Rotterdams reclamebureau Nijgh lijft visueel specialist VisualizeMe in

07 februari 2018 Consultancy.nl

Reclamebureau Nijgh heeft VisualizeMe overgenomen, een bureau dat zich onder meer bezighoudt met het helpen van adviseurs bij het visualiseren van complexe informatie. Als onderdeel van de integratie heeft VisualizeMe zijn Amsterdamse kantoor verhuisd naar Rotterdam, waar het sinds begin deze maand samen met Nijgh is gevestigd in de historische Delfshaven. 

Nijgh is naar eigen zeggen het oudste reclamebureau van Europa. De oprichters van het kantoor, Henricus Nijgh en Willem van Ditmar, bundelden de krachten in 1837 en vormden met deze stap een van de pioniers van het Nederlandsche reclamelandschap. Vandaag de dag bestaat het team van het reclamebureau uit zo’n dertien professionals – waaronder partners Kirsten Esser, Cock Waaijer, Chiel van de Ven en André van der Lugt – en zet het zich in voor klanten als NCOI Groep, De Haagse Hogeschool, illy, Euromaster, MARIN en Deltares.

Nieuw hoofdstuk

Aan de geschiedenis van Nijgh wordt nu een nieuw hoofdstuk toegevoegd met de overname van VisualizeMe, dat hiermee een volle dochter wordt. Door de deal sluit het voltallige team van VisualizeMe zich aan bij het reclamebureau en diens partner, design en web- en appdevelopment bureau Xim Systems. “De samenwerking met Nijgh en Xim verraadt hoe wij tegen communicatie in de toekomst aankijken. Impact verschuift steeds meer naar persoonlijke relevantie en dus naar mobiel, met bewegend beeld dat een authentiek verhaal vertelt in de hoofdrol. Samen kunnen we meer betekenen als het gaat om branding, positionering, strategie en de uitvoering van marketing- en communicatiecampagnes, zowel online als offline, zowel intern als extern”, stelt Mark Sedney, die in zijn nieuwe rol actief is als creatief directeur van VisualizeMe. 

Chiel van de Ven, Kirsten Esser, André van der Lugt en Mark Sedney

Sedney voegde zich bij VisualizeMe in 2014, na een lange carrière als creatief professional en ondernemer. De laatste drie jaar is het bureau gegroeid tot een team van zes professionals, waarbij het profiteerde van de sterk toenemende vraag naar wat hij aanduidt als het “uitwerken van strategische concepten die de boodschap krachtig over de bühne brengen”. VisualizeMe werkt voor opdrachtgevers zoals Atradius, NN Investment Partners, Wageningen University & Research, PostNL, Winkle en PPG.

De creatief directeur licht toe: “In meerdere branches introduceren organisaties grootscheepse veranderingen, of het nou gaat om de uitrol van nieuwe businessmodellen, digitalisering of het veranderen van de cultuur. Door het toevoegen van creativiteit, visualisering en slimme tooling, kunnen veranderprogramma’s veel effectiever worden overgebracht aan medewerkers en relaties.”

Sedney wijst op een gegeven dat het managementlandschap inmiddels alweer jaren domineert: in zo’n 70% van de veranderprogramma’s worden niet de beoogde doelstellingen behaald. Terwijl veel aandacht uitgaat naar processen en systemen, worden de wensen en behoeften van mensen vaak uit het oog verloren. “Zij zitten niet te wachten op ellenlange powerpoints en plannen van aanpak. Ze willen kort en krachtig de kern ontvangen, bij voorkeur met een bepaalde vorm van visualisatie die beklijft. Een beeld zegt immers meer dan duizend worden. Met een strategische praatplaat of een dashboard onder de arm is het voor hen veel makkelijker om hun verhaal over te brengen.”

Krachtenbundeling

Met de bundeling van krachten zijn Nijgh en VisualizeMe er in ieder geval van overtuigd dat ze een belangrijke stap zetten in het behouden van hun competitieve voorsprong. Naast de traditionele partijen als reclamebureaus en design- en digitalbureaus, concurreren ze in toenemende mate ook met de digitale praktijken van de grote consultancybureaus. Zo heeft Accenture na meer dan twintig overnames in de afgelopen jaren (totale kosten: $1 miljard) haar marketing- en designtak – Accenture Interactive – uitgebouwd tot wat volgens AdAge met een omzet van $6 miljard het grootste digitale bureau ter wereld is. En Deloitte Digital heeft in Nederland bijvoorbeeld al 160 werknemers in dienst en de verwachting is dat hier de komende twee jaar nog eens honderd mensen bijkomen.

Nieuws

Meer nieuws over