Nieuweling Yearn levert change consultancy aan omroep- en mediawereld

09 februari 2018 Consultancy.nl

Sinds kort kent het Nederlandse consultancywezen een nieuw bureau dat zich richt op de omroep- en mediawereld en mediagerelateerde vragen in andere branches: Yearn Change Consultants. Het advieskantoor focust zich in die sector met name op het vormgeven en realiseren van verandering. Onder andere de voormalig CFO van RTL Nederland, Patrick Olde Scholtenhuis, is onderdeel van het kantoor. 

Bekenden zetten vaak een stap extra voor elkaar. Misschien was dat wel een van de gedachtes achter de oprichting, want de leden van het team van Yearn “kennen elkaar al vele jaren”. Zo werkten drie van de oprichters van het adviesbureau – Hans Blom, Freddy Otten en Han van Bussel – samen onder de vlag van het voormalige bedrijf Radome Media Consultancy, dat zich richtte op het initiëren, vormgeven, realiseren en sturen van projecten en veranderingen bij media-georiënteerde organisaties. Binnen het nieuwe advieskantoor van de drie zal deze focus worden voortgezet.

Van drie naar vijf

Van het drietal werd voorafgaand aan de oprichting een viertal gemaakt, toen de voormalig CFO van RTL Nederland, Patrick Olde Scholtenhuis, zich aansloot bij het team. Bij de aankondiging van zijn vertrek bij RTL gaf Olde Scholtenhuis aan dat hij het ondernemerschap ambieerde. Bovendien had hij goede herinneringen aan eerdere samenwerkingen met Otten en Blom: “In het verleden heb ik vaak met Hans en Freddy samengewerkt en dat voelde prettig omdat we elkaar erg goed aanvullen. Dat is ook de reden dat we samen Yearn zijn gestart. Het voelt als een begin waarin ik andere dingen ga doen samen met een groep bevlogen mensen.” 

We brengen complexiteit terug naar eenvoud - yearn

Toen het nieuwe advieskantoor daadwerkelijk was opgericht, sloot de vijfde schakel zich aan: Jouke Algra maakte de overstap vanuit Omrop Fryslân. Algra rondde onlangs zijn MBA af en specialiseerde zich tijdens zijn studie in innovatie en allianties. Hij herkent zich in de visie van het nieuwe kantoor en is te spreken over de recente stap in zijn carrière: “In het verleden heb ik samengewerkt met Hans en Freddy en dat is goed bevallen. Met hen kwam ik in gesprek over Yearn en ik werd direct enthousiast.” 

Oprichtingsstatuten 

Naast het feit dat de vijf heren elkaar al enige tijd kennen, liggen er natuurlijk ook andere redenen ten grondslag aan de oprichting van het nieuwe bureau: “Nadat we het afgelopen jaar met succes enkele gezamenlijke veranderingstrajecten bij opdrachtgevers hadden afgerond, hebben we besloten om met elkaar verder te gaan in een nieuw bureau. Met Yearn zetten we ons in voor ‘verandering die zin geeft’, die duurzaam is voor de mensen én de organisatie”, aldus Otten. Olde Scholtenhuis voegt daaraan toe: “De kern van Yearn is het verkennen, vernieuwen en realiseren van verbeteringen binnen een organisatie. Samen met onze klant ontwerpen we de ideale route naar een succesvolle verandering. We zien onszelf daarom meer als begeleider dan projectleider, dit voor zowel strategische, financiële, technische als organisatorische vraagstukken.”

De rol van begeleider waar Olde Scholtenhuis over spreekt, is kenmerkend voor het bureau. Volgens Blom is die rol zelfs wat het team onderscheidt van traditionele adviesbureaus: “Buiten het begeleiden van de verandering helpen we onze opdrachtgevers om de rol die wij hebben zelf over te nemen. We maken onszelf dus overbodig en delen al onze kennis met mensen met wie we werken. Er is bijna niets leuker dan op deze manier samen met de opdrachtgever nieuwe energie bij mensen in organisaties los te maken.”

Kennis van de markt

Volgens Van Bussel zullen met name organisaties actief in de omroep- en mediawereld geadviseerd worden, want van dat wezen heeft het vijftal immers een hoop verstand: “Gedegen kennis van de markt is wel een pré merken wij”. Yearn werkt echter ook voor organisaties die niet in de omroep- of mediawereld werkzaam zijn: “Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet zoveel uit in welke branche een opdrachtgever actief is, mensen zijn mensen. We nemen naar deze organisaties natuurlijk wel onze mediakennis mee.” Zo vroeg recentelijk een bouwbedrijf om hulp op het gebied van mediamarketing. Otten ziet wel brood in een breed portfolio: “We doen nu vooral veel strategische, organisatorische, technische en financiële klussen. En waar nodig voeren we (interim-)managementopdrachten uit, al dan niet in de mediasector.”

Hans Blom, Freddy Otten, Han van Bussel, Patrick Olde Scholtenhuis en Jouke Algra - yearn

Toekomstmuziek 

Voor een adviesbureau dat zich focust op de omroep- en mediawereld is een werkplek in Hilversum een voor de hand liggende locatie. Momenteel huist het bureau daar nog niet, maar er wordt volop gezocht, aldus Blom: “We hebben een geweldig kantoor in Wijk bij Duurstede, maar werken natuurlijk veel bij klanten. Momenteel bekijken we diverse locaties in Hilversum omdat dat wat centraler ligt, dichter bij veel klanten en ook makkelijker voor onze nieuwe (jonge) talenten die we aan ons willen binden.”

Op het gebied van medewerkers denkt het adviesbureau dus ook na over de toekomst, vertelt Blom: “We zoeken op korte termijn nog een aantal nieuwe collega’s, ‘Young Consultants’, die samen met ons nieuwe energie in organisaties willen stoppen.” Volgens Van Bussel en Algra bestaat er al een typering van een geschikte Yearn-kandidaat: “Yearn zien we als een team van energieke en eigentijdse mensen.” De bedrijfswebsite vult die profielschets aan door te stellen dat de werkwijze van een passende nieuwe medewerker in ieder geval eigenzinnig, pragmatisch en doelgericht is.

Nieuws