Generatie Z optimistischer en relaxter dan millennials

06 november 2019 Consultancy.nl

De eerste golf van Generatie Z – personen geboren tussen 1995 en 2010 – betreedt de werkvloer en maakt volgens een onderzoek van Korn Ferry een positieve indruk. In vergelijking met hun iets oudere millennial-collega’s zijn leden van Generatie Z optimistischer, minder gestrest en bereid harder te werken.

De babyboomers – personen geboren tussen 1945 en 1965 – zagen tijdens hun werkende leven verschillende nieuwere generaties zoals Generatie X (geboren tussen 1966 en 1980) en Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995) met steeds meer aanpassingsproblemen de werkvloer betreden. Verschillende signalen wijzen er echter op dat Generatie Z deze trend zou kunnen doorbreken.

Dat blijkt uit onderzoek van Korn Ferry, dat voor zijn studie 800 professionals van alle leeftijden ondervroeg over hun eerste ervaringen met Generatie Z-medewerkers. De onderzoekers van het adviesbureau ontdekten dat in vergelijking met personen behorend tot Generatie Y (beter bekend als millennials), werknemers uit Generatie Z over het algemeen gemotiveerder zijn en optimistischer naar de toekomst kijken. De respondenten beschouwen Generatie Z-professionals ook als minder gestrest en doelgerichter dan millennials.

Generatie Z-leden optimistischer en relaxter dan millennials

Volgens Mark Royal van Korn Ferry is Generatie Z “klaar om de wereld te veroveren”. Een belangrijke reden dat deze jongere generatie positiever is dan Generatie Y ligt volgens Royal in de impact van de wereldwijde financiële crisis van 2008: “De jongste werknemers hebben in hun beginjaren bijna tien jaar welvaart meegemaakt, terwijl millennials een aanzienlijk deel hun leven hebben doorgebracht ten tijde van een recessie.” 

Het is daarnaast interessant dat Generatie Z veel minder stigma’s boven zijn hoofd heeft hangen dan Generatie X. Millennials werden met name door oudere werknemers beschouwd als betweterig, lui, zelfingenomen en niet loyaal, terwijl in het onderzoek van Korn Ferry naar voren komt dat personen uit Generatie Z veel minder worden gelinkt met dergelijke stereotypen.

Gepersonaliseerde carrièrepaden

Voor organisaties betekent het groeiende aantal medewerkers uit de Generatie Y en Z op de werkvloer dat ze zich moeten aanpassen, vooral omdat in 2020 het personeelsbestand voor 70% zal bestaan uit medewerkers behorend tot deze twee generaties. Hoog op de agenda moeten onderwerpen komen te staan zoals omgaan met doelgerichte behoeften die deze medewerkers hebben en het verfijnen van het HR-beleid om veranderende loopbaantrajecten en doelen te matchen.

Personalisatie zal hierin een belangrijke onderscheidende factor zijn, zegt Reinder van der Schaaf, Consultant Talentmanagement bij Korn Ferry Nederland. Elk individu binnen een organisatie heeft unieke behoeften, en “de sleutel voor managers is om hun personeel te bedienen volgens deze behoeften. Alleen zo kun je een cultuur creëren waarin mensen van alle generaties gedijen.”


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup