Creative agency Chunk stippelt internationale groeiplannen uit

06 december 2017 Consultancy.nl

Na de afgelopen jaren al stevige groei te hebben doorgemaakt, mikt creative agency Chunk met zijn groeistrategie nu voorbij de landsgrenzen. De digitale specialist heeft daarbij onder meer markten als Londen, Parijs en Singapore op het oog. Ook is Patrick Driessen benoemd tot Managing Director. De ervaren bestuurder en consultant krijgt de leiding over Chunk en zal de internationale groeiagenda verder gaan vormgeven.

Opgericht in 2004, is Chunk vandaag de dag een van de grotere creative en digital agencies van ons land. Het bedrijf, dat is gevestigd in Amsterdam, onderscheidt zich naar eigen zeggen door zijn mix van consulting, marketing, advertising en design, waarmee het “tastbare resultaten boekt” voor klanten. Tot zijn klantenkring mag Chunk grote multinationals rekenen als Vodafone, Philips en Google. Ook zijn (keinere) Nederlandse spelers als hollandsnieuwe, Ziggo en NewMotion klant van Chunk.

Sterke groei

De afgelopen jaren heeft Chunk een sterke groei doorgemaakt en breidde het team van vijftien professionals begin 2016 uit naar de huidige veertig teamleden. Zijn groei heeft Chunk enerzijds te danken aan de onderscheidende persoonlijke aanpak, effectieve creativiteit en hoge klanttevredenheid. Anderzijds aan de sterke groei van de marktvraag – volgens Dutch Digital Agencies (DDA; de branchevereniging voor digitale bureaus) boekte de markt in 2016 een groei van 16%, een versnelling van 6% ten opzichte van de 10% gerealiseerd in 2015. Met deze groeicijfers mag de digitale marketing consultancybranche zich een van de grootste groeisectoren van de Nederlandse economie noemen.

Chunk heeft in zowel 2015 als 2016 bovengemiddelde resultaten weten neer te zetten, vertelt Frank Rosenhart, een van de twee oprichters van het Amsterdamse bureau: in 2016 ruim 20% groei en in 2017 bijna 40%. “Vanwege de snelle groei die ons full-service bureau doormaakt, zijn we op zoek gegaan naar versterking en verbreding van ons management. Deze versterking hebben wij nodig om aan de vragen van onze klanten te voldoen.”

Chunk - Leading brands in a digital world

Na een rondgang langs mogelijke kandidaten viel de keuze van Frank Rosenhart en Martijn de Beijer, de andere oprichter van Chunk, op Patrick Driessen, een bekende naam in de advieswereld. “Gangmaker”, zo omschrijven Rosenhart en de Beijer de nieuwe Managing Director. De drie kwamen elkaar tegen via NLgroeit, een ondernemersplatform dat begin 2016 werd opgericht onder aanvoering van het ministerie van Economische Zaken*, met als doel om MKB-ondernemingen te koppelen aan ervaren mentoren die hen kunnen helpen met het versnellen van hun groei.

“Onze organisatie groeit snel en daarom hebben wij een sterke, ondernemende en inspirerende leider nodig”, vertelt Rosenhart. Driessen brengt meer dan twintig jaar aan leiderschapservaring mee in zijn nieuwe rol. Hij verdiende zijn sporen als commercieel en operationeel leider van organisaties als het Finse Enersense, Amerikaanse tech vendors als HP, EDS, Dell en Unisys en het Nederlandse Raet. Daarnaast heeft hij veel ondernemerservaring – Driessen heeft zelf diverse bedrijven opgezet en vanuit zijn mentor-rol een groot aantal startups en scale-ups geholpen met groei. De Beijer over de keuze voor Driessen: “Wij hebben Patrick gevraagd als Managing Director vanwege de positieve klik, zijn brede kennis en internationale ervaring, en omdat hij als leider een no-nonsense hands-on aanpak heeft die zorgt voor versnelde professionele ontwikkeling van onze teamleden en van onze organisatie als geheel.”

Internationale expansie

Naast het professionaliseren van de dienstverlening en bedrijfsvoering in Nederland, heeft Driessen bovendien de taak gekregen om de buitenlandse expansie van Chunk handen en voeten te geven. “Belangrijk voor ons is dat we met onze klanten meegroeien, waar ze ook zijn. Omdat onze klanten steeds internationaler zijn, maken wij als creative agency de volgende stap”, licht Rosenhart toe. Voorbeelden van klanten in Nederland die in toenemende mate ondersteuning in andere markten zoeken zijn Vodafone, Philips en Google. Bij alle drie de multinationals mag Chunk zich volgens De Beijer inmiddels een “trusted advisor voor digitale projecten en campagnes” noemen. Voortbouwend op die goede relaties heeft Chunk de drie bedrijven als launching partners voor hun eerste internationale kantoren uitgekozen. 

Momenteel werkt het driekoppige managementteam aan plannen om kantoren te openen in Londen en Parijs. Opvallend is dat ook Singapore op het bord prijkt als mogelijke nieuwe locatie. “Dit is omdat een aantal van onze klanten hun regionale hoofdkantoor in Azië gevestigd hebben in Singapore”, licht Rosenhart toe. De Beijer voegt toe: “Daarnaast is Singapore voor ons een ideale springplank om klanten in Zuid-Oost Azië te ondersteunen met onze diensten.”

Creative agency Chunk stippelt internationale groeiplannen uit

De ambities voor de nieuwe kantoren reiken echter verder dan enkel het op locatie ondersteunen van actieve klanten. “We zijn volop bezig met prospects en het aantrekken van nieuwe internationale klanten die bij ons passen”, aldus de oprichters. Ook onderdeel van de strategie vormt het uitbreiden naar nieuwe segmenten. Een goed voorbeeld daarvan is de lancering van ‘Chunk Locals’. Deze praktijk voorziet klanten van een in-house consulting en digital services team dat hen expertise en middelen biedt waarmee ze een vliegende start kunnen maken met hun digitaliseringsagenda. “We zien dat dit in-house consultancyconcept goed aanslaat bij onze opdrachtgevers”, geeft De Beijer aan.

Driessen krijgt hierin een grote rol toebedeeld. Zijn ervaring binnen de private equity sector komt hierbij goed van pas. In 2013 lanceerde hij zijn eigen investeringsfirma, 8P Capital, en sindsdien heeft hij in verschillende snelgroeiende bedrijven in binnen- en buitenland geïnvesteerd. Concreet ondersteunde hij klanten bij het versnellen van hun groei, daarbij gebruikmakend van zowel een organische als een buy-and-build strategie. “De kennis en kunde die Patrick heeft opgedaan, gebruikt hij nu voor de internationale uitbouw van Chunk, terwijl hij de operationele groeirisico’s beperkt”, zegt Rosenhart.

Mooie uitdaging

“Voor mij is het een groot voorrecht om het Chunk-team te komen versterken. Chunk is een goed bewaard geheim in de dynamische wereld van reclame, digital design en brand building. Dus voor mij een hele mooie uitdaging om de unieke toegevoegde waarde die de organisatie te bieden heeft op grotere schaal en ook buiten de landsgrenzen te gaan vermarkten”, aldus Driessen in een reactie op zijn benoeming.Er is niet naar buiten gebracht met welke afspraken Driessen aan boord is gekomen. Bekend is wel dat Driessen bij goede resultaten aanspraak kan maken op aandelenparticipatie. De Beijer en Rosenhart zullen in elk geval meerderheidsaandeelhouders blijven. 

Langetermijnambities

Gevraagd naar de ambities van Chunk voor de langere termijn, benadrukken Rosenhart en De Beijer dat ze verder kijken dan een netwerk van vier kantoren: “Wij willen onze klanten graag als volwaardig partner kunnen adviseren en ondersteunen bij hun digitale en creatieve uitdagingen. Daarom hebben wij de ambitie om onze klanten wereldwijd te kunnen ondersteunen en kijken wij op de langere termijn ook naar kantoorlocaties in andere delen van de wereld”, laat Rosenhart weten.

Quote Patrick Driessen

Bovenop de eigen ambities van Chunk, heeft de drang naar internationalisering ook te maken met het veranderende marktlandschap, waarbij de concurrentie in de snelgroeiende creative en digital markt sterk aan het toenemen is. Om die reden sluiten Nederlandse spelers in het veld steeds vaker strategische partnerships met wereldwijde merken en vergroten door consolidatie zo hun internationale footprint en schaal. Zo kwam in de zomer van vorig jaar bijvoorbeeld eFocus, een van de grootste digitale bureaus van ons land, in handen van het Franse Valtech en nam afgelopen maand Dentsu Aegis omnichannelspecialist Oxyma Group over.

Tegelijkertijd trekt de creative en digital markt diverse nieuwe spelers aan – vooral de grotere consultancybureaus en technologiespelers vormen een grote bedreiging voor de gevestigde orde. Sommige analisten stellen dat ’s werelds grootste agencies in slechts een paar jaar tijd zullen zijn vervangen door de digitale praktijken van grote spelers als Deloitte, PwC en IBM. Doorgaans kopen deze grote consultancybureaus zich in deze markt in – zo werd bijvoorbeeld in ons land Mirabeau opgeslokt door Cognizant en werd Mobgen overgenomen door Accenture. WPP, van oorsprong ‘s werelds grootste traditionele agency group – groter dan onder andere Publicis, IPG en Omnicom – wuift bovenstaande analyses echter weg, stellende dat de digitale marketinginkomsten van deze grotere consultancybureaus “enorm overschat” worden.

Schaal essentieel

Rosenhart en De Beijer erkennen dat binnen het domein waarin ze actief zijn, schaal een steeds belangrijkere factor speelt. “Wij concurreren steeds vaker met grote internationale creative agencies, waarbij meerdere locaties van groot belang zijn.” Hun ervaringen liggen in lijn met een door de DDA geconstateerde trend. “Internationalisering is één van de belangrijkste pijlers binnen de branche”, benadrukken de Chunk oprichters. Volgens de DDA wordt thans circa 12% van de omzet van Nederlandse bureaus in het buitenland verdiend, wat neerkomt op ruim €60 miljoen, en dit bedrag zal de komende jaren naar verwachting alleen maar groter gaan worden.

* De overige founding partners van NLgroeit zijn: NLevator, de Kamer van Koophandel, Grant Thornton, Microsoft, NL2025 en Entrepreneurs’ Organization. Veel van de mentoren in het netwerk zijn afkomstig uit de adviesbranche.