Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN te realiseren. Het gaat om de volgende doelen: (1) Goede gezondheid en welzijn, (2) Gendergelijkheid, (3) Schoon water en sanitaire voorzieningen, (4) Betaalbare en schone energie, (5) Industrie, innovatie en infrastructuur, (6) Duurzame steden en gemeenschappen, (7) Verantwoorde consumptie en productie, (8) Leven onder water, (9) Leven op het land.
Alle ingezonden concepten zullen aan de hand van vijf criteria worden beoordeeld: originaliteit, toepasbaarheid in de praktijk, haalbaarheid, innovativiteit en mvo-impact. De geselecteerde teams zullen uitgenodigd worden om hun ideeën voor een jury van professionals te pitchen (bestaande uit consultant-experts, academici, leden van de World Business council for Sustainable Development), waarbij per land een winnend team zal worden geselecteerd voor deelname aan de grote finale in Portugal.
Kijkje in de keuken van management consulting
Gevraagd waarom de NextContinent student challenge studenten zou moeten aanspreken, laat Corine Beerepoot, een consultant bij Magnus Red, weten: “Door deze uitdaging kunnen studenten met verschillende nationale en culturele achtergronden hun krachten bundelen en hun innovatieve businessplannen presenteren. Naast een kijkje in de wereld van management consultancy en de ervaring van het werken met mensen met verschillende achtergronden, betekent deelname natuurlijk ook een bezoek aan Lissabon!”
Magnus Red is de management consultancypraktijk van Magnus. Het adviesbureau helpt uiteenlopende klanten, waaronder nutspartijen en energiebedrijven, met het uitdenken en uitvoeren van hun duurzame energietransitie. Beerepoot besluit: “Bij Magnus Red zetten we ons in voor een duurzaam Europa, dat hebben wij gemeen met de andere NextContinent-leden.”
Aanmelden voor de SDG student challenge kan op de website van Magnus Red.
Andere leden van NextContinent zijn Curzon Consulting, dmw, Matrix Consulting, Nexe, Paradigm, PointB en YCP Solidiance. Gezamenlijk bestaat het netwerk uit meer dan 7.000 consultants en professionals in 30+ landen.