FRONT Consulting Nederland professionaliseert en betrekt Zuidas kantoor
Na een periode waarin het team werd uitgebreid, de bedrijfsvoering werd geprofessionaliseerd en naar een nieuw kantoor werd verhuisd, is FRONT Consulting, een specialist voor de financiële sector, klaar om in 2018 hiervan de vruchten te gaan plukken. Dat zegt Sergio Franssen, CEO van de Nederlandse vestiging.
FRONT Consulting is al sinds 2010 actief in ons land. Overgewaaid vanuit België, waar het bedrijf in 2005 werd opgericht, heeft het adviesbureau zich vanaf de start op financiële dienstverleners gericht. “We richten ons met name op asset management-spelers”, legt Franssen uit, die vorig jaar aan boord is gehaald om het Nederlandse kantoor te leiden. Het bureau helpt asset managers en vermogensbeheerders bij het optimaliseren van hun operationele modellen, variërend van het ontwerpen van processen en het opstellen van een governancestructuur, tot de daadwerkelijke uitvoering van grote programma’s.
“Circa 70% van ons werk vindt momenteel plaats in de implementatiefase van complexe programma’s”, vertelt Franssen, die toevoegt: “Het meeste werk bevindt zich in de mid-office en back-office van asset managers, waarbij onze kracht ligt in het schouder aan schouder samenwerken met klanten om echte resultaten te bewerkstelligen.”
Naast het besturen van FRONT Consulting in Amsterdam, heeft Franssen de taak gekregen om binnen de gehele footprint van het bureau een professionaliseringsslag te leiden. Het van oorsprong Belgische bedrijf heeft naast kantoren in de Benelux ook vestigingen in Spanje en Frankrijk. Voor al deze landen geldt dat FRONT de relatie tussen de landenorganisaties wil versterken. Door daarbij te investeren in mensen, infrastructuur en dienstverlening stelt FRONT zich ten doel de volwassenheid van de organisatie naar het volgende niveau te tillen.
In een interview met Consultancy.nl, vorig jaar in november, deelde Franssen samen met partner Sam Dezillie de ambitieuze plannen voor het bedrijf voor de komende jaren. In het kort komt het er op neer dat de bestuurders de volgende groeifase willen inluiden, daarbij geholpen door hun meer dan twintig jaar aan ervaring in de advies- en IT-branche, waaronder ook leidinggevende ervaring. Met alle inspanningen van het afgelopen kwartaal heeft FRONT een belangrijke stap in de juiste richting gezet, zo stelt Fransen, die in het verleden onder meer leidinggaf aan de consultingpraktijk van Teradata Benelux.
“We hebben veel processen van de Nederlandse organisatie onder de loep genomen en aangescherpt. Denk aan sales, accountmanagement, de ontwikkeling van proposities en recruitment”, aldus Franssen. De verbeteringen die zijn doorgevoerd en de lessen die daaruit zijn gehaald, zijn in een blauwdruk gegoten die als leidraad zal worden gebruikt voor de professionalisering van de bedrijfsvoering van andere kantoren. Inmiddels wordt de ‘template’ vanuit Barcelona uitgerold in het Iberische schiereiland, waarna Frankrijk en Luxemburg aan de beurt zullen komen. “Nederland speelt hierin een voorlopende en regierol”, zegt Dezillie.
Nieuw kantoor aan de Zuidas
Misschien wel de grootste nieuwe stap voor FRONT Consulting Nederland, is de verhuizing die het net achter de rug heeft. “Voor klanten en medewerkers is dit een tastbare verandering”, zegt Franssen. Het bedrijf zag zich gezien zijn groeiambities genoodzaakt tot het besluit. “Ons vorige kantoor (in Zuidoost, red.) voldeed niet meer aan de behoeften die we hebben en we hadden er onvoldoende mogelijkheden om te groeien.”
De keuze viel derhalve op de Zuidas. “De Zuidas draagt bij aan onze positionering in Europa, waarbij ons Amsterdamse kantoor een belangrijke uitvalsbasis vormt. De nabijheid van Schiphol, aansluiting op Amsterdam en de rest van Nederland en de aanwezigheid van klanten en andere internationale bedrijven gaven de doorslag”, legt Franssen uit.
De CEO voegt toe dat het ook voor de werknemers een stap voorwaarts is. “Ons kantoor in Spaces voelt als thuis, met de faciliteiten die we tot onze beschikking hebben. Dat krijgen we terug van de consultants. Zij vinden het een inspirerende plek en zijn tevreden over de co-working werkplekken, die zorgen voor meer creativiteit en de mogelijkheid om samen te werken. En ook niet onbelangrijk, voor een betere work-life balans: doordat ze aangenaam dichtbij de klant zitten.”
Met de vooruitgang die geboekt is, zegt Franssen dat FRONT Consulting op schema ligt om hun eigen plannen te realiseren. “We zijn bezig met een interne transformatie waarbij de dienstverlening aan klanten centraal staat. We kijken ernaar uit om in de rest van 2018 samen met onze klanten onze visie waar te maken.”