Hospitality Group helpt Heineken met nieuw werkconcept
Heineken heeft met ondersteuning van Hospitality Group zijn kantoor aan de Stadhouderskade 84 in Amsterdam voorzien van een upgrade. De nieuwe werkplek is ingericht op een wijze die samenwerking en innovatie moet faciliteren.
Met een omzet van €21,9 miljard, een winst van €2,2 miljard en circa 80.000 medewerkers is Heineken mondiaal een van de grootste spelers in de bierwereld. Het hoofdkantoor van de brouwer is gevestigd op Tweede Weteringplantsoen 21 in Amsterdam. Tegenover dat kantoor, aan de andere kant van de singelgracht, zit nog een andere vestiging van Heineken. Om precies te zijn gaat het om het gebouw op de Stadhouderskade 84, dat op slechts 100 meter afstand ligt van de Heineken Experience, het museum over het biermerk, gevestigd in de voormalige Heineken Brouwerij
Voor elk bedrijf dat fraaie resultaten blijft boeken, is het temeer een uitdaging om deze prestaties op peil te houden. In dat licht schakelde Heineken Hospitality Group in om een nieuw werkconcept te ontwikkelen en als eerste – bij wijze van pilotversie – te implementeren in het gebouw op de Stadhouderskade 84, zegt Rick Steinmann, Partner bij Hospitality Group: “De uitdaging was een omgeving te creëren die aansluit bij de steeds sneller veranderende wereld waarin we leven, die past bij het 24/7 sociale netwerk dat Heineken wereldwijd verbindt en bij de gewenste cultuur van de brouwer. Eveneens moest de nieuwe werkplek de visie en strategie van Heineken versterken. Een omgeving die de organisatie en zijn teams faciliteert in effectiever en efficiënter werken, ze uitdaagt in nieuwe en verschillende manier van werken en daarbovenop ontmoeting en teamwork bevordert.”
Verandertraject
Het adviesbureau begon in november 2016 aan de grote klus. “De aanpak bestond onder andere uit een strategische verkenning, werken met een inhoudelijke projectgroep die bestond uit medewerkers van verschillende afdelingen, interactief werken met een gebruikersgroep en het uitvoeren van een uitgebreid communicatie- en verandertraject”, aldus Steinmann. Hij legt uit dat de nieuwe werkomgeving medewerkers ook de ruimte moet geven om te experimenteren en samen te kijken welke innovaties de werkomgeving nog verder zou kunnen verbeteren. “Daarnaast is bij het ontwerp veel aandacht besteed aan hergebruik”, voegt hij toe: “Denk bijvoorbeeld aan het hergebruik van bestaand meubilair, maar ook aan het hergebruik van stoelen uit de Amsterdam Arena en Heineken-flesjes.”
Inmiddels zit het werk van Hospitality Group erop. Het nieuwe werkconcept van Heineken is geïmplementeerd en luistert naar de naam ‘Universe’, dat staat voor de ambitie om leuker en slimmer samen te werken en daarmee gezamenlijk doelstellingen te verwezenlijken. Steinmann benoemd de kern van het concept: “Duurzaam, simpel en no-nonsense. Het concept is gebaseerd op activiteitgerelateerd werken. Medewerkers werken op basis van hun activiteiten wanneer én waar ze willen. Binnen het kantoor helpen de verschillende zones om activiteiten zo optimaal mogelijk uit te voeren. Van mogelijkheden om te socializen en te relaxen tot mogelijkheden om te brainstormen, te bellen of juist in opperste concentratie taken uit te voeren.”
Steinmann, die tijdens het gehele traject werd bijgestaan door collega Bertus van Veldhuisen, Designer bij Hospitality Group, kijkt met een positief gevoel terug op opdracht van de bierbrouwer: “Het resultaat is een zeer inspirerend en uitnodigend gebouw voor de beoogde gebruikers. Dat zijn medewerkers van Heineken Global Information Services en verschillende subcontractors, maar ook is het hernieuwde gebouw een landingsplek voor heel veel andere Heineken-medewerkers. Denk aan professionals die zich binnen de bierbrouwerij bezighouden met innovatie. Daarnaast is het pand tevens geschikt gemaakt voor ‘town hall meetings’ en voor Agile teams als werkplek. Ik ben blij dat we al deze aspecten in een betrekkelijk korte tijd hebben kunnen realiseren.”
Lees ook: Hospitality Group ontwikkelt werkplekconcept voor ONS welzijn.