P2 wil goede werkgever zijn voor vier generaties
De groeiende generatiekloof binnen de arbeidsmarkt zadelt vele organisaties op met lastige vraagstukken. Hoe behoud en motiveer je professionals van alle leeftijden, terwijl je tegelijkertijd rekening houdt met de carrièrewensen passend bij hun loopbaan en privéleven? Een hele uitdaging, maar bij P2 weten ze daar wel raad mee. Bij het consultancybureau uit Rossum werken babyboomers (geboren tussen 1940 en 1955), Generatie X (1955-1970), de Pragmatische Generatie (1970-1985) en Millennials (1985-2000) dagelijks samen onder één dak.
Op 22 februari nam Anneke van der Zwaart afscheid bij P2, waar ze twaalf jaar geleden begon op haar 62ste. Haar voormalige collega Martijn Visser is met 25 jaar de jongste medewerkers van het consultancybureau, dat bestaat uit zo’n 75 projectmanagers, strategen, organisatieontwikkelaars en stafleden. Wat opvalt: het team is een mix van professionals van alle leeftijden. “Er werken vier generaties onder het dak van P2,” zegt partner Karsten Schipperheijn, die bij het bureau verantwoordelijk is voor HR-beleid.
Opgericht halverwege de jaren negentig, helpt P2 zijn opdrachtgevers met het realiseren van verandering. Het gaat hierbij onder meer om strategische opgaven, complex programma- en projectmanagement, organisatieontwikkeling, samenwerking en innovatie. Het kantoor richt zich op vijf hoofdsectoren: energie, mobiliteit, land & water, food en stad.
Aantrekkelijk voor iedereen
Schipperheijn legt uit dat P2 zich inzet om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor iedere werknemer: “Wij kijken niet naar leeftijd, maar naar energieniveau en toegevoegde waarde voor onze medewerkers en opdrachtgevers.” De wijze waarop het bureau hier invulling aan geeft verschilt per consultant, maar het vertaalt zich voor praktisch alle medewerkers in ieder geval in het bieden van uitdagende projecten en opgaven, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en een collegiale sfeer.Het verschil zit meer in de details, stelt de partner: “Onze talentvolle twintigers – zoals Lotte Dietz, Martijn Visser en Nadieh Roodbeen – zijn heel leergierig. Dit betekent dat ze op zoek zijn naar een steile leercurve; naar projecten en rollen waarmee ze snel nieuwe skills opdoen en zich persoonlijk ontwikkelen.” Daarnaast zijn er binnen de organisatie verschillende ambitieuze professionals die graag een sturende rol op zich nemen en de daarvoor vereiste vaardigheden willen ontwikkelen. Schipperheijn: “Jonge mensen krijgen ook steeds vaker een leidende rol in P2, zoals de trekkers van ons mobiliteitsvenster, Anne Garretsen en Anouk Keune.”
De oudere generaties hechten daarentegen vaak meer waarde aan flexibiliteit bij het inrichten van hun werkrelatie met P2. Daarnaast willen ze een rol die goed aansluit op hun ervaringsniveau en waarin ze hun kennis kunnen overbrengen op collega’s. Ook hier heeft P2 zijn HR-beleid nauw op afgestemd. Dat viel ook twee van de nieuwste aanwinsten van P2 op toen ze in gesprek gingen met het bureau. Voordat ze de overstap maakten was Wim van Veelen was enkele jaren wethouder en Paul Manders manager in Veiligheidsregio Venlo. Opgeteld hebben de twee zo’n zestig jaar ervaring in de meest complexe samenwerkingsopgaven. “Ze brengen een schat aan expertise en kunde met zich mee naar ons bureaus, waarmee wij onze dienstverlening naar een hoger niveau kunnen tillen”, legt Schipperheijn uit.
Het unieke is dat de twee allebei een verleden hebben bij P2. “Dat is waarschijnlijk het beste compliment dat je kunt ontvangen: wanneer twee alumni na en rondje buiten terugkeren op het oude nest”, stelt Schipperheijn. “Het bevestigt dat ons beleid goed inspeelt op de wensen van onze professionals, en dat krijgen we ook terug van degenen die ook ergens anders ervaring hebben opgedaan.”
Generatiemix
De verschillende generaties zorgen bij P2 juist voor een rijke mix van vaardigheden en energie. Schipperheijn geeft een voorbeeld: “De ervaren collega’s dragen bij aan de ontwikkeling van de jongere generaties, terwijl de jongelingen juist zorgen voor een frisse blik en nieuwe energie, wat hun oudere collega’s weer erg waarderen.”
En terwijl de samenstelling van het team een interne aangelegenheid is, voegt Schipperheijn toe dat de benadering van het kantoor ook erg wordt gewaardeerd door opdrachtgevers. Niet alleen omdat diversiteit het perspectief op problemen verruimt, maar ook omdat het de maatschappelijke waarde toont die P2 hecht aan duurzame inzetbaarheid.
Nu Generatie Z (vanaf 2000) langzaamaan de werkvloer aan het betreden is, zullen er weldra vijf generaties tegelijkertijd werkzaam zijn. Zij zullen ieder hun eigen verwachtingen hebben van hun werkgever, waarmee duurzame inzetbaarheid een van de belangrijkste HR-thema’s wordt in de komende jaren en decennia. “Medewerkers vormen de ‘key asset’ van ieder succesvol bedrijf, nu en in de toekomst. Hun enorme waarde moet echter niet voor lief worden genomen: hun welzijn verdient veel aandacht”, zegt Schipperheijn: “Enkele jaren geleden heeft P2 samen met enkele andere consultancybureaus en grote corporates het traject ‘generate leadership’ uitgevoerd om ons bewust te worden van de kracht van verschillende generaties in één bedrijf. Dat werpt nu zijn vruchten af.”