Roland Berger wederom partner van Automotive Innovation Award

18 juni 2018 Consultancy.nl

Een van de sectoren waarbinnen het van oorsprong Duitse Roland Berger zich al jarenlang begeeft, is de autobranche. Naast via onderzoek, toont het adviesbureau ook op andere manieren zijn interesse in de sector. Zo is het bureau wederom partner van de Automotive Innovation Award, die op 11 februari 2019 in Den Haag voor de derde maal zal worden uitgereikt. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden tot en met 30 september 2018, zo liet juryvoorzitter Jan Peter Balkenende onlangs weten.

Sinds de auto in de negentiende eeuw werd geïntroduceerd, is het vervoermiddel onderhevig geweest aan talloze innovaties, zowel uitwendig als inwendig. Ook het maakproces van de auto kende ingrijpende technologische ontwikkelingen. Zo was de T-Ford een van de eerste auto's die via de lopende band massaal werd geproduceerd, waardoor de gemotoriseerde vierwieler in rap tempo voor een veel grotere groep mensen beschikbaar werd. Inmiddels is het standaardmodel van de auto zich langzaam aan het ontwikkelen naar een elektrisch voortgedreven zelfrijdend voertuig – een transitie waarbinnen ons land koploper is, zo blijkt uit recent onderzoek van Roland Berger, dat beschikt over veel kennis van de autobranche.

De achtergrond van het adviesbureau laat zien dat die focus niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Roland Berger werd in 1967 opgericht in het Duitse Beieren, een regio waar autogiganten Audi en BMW huizen. Als daarbij de overige nationale autoparadepaardjes worden opgeteld, zoals Volkswagen, Opel, Porsche, Mercedes, Michael Schumacher – de meeste succesvolle Formule 1 coureur aller tijden – en het grote aantal kilometers wegdek zonder snelheidsbegrenzing, dan lijkt de auto – naast bier en bratworst – haast verweven met de Duitse identiteit.

Roland Berger wederom partner van Automotive Innovation Award

Automotive Innovation Award

Roland Berger onderstreept zijn interesse in de autowereld ook door op te treden als partner en oprichter van de Automotive Innovation Award (AIA). Sinds 2015 worden de meest baanbrekende innovaties binnen de autobranche elke twee jaar beloond. In 2015 werd één prijs vergeven en won Mobypark, een platform om realtime voor de beste prijs een parkeerplaats te reserveren. In 2017 waren er drie winnaars binnen drie categorieën: NXP Semiconductors (Technology), Tomtom (Services) en Dutch Green Carbon (Challenging Concepts). Op 11 februari 2019 zal in het Louwman Museum in Den Haag de derde editie van de prijsuitreiking plaatsvinden, waarvoor de inschrijvingen sinds enkele dagen geopend zijn.

Jan Peter Balkenende – juryvoorzitter van de AIA – deed onlangs een oproep aan geïnteresseerden binnen de sector: “Talloze Nederlandse bedrijven, organisaties en kennisinstituten werken aan ontwikkelingen die mobiliteit schoner, slimmer en efficiënter maken. Met de AIA brengen we de enorme innovatiekracht van de sector onder de aandacht en belonen we de beste ideeën.” Hij voegt daaraan toe: “Om wereldwijd voorop te blijven lopen in een sector die ook voor onze economie heel belangrijk is, moeten we kennis delen, samenwerken en blijven vernieuwen. De AIA is een goede stimulans. Ik nodig de innovators in de sector uit zich in te schrijven en deze mooie kans op succes en aandacht te pakken.”

Geïnteresseerden kunnen zich  tot en met 30 september aanmelden voor competitie. Vervolgens gaat de jury in conclaaf, waarna de genomineerden per categorie worden bekendgemaakt. De Technology-award zal enkele maanden later worden uitgereikt aan de beste technische productinnovatie. De Services-award is bestemd voor de beste innovatieve consumentgerichte dienst. De Challenging Concepts-award zal worden gewonnen door de beste innovatie die nog in de ontwikkelfase zit, oftewel: het best innovatieve idee dat nog grotendeels moet worden uitgewerkt. Naast Roland Berger zijn ook ANWB, AutomotiveNL, Bovag, Leaseplan en RAI Vereniging partners van de innovatiewedstrijd.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup