BearingPoint promoveert Jaco van Zijll Langhout tot partner in Nederland
Jaco van Zijll Langhout is sinds kort partner bij de Nederlandse tak van BearingPoint. Zijn aanstelling is onderdeel van een internationale promotieronde, waarin binnen Europa in totaal zeventien nieuwe partners zijn benoemd.
Van Zijll Langhout sloot zich aan het begin van 2017 aan bij het Amsterdamse kantoor van BearingPoint, gevestigd naast de Johan Cruijff ArenA. Als Director geeft hij sindsdien leiding aan het Digital Customer Experience & Innovation-team, waarbij hij zich ook richt op de uitbreiding van het team. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor BearingPoints jaarlijkse Customer Centric DNA-onderzoek (CCDNA), een grootschalige enquête onder klanten waarin de klantgerichtheid onder bedrijven onder de loep wordt genomen. Op basis van de uitkomsten hiervan reikt het adviesbureau in samenwerking met Novio Research de CCDNA Awards uit aan ondernemingen die uitblinken in klantgericht ondernemen.
In toelichting op de resultaten van de nieuwste editie van het onderzoek wijst Van Zijll Langhout op de steeds belangrijkere rol van digital op het gebied van customer relations, en de scheiding die hij ziet tussen de “oude wereld” – waarin persoonlijk contact nog van groot belang is – en de “nieuwe wereld” – waarin veel millennials juist zeggen dat persoonlijk contact niet zo nodig is. Het antwoord op deze gesplitste wereld ligt volgens hem in een omnichannel-aanpak, waarin bedrijven zowel een fysieke winkel hebben als een sterk onlinekanaal: “Dat versterkt elkaar en dient ook de onderlinge doelen die een consument heeft.” Hier voegt hij aan toe dat het voor alle ondernemingen van groot belang is zich voor te bereiden op de nieuwe generatie en goed gebruik te maken van de nieuwste technologische mogelijkheden.
Voordat Van Zijll Langhout de overstap maakte naar BearingPoint, deed hij al uitgebreide ervaring op omtrent de thema’s customer relations en digital. Hij werkte een kleine vier jaar als Senior Manager bij Accenture, waar hij in 2013 begon en zich richtte op strategie en innovatie op het gebied van media en hightech. Daarvoor was hij zo’n vijfenhalf jaar actief bij Capgemini Consulting, waar hij in zijn laatste rol actief was als Cluster Lead Customer Experience.
Hij begon zijn professionele loopbaan in 1999 bij het door uitvinder en wijnhandelaar Bernd Schneider opgerichte Vacu Vin, dat rubberen kurken maakt waarmee wijnflessen vacuüm kunnen worden hersloten. Hier begon hij op de R&D-afdeling en groeide hij door naar Marketing Communications. Hij startte er na het afronden van zijn bachelor in industrial design engineering, die hij behaalde aan De Haagse Hogeschool. Vier jaar later keerde hij weer terug naar de schoolbanken om een master in brand management te volgen, die hij voltooide in 2007.
De brede kennis die Van Zijll Langhout gedurende de jaren opdeed, sluit goed aan op het dienstenaanbod van BearingPoint, dat als onafhankelijk adviesbureau opdrachtgevers ondersteunt op het gebied van management en technologie. Met meer dan 3.900 adviseurs – werkzaam vanuit 30 kantoren in 22 landen – is het een van de grootste managementconsultancies in Europa. Het Amsterdamse kantoor van BearingPoint – dat wordt geleid door Marc Bartels – fungeert tegelijk als het hoofdkwartier van de gehele internationale organisatie, die vanaf september bestuurd zal worden door de nieuwe Managing Partner Kiumars Hamidian.
Van de zeventien nieuwe partners die zijn benoemd binnen de Europese tak van BearingPoint, is Van Zijll Langhout de enige binnen de Nederlandse afdeling. Ook in de UK is er één nieuwe partner benoemd. In Frankrijk zijn er vijf nieuwe partners aangewezen, en de overige tien promoties vonden plaats in Duitsland en Zwitserland.