Jubilerend Sia Partners zet vol in op consulting 4.0

11 november 2019 Consultancy.nl

Eind vorige maand was het dubbel feest op het Amsterdamse kantoor van Sia Partners. Er werd gevierd dat het internationale adviesbureau 20 jaar bestaat én dat het Nederlandse kantoor 10 jaar geleden de deuren opende. Reden voor Consultancy.nl om bij te praten met Robert-Jan van Vliet, die sinds de oprichting leidinggeeft aan de vestiging in Amsterdam: “We hebben ons ontwikkeld tot belangrijke spil in het Europese netwerk, waarbij we vooroplopen met de inzet van innovatieve toepassingen op het gebied van data en AI.”

In 1999 opende Matthieu Courtecuisse in Parijs de deuren van het eerste kantoor van Sia Partners, een adviesbureau dat organisaties ondersteunt bij het ontwikkelen en transformeren van de bedrijfsvoering en het verbeteren van de prestaties op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Sindsdien is het hard gegaan met de groei van het bedrijf: vandaag de dag bestaat Sia Partners uit meer dan 1.700 consultants, actief vanuit 25 vestigingen over heel de wereld. 

“Ook het Nederlandse kantoor heeft sinds de start in 2009 een gezonde ontwikkeling doorgemaakt”, vertelt managing partner Robert-Jan van Vliet. “We hebben veel interessante projecten mogen doen en zijn flink gegroeid. Inmiddels zijn we op het Amsterdamse kantoor met een man of 50. Met name het afgelopen jaar zijn er weer mooie stappen gezet.”

Dicitas

Ten eerste werd een jaar geleden Dicitas Consulting overgenomen, een boutique bureau gericht op marketing en klantbeleving. “Dat was voor ons een mijlpaal”, geeft Van Vliet aan. “Dicitas was weliswaar een klein bureau, maar oprichter Martin Hermsen is zeer bekend in de markt en heeft zijn sporen ruim verdiend. Hij vond het fijn zich aan te sluiten bij een bedrijf dat wel een mondiale aanwezigheid heeft maar in Nederland niet té groot is, zodat hij nog kan helpen bij de ontwikkeling en daarbij gebruik kan maken van een internationaal netwerk.” 

Robert-Jan van Vliet, Managing Partner - Sia Partners

Voor Sia Partners Nederland is de expertise van Dicitas een welkome aanvulling: “Wereldwijd hield Sia Partners zich al bezig met marketing en customer experience, maar in Nederland en België nog niet. Martin is de nieuwe praktijk nu aan het uitbouwen en dat verloopt voorspoedig. Inmiddels bestaat het team in Amsterdam al uit zo’n tien mensen.” 

Consulting 4.0

De tweede belangrijke stap die in de afgelopen twaalf maanden werd gezet, was de opening van het Nederlandse ‘Datascience Center of Excellence’. Van Vliet: “Sia Partners is een belangrijke exponent van wat vaak wordt aangeduid als consulting 4.0: de inzet van innovatieve technologie – zoals kunstmatige intelligentie en data-analyse – in onze adviesdiensten. In het kader daarvan hebben we inmiddels drie Datascience Centers of Excellence geopend: één in Montreal voor de Amerika’s, één in Parijs voor Franse klanten en nu dus één in Amsterdam, voor klanten uit de rest van Europa.” 

“In het Amsterdamse center werken nu ruim tien mensen aan innovatieve oplossingen”, vervolgt Van Vliet. “Hierbij gaat het niet alleen om projecten bij klanten, maar ook om het bouwen van bots. Op basis van AI- en machine learning-algoritmes ontwikkelen we bots waarmee werkprocessen kunnen worden geautomatiseerd, van handmatig werk tot besluitvorming. Dit is ook een belangrijk onderdeel van onze consulting 4.0-strategie en zorgt voor een verandering in ons businessmodel – niet meer uurtje-factuurtje, maar een product waarbij we werken op basis van licenties.” 

Dataprojecten

Een belangrijke reden dat het Europese Center of Excellence aan Amsterdam werd gegund is dat het Nederlandse team van Sia Partners al veel ervaring heeft met de inzet van innovatieve datascience-oplossingen. “In de verbeter- en innovatieprogramma’s die we ondersteunen speelt grootschalige data-analyse tegenwoordig altijd wel een belangrijke rol, of het nou gaat om opdrachtgevers binnen onze praktijk voor de energiesector, voor de financiële dienstverlening of die van marketing en customer experience.”

“In ons Datascience Center of Excellence werken ruim tien mensen aan innovatieve oplossingen. Hierbij gaat het niet alleen om projecten bij klanten, maar ook om het bouwen van bots.” 

“Zo zijn we voor netbeheerder een netbeheerder bezig met een project rond het analyseren van asset-data. We staan aan de vooravond van een enorme energietransitie, die heeft natuurlijk gevolgen voor het elektriciteitsnet. We helpen de netbeheerder met een oplossing om toekomstscenario’s in kaart te brengen. Wat gebeurt er door de grootschalige introductie van nieuwe elementen als zonnepanelen en warmtepompen? Of hoe wordt het netwerk in Breda belast als daar straks 50.000 elektrische auto’s rondrijden? Andere IT-partijen leveren de platforms, wij coördineren alles, knopen de eindjes aan elkaar en doen de analytics.”

Een ander voorbeeld is een opdracht voor een FMCG-klant. “Dit is een project waar Martins customer experience-team aan werkt. We helpen het bedrijf met een hele transformatie die erop is gericht babyvoeding beter in de markt te zetten, zowel online als offline. Hoe zorg je dat je de babyvoeding in fysieke winkels beter in de schappen krijgt, en hoe presenteer je het online aan jonge gezinnen met kleine kinderen? En hoe zorg je dat die twee kanalen elkaar versterken?” 

Directe lijn

Met de toevoeging van de customer experience-praktijk en het Datascience Center of Excellence is het Amsterdamse kantoor van Sia Partners het afgelopen jaar flink gegroeid. “Voorheen vielen wij internationaal gezien onder Benelux, waarbij we werden aangestuurd vanuit België. Omdat we inmiddels bijna net zo groot zijn hebben we nu een rechtstreekse rapportagelijn met Parijs. Dat geeft wel aan dat we steeds belangrijker worden.” 

Vooruitkijkend, denkt Van Vliet niet in de eerste plaats aan verdere groei. “We zijn nu vooral bezig de huidige interne organisatie te optimaliseren. Nu we met 50 man zijn vereist het meer aandacht om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Ook wordt het belangrijk te kijken waar we synergie uit kunnen halen, bijvoorbeeld door onze marketing en recruitment cross-industrie te organiseren. Daarnaast zijn we met een wellbeing-programma bezig: we willen niet alleen de goede mensen aan boord brengen, we willen ze vooral aan boord hóuden. Naarmate je groeit wordt het uitdagender om iedereen goed aandacht te geven.” 

“Ambitie om nou heel snel nog groter te worden is er niet”, vervolgt hij. “We hopen uiteindelijk wel naar een geconsolideerde groep van zo’n 100 consultants te komen, maar daar hebben we echt nog wel wat jaren voor nodig. We blijven ons gewoon gestaag ontwikkelen – zoals we altijd hebben gedaan.”

More on: Sia
Netherlands
Company profile
Sia
Sia is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Sia is a Local partner of Consultancy.org in Middle East.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.