Professionals in financiële sector maken zich zorgen om AI

04 december 2017 Consultancy.nl

Werknemers in de financiële sector maken zich steeds meer zorgen over hun loopbaan. Uit een nieuw onderzoek van Synechron komt naar voren dat vandaag de dag bijna de helft van de financials bang om in de komende jaren een (deel van) hun baan te verliezen, als gevolg van snelle technologische ontwikkelingen als robotisering en kunstmatige intelligentie.

Uit het onderzoek van de wereldwijde ‘global consulting and technology’ organisatie, dat werd gehouden onder 344 Nederlandse professionals uit de financiële sector, blijkt dat kunstmatige intelligentie (artificial intelligence: AI) wordt gezien als het grootste gevaar voor de werkgelegenheid. 46% van de ondervraagden denkt dat AI binnen vijf jaar (een deel van) zijn baan heeft overgenomen. “De angst dat robots het werk overnemen, is de afgelopen decennia hardnekkig gebleken”, stelt Joost Loves, directeur van Synechron.

De angst dat door automatisering duizenden banen verdwijnen, is een angst die de laatste jaren veelvuldig wordt geuit. Uit een onderzoek van Deloitte uitgebracht in 2014 bleek dat robotisering twee tot drie miljoen banen bedreigt, waarbij vooral banen die door lager opgeleiden worden uitgevoerd betroffen zullen worden. Uit een ander, meer globaal onderzoek – van McKinsey & Company, kwam naar voren dat routinebanen binnen de industrie op grote schaal door robots en artificial intelligence zullen worden opgeslokt. 

In de bankensector is die ontwikkeling reeds in de praktijk zichtbaar. Digitalisering heeft de samenstelling van de beroepsbevolking binnen de branche al flink opgeschud. Zo is vandaag de dag al een kwart van de medewerkers binnen de Nederlandse bankensector IT-professional, terwijl dit tien jaar geleden nog slechts 12% was. Gevoed door de aanhoudende automatisering – de banken van nu zijn IT-huizen geworden – daalde de totale werkgelegenheid in de branche tussen 2016-2017 met zo’n 3%, van 233.000 banen naar 226.000. Het jaar ervoor kende ook al een daling van ongeveer 5.000 banen (~-2,1%).. 

Professionals in financiele sector maken zich zorgen om Artificial Intelligence

Terwijl werknemers vrezen voor hun baan, benadrukken zij bovendien dat ze maar weinig vertrouwen hebben in hoe organisaties omgaan met de disruptieve ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie. Het begint in de top – 61% van de mensen werkzaam in de financiële sector zegt dat het bestuur van de organisatie waarvoor hij/zij werkt, niet precies weet wat de gevolgen van de groei in artificial intelligence zijn. De respondenten twijfelen er bovendien aan of de werkgever voldoende kennis heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie om de consequenties ervan goed in te schatten. 

Intussen groeien binnen de economie en maatschappij ook de zorgen over de keerzijde van kunstmatige intelligentie, van de impact die het op de arbeidsmarkt zal hebben of hoe het ons dagelijks leven zal beïnvloeden, tot de mogelijke bijdrage die het levert aan terrorisme. Een van de gevolgen hiervan is de alsmaar luidere roep in de samenleving om meer controle en regelgeving. 

Loves begrijpt de zorgen die leven in de financiële sector en geeft aan: “Veel van onze klanten zijn tegenwoordig bezig met nieuwe initiatieven rondom kunstmatige intelligentie.” Data van Tata Consultancy Services (TCS) laat bijvoorbeeld zien dat AI vandaag de dag door 64% van de IT-functies binnen de bankensector wordt gebruikt en door 40% van de finance functies.

Of de omarming van AI in zo'n hoog tempo zal verlopen als menig doemdenker doet voorkomen, valt volgens de Synechron partner te bezien: “Het duurt natuurlijk even voordat deze volledig ontwikkeld en geïmplementeerd zijn binnen de organisatie. Dan moeten de werknemers zich ook nog echt bewust worden van de veranderingen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen.” Daarnaast verwacht de helft van de respondenten dat partijen in de financiële sector zullen worstelen met het vinden van personeel dat met kunstmatige intelligentie uit de voeten kan. 

Gerelateerd: Hoe Kunstmatige Intelligentie de financiële dienstverlening verandert.

Nieuws