Bain, EY en KPMG begeleiden overname van cateraar Vermaat
Cateraar Vermaat is gekocht door de Britse investeerder Bridgepoint. De nieuwe eigenaar wil het cateringbedrijf groot maken in het buitenland. De overname werd begeleid door diverse externe partijen, waaronder Bain & Company, EY en EY-Parthenon en KPMG.
Bridgepoint neemt Vermaat over van de Zwitserse Partners Group, dat wel als minderheidsinvesteerder aan boord blijft. Partners Group kocht de cateraar in 2015 van de twee neven Paul en Kees Vermaat. Naar verluidt werd er toen zo’n €390 miljoen neergeteld voor het bedrijf. Mede door verschillende overnames is Vermaat sindsdien flink gegroeid. In 2015 werd er €138 miljoen omgezet, dit jaar wordt dat naar verwachting een kleine €300 miljoen.
De sterke groei van het bedrijf heeft ongetwijfeld gezorgd dat ook de overnamesom nu een stuk hoger is komen te liggen. Er zijn geen financiële details naar buiten gebracht rond de overname, maar het FD meldt dat Vermaat naar verluidt zo’n €750 miljoen moet hebben gekost, inclusief schulden.
In ruil voor de overnamesom ziet Bridgepoit zijn portfolio verrijkt met een bedrijf dat samen met Sodexo, Albron en Compass de top vier van Nederlandse cateraars vormt. Vermaat zag in 1978 het levenslicht als Utrechtse delicatessenwinkel. Inmiddels is het bedrijf gevestigd in het nabijgelegen IJsselstein en bedient het onder meer Nederlandse bedrijfsrestaurants, ziekenhuizen en musea.
“We hebben in Nederland gedurende de afgelopen jaren snelle en succesvolle groei geboekt, terwijl we onze unieke ondernemende cultuur hebben behouden”, stelt Vermaat-CEO Rick Zeelen. “Ik ben trots op waar we vandaag de dag staan; we hebben een geweldig klantportfolio, sterke en stabiele partnerships en, bovenal, 4.000 gedreven hospitality-collega’s. We zijn klaar voor onze volgende sprong voorwaarts. In Bridgepoint hebben we een partner gevonden die onze waarden omarmt, die met ons wil samenwerken in de spannende wereld van smaak en die, samen met het huidige management, kan helpen onze nationale en internationale ambities te realiseren.”
Onder de hoede van vorige eigenaar Partners Group zette Vermaat al de eerste stappen in het buitenland. In Stuttgart verzorgt het bijvoorbeeld de catering in het museum van Mercedes-Benz. Het is de bedoeling dat Vermaat zijn formule nu verder uitrolt bij onze oosterburen en uiteindelijk ook in andere landen. Bridgepoint geeft aan dat het hogere cateringsegment waarbinnen Vermaat opereert het snelst groeiende segment is binnen de gehele cateringmarkt.
“Vermaat is een duidelijke Europese leider dankzij zijn reputatie als creatieve speler in formats, kwaliteit en voedselinnovatie”, stelt Olivier van Riet Paap, hoofd van het Benelux-kantoor van Bridgepoint. “In een gefragmenteerde Europese markt die onderbediend wordt door grotere groepen, zal het Vermaat-platform, samenwerkend met Bridgepoint, de middelen en het internationale bereik hebben om zijn Duitse aanwezigheid verder te ontwikkelen en nieuwe Europese markten te betreden.”
Dealmakers
Bridgepoint werd tijdens het overnametraject begeleid door EY, Rothschild, WhiteSpace Partners, Freshfields en ERM. EY was verantwoordelijk voor het belastingadvies (Anne Mieke Holland, Martijn Mulder, Cors van der Stelt). EY-Parthenon, de strategie- en M&A dochter van EY, verzorgde de commerciële due diligence (Teun van der Zijden, Wouter Vincken) en de transactieondersteuning (Teun Breen, Fredi Arditi, Mark van der Wiel, Bodil Nijland, Timon Ensink, Emiel de Vries).
Rothschild leverde corporate finance-advies, WhiteSpace Partners commercieel advies, Freshfields juridische ondersteuning en ERM environmental, social & governance (ESG)-advies.
Aan de andere kant van de tafel werd Partners Group ondertussen bijgestaan door Bain & Company (due diligence), KPMG (transaction support), Goldman Sachs en advocatenkantoor Clifford Chance.