Vier sollicitatietips voor werken als een business consultant

22 februari 2018 Consultancy.nl

Ieder jaar overwegen duizenden starters en ervaren professionals om de stap naar business consulting te maken. Of het nu gaat om werken aan procesverbeteringen, digitale transformaties of change management, business consulting vormt het grootste segment binnen de adviesbranche en omvat alles van strategie-executie en het management van veranderprogramma’s tot het optimaliseren van processen binnen de bedrijfsvoering van organisaties.

Professionals die de stap naar business consulting willen maken, moeten echter uit het juiste hout gesneden zijn. Terwijl de markt inmiddels weer sterk aantrekt, willen binnen business consulting meer professionals werken dan dat er posities beschikbaar zijn. De concurrentie binnen consultancy is hevig, waardoor het merendeel van de sollicitanten, zowel afgestudeerde starters als ervaren professionals, de gewilde functie van business consultant niet weet te bemachtigen.

Om kandidaten die toch besluiten om een consultingpositie na te streven of reeds in het sollicitatieproces verwikkeld zijn te helpen, ging Consultancy.nl in gesprek met Tom van den Brink, recruiter bij SENSE Recruitment, een headhunter met jarenlange ervaring in de voorbereiding op sollicitatieprocessen binnen het consultingdomein. Van den Brink biedt enkele tips voor de verschillende sollicitatiefases, adviezen die kandidaten kunnen helpen om zich in een meer kansrijke positie te plaatsen.

Vier sollicitatietips voor het werken als een business consultant

1: Curriculum Vitae

Een sollicitatie begint bij het opstellen van een helder en krachtig CV dat is toegesneden op de specifieke functie. Van den Brink geeft een voorbeeld: “Bij een functie gericht op procesverbeteringen kun je denken om je specifiek te richten op de processen.” In het geval van een dergelijk functieprofiel kan een CV dan bijvoorbeeld verder worden aangevuld op het gebied van tools of technieken, hulpmiddelen tijdens analyse en implementatie van procesoptimalisaties.

Van den Brink legt uit hoe sollicitanten een sterk profiel kunnen opstellen, bijvoorbeeld door onder meer in te gaan op concrete ervaring op het gebied van verandertrajecten, processen analyseren, het bepalen van de As-Is To-Be situatie, KPI’s, BSC, dashboards of het doorvoeren van verbeterinitiatieven, etcetera. “Hiermee wordt een CV-profiel nog concreter en zullen potentiële werkgevers alsook recruitmentbureaus een duidelijker beeld krijgen tijdens de eerste indruk waarmee zij het profiel van een sollicitant bekijken.” Hij raadt kandidaten ten slotte aan om vooral de kwantitatieve onderdelen te vermelden, om zo hun analytisch inzicht kenbaar te maken.
 

2: Motivatiebrief

De motivatiebrief is voor sollicitanten hét middel om aan de potentiële werkgever duidelijk te maken dat zij het missende puzzelstukje vormen voor het bedrijf. Van den Brink legt uit dat sollicitanten zich daarom moeten afvragen wat hun waardevolle bijdrage voor de organisatie kan zijn. “Gericht op (kwantitatieve) operationele vraagstukken, procesverbeteringen en richting het resultaat.” Mogelijke vragen die kandidaten zich verder zouden moeten stellen, zijn bijvoorbeeld: ‘Waarom wil je specifiek voor deze organisatie werken en kies je niet voor de concurrent? ’of ‘Waarom is juist deze rol bij deze organisatie interessant?’ Van den Brink adviseert sollicitanten de koppeling te maken tussen hun vaardigheden uit hun loopbaan en hun persoonlijke leven, gecombineerd met hun interesses, keuzes, kennis, ervaring en persoonlijke eigenschappen.

3: Voorbereiding

Als derde punt wijst Van den Brink op het belang van een goede voorbereiding, en dan vooral het goed voorbereiden van ‘de klik’ met de gesprekspartner. Sollicitanten moeten zich bijvoorbeeld vooraf afvragen wie hun gesprekspartner zal zijn en wat zijn of haar achtergrond is. Het is dan ook essentieel om (vooraf) belangstelling te tonen, maar ook om verrassingen zoveel mogelijk te elimineren. Voor een “optimale voorbereiding” kan de kandidaat vragen wat hij of zij kan verwachten tijdens een sollicitatiegesprek. Is er bijvoorbeeld sprake van een case, een assessment of een dresscode? Door hier naar te vragen laat een kandidaat zien dat deze zich goed wil voorbereiden, legt Van den Brink uit, die toevoegt: “Een stevige handdruk bij binnenkomst en de kracht van de glimlach zorgt voor een goede indruk voor aanvang van het gesprek.”

4: Het gesprek

Tijdens het feitelijke sollicitatiegesprek is het volgens Van den Brink van belang dat de sollicitant zich als “de consultant zoals hij of zij wil zijn” opstelt. Daarbij dienen sollicitanten hun goede voorbereiding te laten zien door projecten te noemen die hen aanspreken. Volgens Van den Brink moeten kandidaten ook aantonen dat ze over een sterk conceptueel vermogen beschikken, waardoor zij in staat zijn om operationele vraagstukken snel te doorgronden. Daarbij is het essentieel om voorbeelden uit de praktijk te noemen. Tot slot is ook zelfverzekerdheid en het uitstralen van zelfvertrouwen cruciaal voor het succes van een sollicitatiegesprek. “Binnen het consultingdomein is men op zoek naar zelfverzekerde communicatieve consultants. Enthousiaste en authentieke teamspelers in plaats van arrogante of introverte consultants”, besluit Van den Brink.

Voor meer informatie, tips of contactmogelijkheden, zie het profiel van Sense Recruitment.

Gerelateerd: Sollicitatietips voor starters die bij Deloitte willen werken.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over