Freelance consulting platform Comatch betreedt Amerikaanse markt
Europees consultingplatform Comatch heeft zijn zinnen gezet op de Amerikaanse gig economie. Het land kent een zeer groot aantal freelancers, waarvan een aanzienlijk deel zich bezighoudt met advieswerk. Dit schept internationale groeimogelijkheden voor bedrijven zoals Comatch.
Comatch, dat in 2015 werd opgericht in Berlijn door twee voormalige McKinsey-consultants, is momenteel een van Europa’s leidende matchmakingbedrijven voor consultants. Het snelgroeiende bedrijf combineert innovatieve technologie met een hoogstaand onderzoeks-, categorisatie- en toewijzingsproces, op basis waarvan ervaren freelance adviseurs in contact komen met bedrijven die behoefte hebben aan onafhankelijke oplossingen.
In de afgelopen vier jaar heeft het bedrijf zich fysiek flink uitgebreid door kantoren te openen in Amsterdam, Parijs, Wenen, Dubai, Kopenhagen, Zürich en Londen. Momenteel streeft Comatch er naar de ingezette groei voort te zetten door zich te richten op de Verenigde Staten (VS): met een omvang van meer dan $50 miljard ‘s werelds grootste adviesmarkt.
Volgens Sven Merten, Comatch’ nieuwe Amerikaanse leider, zal de vestiging die het bedrijf in New York gaat openen ervoor zorgen dat het klantenbestand zal groeien, evenals de vijver van onafhankelijke consultants en branchedeskundigen waar Comatch beroep op kan doen. Om dit te bereiken, huurt het bedrijf een team van business development professionals in en heeft het een consultant relations-team opgezet. Volgens Merten staat deze uitbreidingsstap al een tijdje op de agenda van Comatch. Het bedrijf heeft aan de hand van zijn systematische expansie in Europa zijn transatlantische sprong namelijk zorgvuldig voorbereid.
“De Amerikaanse markt bevindt zich op een zeer interessant punt op het moment dat we formeel toetreden tot de race”, vertelt Merten. “Er zijn verschillende directe en indirecte concurrenten en ze hebben hun werk goed gedaan om de klant te overtuigen van het idee van nieuwe manieren om toegang te krijgen tot expertise, buiten de traditionele kanalen om. Dat gezegd hebbende, is er nog steeds enorm veel potentieel voor verbetering in de hele markt en er zijn nog steeds hele klantengroepen die nog niet eens begonnen zijn met het heroverwegen van hun toegang tot expertise – maar dat is precies wat ze zullen moeten doen, willen ze concurrerend blijven.”
De enorme freelancesector van de VS heeft logischerwijs een breed scala aan matchmakers aangetrokken die graag veel geld willen verdienen aan deze lucratieve markt. Als gevolg hiervan zal Comatch moeten concurreren met grote partijen zoals Catalant, Upwork en Talmix.
Het vooruitzicht van competitie met dergelijke partijen lijkt Merten echter weinig zorgen te baren. De afgelopen jaren heeft Comatch een methodologie ontwikkeld waarvan de nieuwe Amerikaanse leider denkt dat deze een aanzienlijke concurrentievoorsprong oplevert. Hij legt uit dat terwijl het kantoor in New York misschien nieuw is, Comatch een “goed geoliede machine op de achtergrond heeft, waardoor het bedrijf klaar is om dit nieuwe pad te belopen”.
“We zien dat onze klanten toegang willen hebben tot expertise van hoge kwaliteit en hun eigen inspanningen om profielen door te lichten willen minimaliseren. En dat alles in de kortst mogelijke tijd. De winnaars in deze markt doen geen concessies op het gebied van deze drie factoren”, vertelt Merten. “De meer dan 7.500 onafhankelijke consultants en experts van Comatch zijn voorbereid op deze kwaliteitseisen. Onze toegewijde functionele- en brancheteams vormen een aanvulling op ons zoekalgoritme om onze klanten de beste drie tot vijf potentiële kandidaten te kunnen aanbieden. Die aanpak stelt ons in staat om opdrachtgevers en projecten binnen enkele dagen met elkaar te matchen, in plaats van weken. Dat is wat ons onderscheidt van al onze concurrenten, groot en klein.”