De tien beste facilitaire dienstverleners van Nederland
KIEN is volgens een onafhankelijk onderzoek de beste facilitaire dienstverlener van Nederland. Met een 8,8 steekt het bedrijf duidelijk uit boven de rest van de branche. Na KIEN volgen er drie aanbieders die de tweede plaats delen: D&B, Yask en Sodexo. Andere providers die zich in de lijst van de beste facilitaire dienstverleners van ons land mogen scharen zijn onder meer CBRE, Facilicom, ISS en nieuwkomer BAM.
Net zoals een huishouden, heeft elk bedrijf te maken met een aantal basisvoorzieningen die nodig zijn om de boel draaiende te houden. Zo moet er natuurlijk een plek zijn om te werken, moet deze worden onderhouden en schoongemaakt en is het ook wel prettig als er catering aanwezig is. Facilitaire dienstverleners houden zich bezig met het zorgdragen voor dergelijke basisbehoeften. Per geval kan het verschillen wat tot het takenpakket van de facilitaire dienstverlener behoort. Zo valt de IT-afdeling hier soms wel onder maar soms ook niet.
Volgens de meest recente schattingen is de Nederlandse markt voor facility management zo’n €72,7 miljard waard. Dit is inclusief de waarde van het vastgoed dat door bedrijven wordt gehuurd als kantoorruimte. Zonder dit vastgoed wordt de waarde geschat op €32,4 miljard. Dat is nog altijd bijna 5% van het bruto binnenlands product. Het gaat de laatste tijd weer goed met de sector. Nadat de markt vanaf 2009 enkele jaren van krimp vertoonde, heeft er sinds 2014 weer groei plaatsgevonden.
Organisaties die hun facility management willen uitbesteden, kunnen kiezen uit diverse aanbieders. Maar welke zijn het best? Nieuw onafhankelijk onderzoek van Hospitality Group werpt licht op deze vraag. Er werd specifiek gekeken naar providers die werken met zogenaamde hoge knip-sourcingsmodellen, oftewel modellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten is uitbesteed aan externe dienstverleners. Hierbij worden drie modellen onderscheiden: multi services, waarbij meerderde diensten worden uitbesteed aan één provider; managing agent, waarbij de opdrachtgever zowel operationele dienstverleners contracteert als een managing agent, die verantwoordelijk is voor de aansturing van de operationele dienstverleners; en integrated facility management (IFM), waarbij de provider verantwoordelijk is voor het management en de coördinatie en uitvoering van de operationele facilitaire diensten.Om de providers te beoordelen, werden hun opdrachtgevers geïnterviewd op basis van een uitgebreide vragenlijst. De facilitaire dienstverleners werden daarbij onder meer beoordeeld op zeven thema’s (contract compliance, klantmanagement, goed werkgeverschap, rapportage en financieel beheer, integratie van dienstverlening, innovatie en continu verbeteren en aansluiting op de core business) en zeven competenties (integriteit & betrouwbaarheid, samenwerken, betrokkenheid, vakmanschap, flexibiliteit, organisatiebewustzijn en proactiviteit).
Op basis van de prestaties van de aanbieders zijn hun uiteindelijke rapportcijfers bepaald. Hieruit blijkt dat de providers het met een gemiddeld cijfers van 7,4 over het algemeen beter doen dan een jaar eerder, toen ze op een gemiddelde van 6,9 uitkwamen. Een overzicht van de tien beste facilitaire dienstverleners:
1: KIEN
De eerste plaats is met enige afstand op de rest voor KIEN, dat een 8,8 scoort. Het bedrijf – dat vorig jaar met een 8,6 ook al bovenaan stond – opereert pas sinds 2015 onder de naam KIEN, nadat het eerst bekendstond als Vb&t. De afgelopen jaren wist KIEN flinke groei te realiseren met het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers als de NS, de High Tech Campus in Eindhoven en de ECI Cultuurfabriek in Roermond. Het bedrijf treedt hierbij hoofdzakelijk op als managing agent. Het verzorgt ook IFM-diensten maar houdt zich niet bezig met multi services. Zowel de IFM- als managing agent-diensten worden beoordeeld met een 8,8.
KIEN weet op maar liefst vier van de zeven thema’s en vijf van de zeven competenties de volle vijf sterren te halen, waaronder voor klantmanagement, goed werkgeverschap, samenwerken, betrokkenheid en vakmanschap. Daarnaast scoort het op bijna alle andere aspecten vierenhalve ster. Slechts op een onderdeel komt KIEN lager uit, en zelfs daar wordt de provider nog met vier sterren beoordeeld. Eind vorig jaar werd bekendgemaakt dat KIEN is overgenomen door Yask, de nummer drie op de lijst. Het lijkt hierbij niet onwaarschijnlijk dat de familierelatie van één van de eigenaren van KIEN met de familie Goedmakers van Yask een rol heeft gespeeld. Met 95 medewerkers genereert KIEN een omzet van €9,5 miljoen.
2: D&B
De nummer drie van vorig jaar komt nu uit op de gedeelde tweede plaats. Het betreft D&B The Facility Group, dat is gestegen van een 7,7 naar een 7,8. D&B richt zich op een nichemarkt waar behoefte is aan hoogwaardige 5-sterren-dienstverlening en levert daarbij met eigen medewerkers een groot aantal diensten, waaronder catering, beveiliging en receptie. Het scoort dan ook vooral hoog met zijn multi services. Op het gebied van catering werkt D&B met het jonge cateringconcept We Canteen, dat marktaandeel aan het winnen is en onder andere wordt ingezet bij UvA/HvA. Andere opdrachtgevers zijn TomTom en Schiphol, waar D&B valet parking verzorgt. D&B scoort hoog op diverse thema’s en competenties, waarbij op het gebied van betrokkenheid de volle vijf sterren worden gehaald. Met 1.000 medewerkers realiseert het bedrijf een omzet van €34 miljoen.
2: Yask
Waar D&B zijn score met een tiende ziet stijgen, komt Yask juist een tiende lager uit, waardoor het met een 7,8 zijn tweede plek nu moet delen met D&B en Sodexo. Het bedrijf is onderdeel van de Vebego-groep van de familie Goedmakers waartoe ook Hago, Assist en Alpheios behoren. Yask richt zich net als KIEN op IFM- en managing agent-diensten, waarbij het met een 8,5 vooral hoog scoort op het gebied van IFM. Het levert daarnaast advies-, projectmanagement- en leveranciersdiensten en interim-professionals. De provider – die met 500 medewerkers €60 miljoen omzet boekt – scoort de volle vijf sterren voor de competenties samenwerken en betrokkenheid.
2: Sodexo
De derde provider die met een 7,8 de tweede plek bezet is Sodexo, dat vorig jaar op een 7,1 uitkwam. Met 427.000 medewerkers actief in 80 landen is Sodexo een van de grote internationale spelers in de branche. In Nederland biedt het werk aan 4.600 medewerkers en boekt het een omzet van €377 miljoen. Het biedt multi services en IFM en onderscheidt zich door de aandacht voor health & safety, met de ambitie dat iedereen elke dag na het werk weer gezond en veilig naar huis gaat. Dit gebeurt onder andere met veiligheidscampagnes waarbij extra aandacht wordt besteed aan veilig gedrag op en rond de werkvloer. Onder de klanten van Sodexo bevinden zich onder meer KLM en Unilever. Het bedrijf doet het vooral goed op het gebied van flexibiliteit, waarvoor het met vijf sterren wordt beloond.
5: Facilicom
Met een 7,7 doet Facilicom het iets beter dan vorig jaar, toe het een 7,5 haalde. Wel zakt het een plaats in de top tien doordat de concurrenten nog meer vooruitgang boekten. De aanbieder biedt alle drie de vormen van diensten, waarbij het met een 8,2 vooral goed scoort op het gebied van IFM. Daarnaast krijgt het vijf sterren op het gebied van integriteit en betrouwbaarheid. Het Schiedamse familiebedrijf heeft een unieke positie aangezien het beschikt over een compleet facilitair portfolio, onderverdeeld in gespecialiseerde divisies. Met bijna 33.000 werknemers is het bedrijf actief in de sectoren schoonmaak (Gom), beveiliging (Trigion), catering en horeca (Albron) en zorg (Incluzio), en biedt het integrale facilitaire oplossingen (Facilicom Solutions). De groep als geheel zorgt voor een omzet van meer dan €970 miljoen.
5: CBRE
Facilicom deelt zijn vijfde positie met CBRE, dat van alle partijen in de top tien veruit de meeste verbetering heeft geboekt: waar het vorig jaar nog een 5,9 haalde, komt het nu uit op een 7,7. Het bedrijf is een wereldwijde vastgoeddienstverlener met kantoren in meer dan 60 landen en ruim 75.000 medewerkers. Het richt zich op IFM-diensten, waarmee het klanten bedient als Shell, MSD en Deloitte. Terwijl het bedrijf nergens vijf sterren haalt, wist het zich wel op alle thema’s en competenties te verbeteren en scoort het op acht daarvan vierenhalve ster. Met 1.000 medewerkers is het bedrijf goed voor een omzet van €275 miljoen.
7: Eurest
De zevende plek is de eerste plek sinds de toppositie die niet wordt gedeeld. Met een 7,4 is hij voor Eurest, dat 0,6 punt hoger scoort dan vorig jaar. Het bedrijf is onderdeel van de Compass Group, dat met meer dan 500.000 medewerkers actief is in 50 landen. In Nederland is de groep goed voor €265 miljoen omzet, gegenereerd door 5.000 medewerkers. Na te zijn begonnen als cateraar, biedt Eurest sinds vijftien jaar ook andere facilitaire diensten aan, zoals schoonmaak, receptie en huismeesterdiensten. Het richt zich daarbij op multi services en IFM en bedient klanten als Tata Steel en AkzoNobel. Eurest wist zich net als CBRE op alle thema’s en competenties te verbeteren en haalt op vier onderdelen vierenhalve ster.
8: Heyday
Ook op de achtste plek staat maar één aanbieder: Heyday dat is gestegen van een 6,5 naar een 7,3. De dienstverlener richt zich op managed agent en IFM, waarbij het met een 8,4 met name voor de eerste vorm goed wordt beoordeeld. Het bedrijf, dat eerst bekendstond als AAFM, ontstond in 2002 uit een joint venture tussen Arcadis en de Engelse IFM-provider Mowlem. Met 200 werknemers boekt het een omzet van €120 miljoen. Heyday heeft zich sinds vorig jaar op bijna alle aspecten weten te verbeteren, behalve op het gebied van integriteit en betrouwbaarheid, maar daarvoor kreeg het toen ook al vierenhalve ster. Dit jaar zijn daar nog vijf andere onderdelen bijgekomen, waaronder contract compliance, samenwerken en betrokkenheid.
9: ISS
De laatste twee providers in de top tien delen gezamenlijk de negende positie. De eerste van deze twee bedrijven is ISS, dat is gestegen van een 6,6 naar een 6,9. Het bedrijf biedt multi services en IFM en scoort op beide onderdelen ongeveer even hoog met respectievelijk een 7 en 6,9. Wereldwijd is ISS een van de grootste facilitaire dienstverleners met 500.000 medewerkers – waarvan er 6.000 in Nederland werken – en een omzet van € 10,6 miljard. De Nederlandse divisie, die onder meer werkt voor Heineken en Accenture, heeft zich de laatste tien jaar hervormd van schoonmaker naar facility managementdienstverlener. Het scoort vierenhalve ster op zes aspecten, waaronder samenwerken en betrokkenheid, maar gaat iets achteruit op het gebied van rapportage en financieel beheer.
9: BAM
De andere aanbieder op de negende en laatste plaats is BAM, dat een 6,9 haalt. Van alle bedrijven op de lijst is het is de enige die vorig jaar niet werd beoordeeld. Vanuit het onderdeel BAM FM verzorgt aannemer BAM sinds enige tijd ook facilitaire diensten. Voor veel aannemers is dit een logische stap omdat de meerjarige servicecontracten meer financiële voorspelbaarheid bieden dan bouwopdrachten. Naast onderhoud van gebouwen biedt BAM ook soft services als catering, schoonmaak en receptie. Hierbij richt het zich op multi services en IFM en bedient het klanten als Schiphol en de Hoge Raad. De hoogste waardering krijgt BAM op het gebied van samenwerking, waarvoor het met vierenhalve ster wordt beoordeeld.