In gesprek met ontwikkelingsexpert Joyce Walraven van Hospitality Group
Sinds eind 2018 is Joyce Walraven werkzaam voor Hospitality Group. De redactie van Consultancy.nl sprak met haar over haar eerste ervaringen bij het adviesbureau uit Amersfoort.
“Na ruim negen jaar actief te zijn geweest als ondernemer had ik de behoefte om weer bij een club te horen. Als zzp’er ben je een cowboy en soms ook een ‘lonely one’, weet ik uit eigen ervaring. Een jaar geleden groeide de behoefte om samen naar doelstellingen te streven, samen successen te vieren en mijn kennis en kunde te delen op het gebied van leren en ontwikkelen”, zegt Joyce Walraven, senior trainer en leer- en ontwikkelingsexpert bij Hospitality Group, een advies- en projectmanagementbureau voor hospitality, facility management, huisvesting en inkoop. De missie van het bureau is “Creating Better Places”.
Walraven laat weten dat ze in haar zoektocht naar nieuwe mogelijkheden tot samenwerking weloverwogen voor Hospitality Group heeft gekozen: “De functieomschrijving paste als een op maat gesneden jas. De gesprekken met Heleen Ruys, Sandy Brouwer en Inge de Bekker waren voor mij doorslaggevend. De scherpte, openheid en positieve mindset voelden als herkenbaar en meer dan de moeite waard om mijn eigen bedrijf voor op te geven. Want dat doe je ook niet zomaar.”
Inmiddels is Walraven circa drie maanden actief voor het adviesbureau. Ze zegt zich na deze betrekkelijke korte periode al aardig thuis te voelen: “Het is een vertrouwenscultuur. Dat is uniek want ik ben als een buffel voor de leeuwen gegooid, maar dat is ook een geweldig gevoel en dat was een blijk van waardering voor wie ik ben. Ik heb tussen alle opdrachten door met veel collegae gesproken. We gaan echt voor samen. Buffelen, wat hard werken betekent in Hospitality Group-taal, bevalt mij prima: ik kijk uit naar de volgende uitdagingen.”
Elke dag leren
Binnen Hospitality Group houdt Walraven zich onder andere bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van leer- ontwikkelingsprogramma’s. “Deze programma’s staan altijd in het teken van hospitality”, licht ze toe: “Al ben ik er in deze drie maanden wel achter gekomen dat hospitality een breed ontwikkelingsgebied is. Daarnaast moet het natuurlijk ook enigszins in je DNA zitten.”
Walraven vervolgt: “Terugkomend op wat ik precies doe: mensen uitdagen om te leren en het geleerde te gebruiken voor zichzelf en de organisatie. Momenteel train ik bijvoorbeeld samen met ons team Training & Development 600 operationele medewerkers bij een overheidsorganisatie. Het doel is te komen tot een aansprekende en uniforme klantbeleving waarin een gastvrije houding centraal staat. Daarnaast ontwikkelen we bij een van de grootste retailers van de wereld een praktisch uitvoerbaar hospitality-programma.”
“Rond de 70% leren we tijdens het werk. Daarom vraag ik mij vaak af: waarom maken we er geen sport van om dit iedere dag bewust te doen? Dat komt naar mijn idee het innovatieproces binnen een organisatie ten goede. Daarnaast kunnen mensen het geleerde gebruiken om hun persoonlijke ambitie te bereiken”, vertelt Walraven. “Want iedereen wordt uiteindelijk blij van een bewuste ontwikkelingsstap. ‘A learning a day’ maakt slimmer, gelukkiger en bewuster. Daar ga ik persoonlijk voor en dat wens ik iedereen toe in dit jaar. Daarom zou ik de lezer van dit artikel graag willen vragen: ‘Wat heb jij vandaag geleerd?’”, besluit de ontwikkelingsexpert.
Lees ook: Hospitality Group helpt Heineken met nieuw werkconcept.