Baker Tilly breekt door omzetgrens van €100 miljoen
Accountants- en adviesorganisatie Baker Tilly heeft zijn omzet in ons land het afgelopen jaar weten te verhogen naar €100,3 miljoen. Vooral de auditpraktijk was verantwoordelijk voor de gerealiseerde groei.
Met een omzet van ongeveer €38 miljoen is de auditpraktijk verreweg de grootste tak van Baker Tilly. De praktijk groeide vorig jaar maar liefst met 11%, een prestatie die ver uitsteekt boven het marktgemiddelde in de sector, die kan worden omschreven als zeer concurrerend, en waar tarieven vandaag de dag flink onder druk staan.
In 2015 bedroeg de omzet van de audittak nog zo’n €23 miljoen. Toch kiest Baker Tilly ervoor om in zijn Transparantieverslag voor het boekjaar 2018 niet de nadruk te leggen op de groei, maar vooral op kwaliteit. “Het afgelopen jaar is geïnvesteerd in het realiseren van onze kwaliteitsambitie. Wij hebben ons commitment gegeven aan een intensief veranderprogramma waarmee we de kwaliteit van onze dienstverlening verder zullen verbeteren”, zegt ad interim bestuursvoorzitter Marcel Huisman in een persverklaring.
Dit veranderprogramma werd een aantal jaar geleden opgetuigd nadat de AFM en de beroepsorganisatie voor accountants (NBA) kritisch waren geweest over de kwaliteit van auditdiensten in ons land. Verschillende waarschuwingen werden gegeven aan de grotere accountanckantoren – Baker Tilly geldt als de zevende grote speler in de Nederlandse markt, na de Big Four, BDO en Flynth – en sommige kantoren kregen zelfs boetes opgelegd vanwege nalatigheid.
2018 was voor Baker Tilly een jaar waarin het de veranderinspanningen heeft geïntensiveerd, vertelt Huisman. “Er zijn belangrijke stappen gezet om onze kwaliteit te verbeteren. Naar aanleiding van onder andere de uitkomsten van onze in- en externe reviews, onze oorzakenanalyses en gesprekken met de Raad van Commissarissen en de AFM hebben we gezamenlijk ons kwaliteitsverbeterplan herijkt.” De uitkomst is het ‘Programma 2019 – Now, for tomorrow’. Uitgangspunt van het programma is het creëren van een continu verbeterproces. Daarbij horen ook het maken van keuzes en het aanbrengen van focus om de beschikbare capaciteit en middelen zo goed mogelijk in te zetten. Huisman: “Alleen zo kunnen wij de toegevoegde waarde leveren die onze klanten en het maatschappelijk verkeer van ons mogen verwachten.”
De Accounting-, Tax Compliance- en Advisory-praktijken van Baker Tilly zagen het afgelopen jaar hun omzet licht afnemen. Dit had deels ook te maken met de afsplitsing van het kantoor in Velsen, dat sinds februari 2018 opereert onder de naam Beuk Accountants. Baker Tilly heeft momenteel dertien vestigingen in Nederland en ongeveer 900 medewerkers werkzaam op het vlak van audit, accountancy, corporate finance, subsidies, tax, finance & risk, advisory, technologie en legal.
2018 was overigens een bijzonder jaar voor Baker Tilly International, het wereldwijde netwerk waartoe de Nederlandse landenorgansitie behoort. Het netwerk, dat zo’n 35,000 medewerkers in 140+ landen telt, voerde afgelopen december een rebranding door naar ‘Baker Tilly’, met daaraan gekoppeld een nieuwe huisstijl en nieuw logo. En zo werd in Nederland Baker Tilly Berk omgedoopt tot Baker Tilly. Huisman: “De positionering benadrukt wie we willen zijn: een organisatie met een krachtig, internationaal netwerk en sterke lokale betrokkenheid, die kansen grijpt die klanten en medewerkers morgen succesvol maken”, besluit Huisman.
Lees ook: Lokale betrokkenheid en kwaliteit stuwen omzet van Baker Tilly Berk.