Ervaren strategieconsultants sluiten zich als partner aan bij SparkOptimus
Digitale transformatiespecialist SparkOptimus heeft vier nieuwe partners benoemd: Leon de Looff, Ralph Maenen, Erik Berden en Bas Kemme. Met de nieuwe leiders aan boord – alle vier brengen jarenlange ervaring in de top van strategieconsulting met zich mee – wil het bureau de snelle groei van de afgelopen jaren doortrekken.
“Door de groeiende vraag naar onze diensten was het duidelijk dat we meer capaciteit nodig hadden op partnerniveau. Met de komst van Leon, Ralph, Erik en Bas is dit geborgd en hebben we een geweldig team dat snel kan bijdragen aan het succes van SparkOptimus!”, aldus Tom Voskes, die het bedrijf in 2010 samen met Alexandra Jankovich oprichtte.
In de afgelopen acht jaar is het consultancybureau gegroeid van een start-up naar scale-up (circa 80 medewerkers), en vandaag de dag behoort SparkOptimus tot een gevestigde naam in de segmenten voor strategisch advies, digitale consultancy en digitale marketing en ecommerce. “Sinds 2013 is SparkOptimus elk jaar met 70% gegroeid, net als veel van onze klanten bevinden wij ons in de fase van opschalen. Met deze aanwinsten zijn we klaar voor de volgende groeifase”, zegt Voskes.
De Managing Partner beschrijft de vier nieuwe partner als professionals met stevige ervaring in strategieconsulting, gecombineerd met een hart voor nieuwe technologieën en ontwikkeling van mensen. Twee van de vennoten hebben jarenlang gewerkt bij concurrent McKinsey & Company. Leon de Looff was zo’n elf jaar werkzaam bij de Amerikaanse strategieadviseur, meest recentelijk als partner. Hij specialiseerde zich in technologieconsulting aan energie- en telecombedrijven door heel Europa. Daarna werkte hij bij HR-dienstverlener Raet, waar hij verantwoordelijk was voor business development, outsourcing services en consulting services. De afgelopen anderhalf jaar was De Looff als zelfstandig consultant actief.
Ralph Maenen was drie jaar werkzaam voor McKinsey & Company in de Verenigde Arabische Emiraten als Associate Partner. Daarvoor werkte hij voor Booz & Company (tegenwoordig Strategy&) – gedurende zijn dertien jaar bij het adviesbureau was hij vanuit de kantoren in Amsterdam, New York, Dubai en Madrid vooral werkzaam voor opdrachtgevers in de sectoren consumer goods & retail en energie. Na bijna twee jaar een eigen consultancy te hebben geleid in de VAE keerde hij onlangs terug naar Nederland en sloot zich als partner aan bij SparkOptimus.
Ook Bas Kemme heeft een lange staat van dienst bij Booz & Company. Na ervaring te hebben opgedaan bij ING en Shell, trad hij in 1998 in dienst bij Booz & Company in Amsterdam. In zijn vijftien jaar bij het strategisch consultancykantoor adviseerde hij retailers, consumentengoederen-bedrijven en private equity-firma’s op het gebied van digitale strategy, M&A, organisatie en innovatie. De afgelopen vier jaar werkte Kemme voor A.T. Kearney in Zwitserland als Senior Principal in de Consumer & Retail-praktijk, en voor Innosight, een innovatieconsultancy dat onderdeel is van de Amerikaanse zakelijke dienstverlener Huron.
Tussendoor gaf hij leiding aan de Strategie-praktijk van retailer C&A voor emerging markets. Daarnaast is hij medeoprichter van StoreDNA.co, een retail analytics startup, en medeoprichter van menswear fashion brand Mayn.co.
De vierde nieuwe partner, Erik Berden, heeft recent als Executive Vice President in category management gewerkt in Singapore bij Lazada, een grote e-commerce speler in Zuidoost-Azië. Zijn consultancy-ervaring deed hij op bij The Boston Consulting Group in Amsterdam en Singapore (acht jaar) en A.T. Kearney in Amsterdam (vier jaar). Hij begon zijn loopbaan in 1998 bij Unilever, waar hij verschillende managementfuncties bekleedde. Bij SparkOptimus richt hij zich op de sector consumer goods & retail.
Gerelateerd: SparkOptimus: een powerhouse in Digital transformation.