Bedreiging door BigTech Insurance dwingt tot digitale wendbaarheid

16 augustus 2018 Consultancy.nl

BigTech-organisaties als Amazon, Apple, Google, Facebook lijken hun volgende initiatieven op de verzekeringsmarkt te richten. Die bedreiging is zeer reëel. Met excellente klantervaringen en het volledig omarmen van digitale vaardigheden, al dan niet in samenwerking met fintechs, moeten gevestigde verzekeraars goed in staat zijn om aan deze dreiging het hoofd te bieden. Dat stelt Edwin Steenvoorden, directeur Business Development bij ITDS, die kan bogen op meer dan dertig jaar ervaring in het vakgebied van ICT en verzekeringen.

“Al sinds enige jaren spreken we in verzekeringsland over de disruptie die de markt te wachten staat. Veel is gezegd over de opkomende dreiging van retailers die verzekeringen gaan verkopen, over fintechs die radicaal andere bedrijfsmodellen gaan introduceren en over fabrikanten die verzekeringen ‘onderdeel’ van hun product zouden maken”, vertelt Steenvoorden. 

Geen radicale verandering

Hij vervolgt: “Alhoewel genoemde ontwikkelingen zeker hun impact gehad hebben op de markt kunnen we tot nog toe niet zeggen dat we hier te maken hebben met een radicale verandering. De genoemde BigTech-organisaties hebben vanwege hun superieure mogelijkheden op het gebied van digital (digitale kanalen, data-analyse, klantervaringen, et cetera) een fantastische uitgangspositie. Gaat deze nieuwe ontwikkeling er nu voor zorgen dat de gevestigde partijen radicaal anders moeten gaan werken?”

Steenvoorden, die zich met zijn expertise richt op de effectieve toepassing van technologie om organisaties succesvoller te maken, waarschuwt: “De grote BigTech-multinationals ontplooien al verschillende initiatieven op de markt. Zo heeft Amazon al in 2016 het Protect-programma geïntroduceerd waarin klanten de garantieperiode van aangeschafte producten kunnen verlengen, kijkt Apple naar de zorgmarkt en heeft Google geïnvesteerd in startups zoals Lemonade. Daarnaast zijn dit ook de organisaties die zwaar inzetten op digitale assistenten en systemen op basis van Internet of Things (IoT) die bijvoorbeeld continu de status van cruciale functies in huis monitoren, zoals Nest van Alphabet/Google.”
Bedreiging door BigTech Insurance dwingt tot digitale wendbaarheidWat maakt deze organisaties in aanleg nu zo een bedreiging? Het antwoord op deze vraag heeft volgens Steenvoorden verschillende facetten. “Ten eerste zijn dit organisaties die digital tot in de haarvaten van hun bedrijfsvoering hebben zitten. Door hun achtergrond als BigTech in te zetten zijn ze op natuurlijke wijze in staat om over digitale kanalen te communiceren met hun klanten. Ten tweede kunnen ze door deze digitale achtergrond snel en wendbaar reageren en nieuwe producten en combinaties op de markt zetten. Ten derde zijn ze als geen ander in staat om de voordelen van data en geavanceerde analyses in te zetten. Data die ze zelf kunnen verkrijgen door hun IoT-vaardigheden in te zetten. Het gebruik van slimme algoritmes op basis van grote hoeveelheden data geeft de mogelijkheid om zeer gepersonaliseerde aanbiedingen te doen en de klantbeleving te optimaliseren.”

Naast de vele technische voordelen die de Big Techs hebben, begint ook de publieke opinie positief te veranderen, legt Steenvoorden uit. Het World Insurance Report 2018 van Capgemini en EFMA heeft uitgewezen dat bijvoorbeeld één op de drie klanten in de USA en één op de vijf klanten in Europa zouden overwegen om hun verzekeringen te kopen bij BigTechs. Klanten voelen zich ook steeds comfortabeler om deze producten af te nemen omdat ze gewend zijn aan het afnemen van verschillende producten van deze organisaties. Steenvoorden: “De grootste bezwaren rondom privacy worden weggenomen door deze trend. Sterker, de jongere en ‘tech savvy’ generatie is zeer bereid om persoonlijke informatie te delen als daar een persoonlijke, op maat gemaakte ervaring tegenover staat.”

Strategie

Welke strategie kunnen de gevestigde verzekeraars adopteren om aan deze ontwikkelingen het hoofd te bieden? Steenvoorden: “Uiteraard zal dit per verzekeraar en productgroep variëren. Het is echter een veilige aanname dat digitale vaardigheden en bedrijfsvoering hier een belangrijke rol spelen. Het digitale paradigma is voor verzekeraars bepaald niet nieuw. Straight through processing, front office integration, digitale claimafhandeling, chatbots, fraudepreventie op basis van slimme algoritmes en geautomatiseerde facturering zijn ondertussen redelijk gemeengoed. Wat de volgende stap zou moeten zijn, is een geheel geïntegreerde aanpak van dit domein. Een holistische strategie die niet alleen specifieke oplossingen in zich heeft maar ook een allesomvattende aanpak waarin het gebruik van data gemaximaliseerd kan worden. Met name de steeds belangrijker wordende real time data en analytics verdient een aanpak over de silo’s en kanalen heen.”

“Gevestigde verzekeraars kunnen zich wel degelijk tegen de bedreiging van de BigTechs verdedigen. Door te kapitaliseren op de excellente kennis en de positionering als geloofwaardige partij. Daarbij is het een must dat de verzekering meer is dan alleen de dekking.”
– Edwin Steenvoorden, ITDS business consultants

Steenvoorden geeft verder aan: “Vervolgens zouden deze gecombineerd moeten worden met een flexibele backoffice-omgeving op basis van cloud en fintech-achtige technieken. Hiermee bereiken verzekeraars de mogelijkheid om gepersonaliseerd en snel met hun klanten te communiceren en ze daarmee een goede ervaring te geven over de verschillende kanalen heen. Dit is uiteraard met name van groot belang omdat verzekeraars traditioneel nog steeds minder contactmomenten hebben dan bijvoorbeeld banken en zeker de BigTechs. 

Krachtige combinatie

Daarnaast hebben verzekeraars het voordeel van hun excellente product- en marktkennis waardoor een zeer krachtige combinatie ontstaat, legt Steenvoorden uit: “Over krachtige combinaties gesproken; dit is ook het moment om nog eens goed te kijken naar het opnemen van FinTechs in het ecosysteem van de verzekeraar. Niet voor niets spreekt het World Economic Forum in zijn beschouwing over de invloed van fintechs over een ‘supermarkt voor vaardigheden’.”

De ITDS-directeur besluit: “Concluderend kunnen we stellen dat gevestigde verzekeraars zich wel degelijk tegen de bedreiging van de BigTechs kunnen verdedigen. Door te kapitaliseren op de excellente kennis en de positionering als geloofwaardige partij. Daarbij is het een must dat de verzekering meer is dan alleen de dekking.”

Edwin Steenvoorden is directeur bij ITDS business consultants en heeft meer dan dertig jaar ervaring in het vakgebied van ICT en verzekeringen. Met zijn expertise richt hij zich op de effectieve toepassing van technologie om organisaties succesvoller te maken.

More on: ITDS Business Consultants
Netherlands
Company profile
ITDS Business Consultants is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

ITDS Business Consultants is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.