ADL: Online mediabranche EU5 groeit naar 47 miljard
De komende jaren zal de markt voor media-uitgaven in de EU5 fors groeien, tot een waarde van €46 miljard in 2017; een stijging van €14 miljard ten opzichte van afgelopen jaar. Tegen die tijd vertegenwoordigt het online kanaal meer dan een kwart van de uitgaven in het medialandschap. Voor traditionele mediabedrijven wordt het belang om te digitaliseren nog maar eens onderstreept.
Management adviesbureau Arthur D. Little heeft onlangs zijn ‘EU5 Media Flow of Funds 2014 – Digitization: DO or DIE!’ rapport uitgebracht, waarvoor het de Media & Entertainment markt van in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en de UK (‘EU5’) in kaart brengt voor de periode 2007-2017.
Het onderzoek toont dat de mediasector in de EU5 naar verwachting een kleine groei van 1,1% CAGR (€7,4 miljard) zal doormaken tot 2017. Deze groei zal gegenereerd worden door consumenten en de reclamebranche, aangezien de adviseurs ervan uitgaan dat de uitgaven van publieke instellingen nagenoeg gelijk zullen blijven door de druk op kostenvermindering. Uitgaven van consumenten zullen naar verwachting €91 miljard bereiken, wat een stijging is van €3,8 miljard in vergelijking met 2013. Reclame-uitgaven zullen stijgen met €3,6 miljard, van €53,8 miljard in 2013 naar €57,4 miljard in 2017. Van de €171 miljard die tegen 2017 uitgegeven zal worden, zal €46 miljard (27%) binnenkomen via het online kanaal, een stijging van circa €14 miljard ten opzichte van 2014.
Klantuitgaven
Volgens het onderzoek zullen consumentenuitgaven de belangrijkste drijfveer zijn van de Media & Entertainment sectorgroei. De netto groei van €3,8 miljard is het gevolg van een sterke online omzetgroei die de achteruitgang in de traditionele media overcompenseert. Terwijl ‘online’ in 2013 goed was voor 11% van de uitgaven van consumenten, zal dit percentage naar verwachting stijgen tot 19%. Van de EU5 loopt het Verenigd Koninkrijk voorop in online penetratie en uitgaven, met een verwacht aandeel van 27% in 2017, gevolgd door Spanje (24%). Duitsland blijft achter met een geschat aandeel van 13%, en zal, volgens Arthur D. Little “een online inhaalslag moeten maken.”
Reclame-uitgaven
ode 2013-2017 zullen reclame-uitgaven naar verwachting groeien met €3,6 miljard, voornamelijk gedreven door Italië en Spanje, waar een herstel verwacht wordt na een ineenstorting tussen 2007 en 2013. Online uitgaven neemt een veel grotere rol in binnen de reclamesector, en naar verwachting zal 49% van de reclame-uitgaven tegen 2017 online uitgevoerd worden. In sommige landen ligt het aandeel zelfs nog hoger. In de UK zal bijvoorbeeld naar verwachting 60% van alle reclame-inkomsten afkomstig zijn van online kanalen, en in Duitsland ligt dit percentage tegen 2017 op vijftig percent.
Volgens het adviesbureau is het van belang dat traditionele mediaspelers tijdig en effectief inspelen op de veranderingen binnen het medialandscap. Zakendoen in puur de offline wereld wordt steeds uitdagender, het devies is om digitalisering en online te omarmen. Traditionele spelers moeten zich er flink in storten, en leren hoe ze hun verdien- en bedrijfsmodellen kunnen aanpassen aan de nieuwe wetten van het landschap,” Clemens Schwaiger, Global Head of Digital Media bij Arthur D. Little.