Ingenieurs helpen La Vuelta Holanda 2020 met verkeerspuzzel

10 januari 2020 Consultancy.nl

De Ronde van Spanje start dit jaar in Utrecht. Dat betekent enkele dagen van grote drukte in en rond de Domstad. Er moet ruim baan zijn voor zo’n 200 wielrenners, maar natuurlijk ook voor alle toeschouwers. De organisatie van La Vuelta Holanda heeft adviesbureau Arcadis ingeschakeld om die bewerkelijke verkeerspuzzel op te gaan lossen.

In krantenkoppen wordt het altijd maar eenvoudig gesteld. ‘Vuelta komt naar Nederland’ of ‘Utrecht haalt Ronde van Spanje naar Nederland’ bijvoorbeeld. Daaraan vooraf gaat vanzelfsprekend een intensieve periode van lobbyen en netwerken. Na de uiteindelijke toewijzing is het ongetwijfeld even feest, maar al snel moet de blik weer vooruit. Want hoe moeten stad en provincie het evenement en honderdduizenden mensen in goede banen leiden? Ingenieurs van adviesbureau Arcadis buigen zich over die vraag.

De keuze van de organisatie van La Vuelta Holanda voor Arcadis is geen onlogische. Los van de omvang van het bedrijf, waren ingenieurs van Arcadis eerder ook betrokken bij de organisatie rond de Tour de France in 2015 en de Giro d’Italia in 2010. Er zijn dus nuttige ‘use cases’ om op terug te grijpen. Toch zal ook deze klus weer zorgen voor nieuwe uitdagingen.

La Vuelta Holanda 2020

“Dit soort klussen is als een puzzel”, aldus Erik Verschoor, projectmanager bij Arcadis. “Veiligheid voor de wielrenners en bezoekers langs het parcours én minimale overlast voor de weggebruikers en omgeving lijken niet altijd samen te gaan. Maar met slimmer plannen voorkomen we veel hinder. Door in de ontwerpfase rekening te houden met data-opslag en informatie, leggen we de basis voor de uitvoering én werken wij met de organisatie van La Vuelta Holanda 2020 aan slimme informatiediensten om de bezoekers zo goed mogelijk te informeren over de optimale reis en routes.” 

Ronde door vier landen

De Vuelta blijft drie dagen in Nederland. De eerste dag vormt de grootste uitdaging. Dan vindt namelijk in Utrecht een ploegentijdrit plaats. Het voordeel van een tijdrit is dat hij zich op een klein gebied afspeelt. Het nadeel is dat hij zich urenlang op hetzelfde kleine gebied afspeelt, waar een reguliere etappe vergezeld gaat van een rijdende afzetting en na ongeveer tien minuten de hele karavaan weer weg is. 

Op dag twee rijden de nomaden van het smalle zadel van ‘s-Hertogenbosch naar Utrecht. Voor getrainde wielrenners een afstand van niets, er wordt daarom een flinke omweg gemaakt over onder meer de Utrechtse Heuvelrug. Op dag drie is Breda start- en finishplaats, waarbij de renners een etappe afleggen door het westen van Noord-Brabant.

Hoewel formeel de Ronde van Spanje, doet de karavaan in totaal maar liefst vier landen aan. De start is zoals gezegd in Nederland, in principe op de dagen 21 (vr), 22 (za) en 23 (zo) augustus. Daarna vliegen de renners naar Spanje, waar het leeuwendeel van de kilometers op het menu staat. Naast Spanje rijdt het peloton in de tweede week kort de Franse Pyreneeën in, waar een aankomst bovenop de mythische Tourmalet op het programma staat. Naast Nederland, Spanje en Frankrijk rijdt men ook nog twee dagen door het noorden van Portugal, met onder meer een finish in de havenstad Porto.

Nederlandse winnaar?

De Vuelta is slechts door twee Nederlanders gewonnen. Inderdaad, de ‘usual suspects’ Jan Janssen en Joop Zoetemelk, allebei één jaar voor hun overwinning in de Tour. Ook komend jaar is het zeker niet ondenkbaar dat een Nederlander de in Nederland startende Vuelta wint. Steven Kruijswijk – afgelopen jaar derde in de Tour – heeft aangegeven al zijn kaarten in 2020 op de Ronde van Spanje te zetten en kan bovendien rekenen op een sterke ploeg om zich heen.

More on: Arcadis
Netherlands
Company profile
Arcadis is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Arcadis is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.