Mix van Lean, Six Sigma en Agile noodzakelijk in een snel veranderde markt
Na twee succesvolle edities in Amsterdam streek het internationaal toonaangevend kennisplatform ‘PEX Network’ dit jaar neer in Rotterdam. Van 22 tot 24 oktober bezochten meer dan 300 prominente verbeterprofessionals het evenement. UPD, specialist op het gebied van continu verbeteren, was een van de businesspartners van het evenement en verzorgde een van de workshops.
In een volgepakte zaal gingen verbeterspecialisten van UPD in gesprek met de 25 aanwezige deelnemers aan de workshop ‘Hoe kun je Lean, Agile en Six Sigma op een succesvolle manier blended aanbieden én vormgeven binnen jouw organisatie?’. De workshop was onderdeel van de pre-conference dag van Performance Excellence Europe (PEX).
Mixen van methodieken
Huub van de Wiel, expert op het gebied van continu verbeteren bij UPD, schetst tijdens de workshop de marktontwikkelingen en hoe deze in de afgelopen jaren de vormgeving van continu verbetermethodieken en filosofieën hebben beïnvloed. “Een leven lang leren is momenteel hét credo van veel organisaties. Klantbehoeften veranderen snel en om aansluiting te houden met de markt is het essentieel om als organisatie wendbaar te zijn en te investeren in de ontwikkeling van de medewerkers. Continu verbeteren is niet langer een modetrend maar noodzakelijk om te kunnen blijven concurreren.”
De continu verbeteren-methodologie Lean vindt zijn oorsprong in de jaren 80, toen hij werd geconceptualiseerd door Toyota. Sindsdien is de benadering verbreed en uitgegroeid tot een van de meest toegepaste technieken voor het behalen van meer klantfocus, effectiviteit en efficiëntie in de bedrijfsvoering. Agile is een jonger fenomeen: het concept maakte zijn debuut in 2001, toen het ‘Agile Manifesto’ werd opgesteld. Agile werken draait om het opbreken van projecten in kleine, iteratieve werksequenties – genaamd sprints – die ontwikkelprocessen effectiever, wendbaarder en flexibeler maken en daardoor aan blijven sluiten bij de snel veranderende klantwensen.
In de praktijk maken organisaties vandaag de dag steeds vaker gebruik van meerdere methodieken, wat ook wel ‘blended werken’ wordt genoemd. Deze ontwikkeling is volgens de verbeterexperts van UPD een logische reactie op het huidige bedrijfsklimaat: “Het mixen van methodieken is noodzakelijk in een snel veranderde markt”, aldus Van de Wiel.
Methodes niet leidend
Tijdens de workshop in Rotterdam werd ook gesproken over de positionering van de verschillende methodieken als hulpmiddel om zo obstakels richting verschillende organisatiedoelen uit de weg te ruimen. Zichtbaar werd hierbij ook dat bedrijven nog vaak de methode verkiezen boven de organisatiedoelstellingen. “Als je een enkele methode kiest, dan wordt er vaak van uitgegaan dat de obstakels en doelen met dezelfde methode bestreden kunnen worden. En dat is zeker niet het geval”, vertelt Van de Wiel. “Het is juist verstandig om modulair vanuit alle methodes iets toe te voegen tijdens een continu verbeterprogramma. Zorg er voor dat je als organisatie helpt methodes op de juiste manier te combineren. De kracht van wendbaarheid zit namelijk niet in de kennis van de verschillende methodieken, maar juist in het correct toepassen ervan op het goede moment.”
“Je moet er als bedrijf wel voor waken dat de methodes niet leidend, maar dienend worden ingezet”, vervolgt hij. “Als de methode een maturity-fase kent met doelen, dan wordt ze leidend als methode op zichzelf. Maar het gaat juist om de maturity-fase van de organisatie als geheel. En dan zijn integraliteit, leiderschap en gedrag veel belangrijker dan de methode zelf.”
Bevestiging
De workshop eindigde met een gedeelte waarbij deelnemers zelf de eerste stappen konden zetten in het combineren van Lean en Agile en met elkaar van gedachten wisselden over voorbeelden uit hun eigen praktijk. Van de Wiel kijkt tevreden terug op een geslaagde sessie: “De vraagstukken van de Europese topspelers in de markt bevestigen onze visie. Blijf als organisatie wendbaar en ontwikkel een cultuur van continu verbeteren. Dat is essentieel om als bedrijf hoge klantwaarde te bieden.”